כתבי אישום בפרשת הטיפה המרה: התיק נגד פליקס סיבוני נסגר

סיבוני, אביה של ח"כ מירי רגב, היה חשוד בפרשת ייצור ומכירת אלכוהול מזויף • הפרקליטות החליטה לסגור את התיק נגדו, אך הגישה כתבי אישום נגד מעורבים אחרים

בקבוקי אלכוהול מזוייפים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
בקבוקי אלכוהול מזוייפים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בשלהי שנת 2018 נפתחה חקירת פרשת ייצור ומכירת אלכוהול מזויף, המכונה פרשת "הטיפה המרה". מדובר בפרשייה במסגרתה נפתחו 16 תיקי חקירה נגד מספר מעורבים בחשד לייצור ומכירת אלכוהול מפוגל, המכיל בתוכו חומר מסוג מתנול הנמנה עם רשימת החומרים הרעילים.

האלכוהול המפוגל שיוצר, כלל, בין היתר, משקאות מסוג "וודקה פשניצאניה" בנפחים שונים , "ברנדי", "ברנדי פלאייגאקא", "וודקה מוסקבה", "וודקה אלמאז", "ברנדס אליזבט", "אלברוס פרימיום וודקה", "וודקה סברוב", "וודקה נורודני סטנדר", "ספירט", "ברנדיאק איסט" ו-"וודקה אקסטרא".

עם קבלת התלונות, נפתחה חקירה בשיתוף פעולה בין מספר רשויות וביניהן משטרת ישראל ומשרד הבריאות.

בד-בבד, משרד הבריאות יצא בקריאות לציבור הרחב להימנע מצריכת אלכוהול החשוד כמפוגל, תוך שפרסם תמונות של סוגי אלכוהול שונים העלולים להיות מפוגלים ושאינם ראויים לצריכת אדם.

בהמשך, נציגי הרשויות הגיעו לחנויות שמהן לכאורה נרכשה הסחורה, ולאחר חיפוש במקום נתפסו סחורות דומות לאלה שדיווחו עליה הצרכנים שהזדקקו לטיפול רפואי. בעלי החנויות מסרו שמות של חלק מהספקים שמכרו להם את הסחורה, וכך למעשה הרשויות הצליחו להגיע לחלק מהמעורבים בשרשרת ייצור והפצת האלכוהול המפוגל.

מבדיקה שנערכה לסחורות שנתפסו במספר מרכולים, התברר כי הן מכילות חומר מסוג מתנול בכמויות חריגות בהרבה מהמותר בתקן, שיש בו כדי לסכן באופן ממשי את בריאות הציבור והצרכנים.

הפרשה הכתה גלים לא רק בגלל חומרת החשדות והנזק שנגרם לקורבנות, אלא גם עקב אחד החשודים בפרשה: פליקס סיבוני, אביה של שרת התחבורה היוצאת מירי רגב.

ב-2019 המשטרה המליצה להעמיד לדין את סיבוני לצד שורת חשודים, אולם לאחר שהתיק נבחן על-ידי הפרקליטות, היא החליטה לסגור את התיק נגד סיבוני.

חשד: מכרו אלכוהול למרות שידעו שהוא מזויף

פרקליטות מחוז דרום הגישה לבית משפט השלום בבאר שבע 7 כתבי אישום נגד 9 מעורבים: אלה שייצרו את האלכוהול המפוגל, אלה ששיווקו את האלכוהול המפוגל לחנויות, וכן בעלי חנויות שמכרו את האלכוהול המפוגל, בעוד שהיה להם יסוד סביר לחשוד שמדובר באלכוהול מפוגל.

ארבעה מהנאשמים הואשמו בייצור האלכוהול המפוגל: עופר אביכזר, יאיר אברהם, משה (מוריס) ביטון ויניב בוהדנה.

מעובדות כתבי האישום עולה כי סמוך לאירועים שתוארו בכתבי האישום, קדמה היכרות בין אביכזר לבין אברהם. במסגרת היכרות זו, קשרו אביכזר ואברהם קשר ביניהם לייצור אלכוהול מפוגל לצורך מכירתו לציבור הרחב.

לשם כך, דאג אביכזר באמצעותו וכן באמצעות משה ביטן, לספק לאברהם כמויות גדולות של בקבוקים, מדבקות, פקקים שנרכשו ממספר ספקים. כמו כן, אביכזר סיפק לאברהם מכונות למילוי פקקים, וכן חביות אלכוהול שנרכשו מחברת גדות לצורך ייצור האלכוהול המפוגל.

עוד במסגרת הקשר הדריך אביכזר את אברהם למהול בכל בקבוק 60% מים עם 40% אלכוהול לצורך ייצור האלכוהול.

לימים בוצעו חיפושים בביתו של אברהם ונמצא שם 28 חביות, כל חבית במשקל 160 ק"ג, שהכילו אלכוהול מפוגל המכיל בתוכו חומר מסוג מתנול, שנועדו לייצור האלכוהול המפוגל. 

נגד הנאשם יניב בהודנה הוגש כתב אישום נפרד בגין ייצור והכנת אלכוהול מפוגל. על-פי עובדות כתב האישום, יניב הקים באורוות סוסים נטושה הנמצאת בסמוך לקריית עקרון, מקום לייצור אלכוהול מפוגל. בחיפוש שנערך במקום על-ידי משטרת ישראל, נמצאו מספר חביות אלכוהול מפוגל שהכילו בתוכן חומר רעיל מסוג מתנול ושנועדו לשמש את יניב בייצור האלכוהול. כמו כן, נתפס ציוד רב המשמש לייצור ומילוי האלכוהול, כמו בקבוקים ריקים, פקקים, מדבקות, מכונות מילוי ועוד.

בגין מעשים אלה הנאשמים הועמדו לדין, בין היתר, על עבירות של טיפול רשלני בחומר רעיל, מכירת מזון מפוגל, ייצור, יבוא או מכירה של מזון פסול, הצעת מזון לציבור העלול לפגוע בבריאותו לפי חוק ההגנה על בריאות הציבור, עיסוק ברעלים ללא היתר לפי חוק החומרים המסוכנים.

בנוסף, הוגש נגד אביכזר אביכזר אישום נוסף בגין עבירות לפי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, בכך שבמהלך היותו פושט רגל וכשנגדו מתנהל הליך פשיטת רגל, הקים עסק עם קרוב משפחתו על שמו של האחרון בניגוד להגבלות שהוטלו עליו במסגרת הליך פשיטת הרגל. אביעזר היה בעליו של העסק וניהל אותו בין השנים 2013 עד 2018. על-פי כתב האישום, אביכזר לא דיווח על הרווחים שהעסק הניב וזאת בניגוד להגבלות שהוטלו עליו.

כאמור, הפרקליטות החליטה להעמיד לדין גם את משווקי האלכוהול המפוגל לחנויות: אברהם מימוני ואביכזר אביכזר.

נגד מימוני הוגש כתב אישום המייחס לו אספקת אלכוהול מפוגל לחנות מסוימת. על-פי המתואר בכתב האישום, מימוני סיפק את האלכוהול לבקשת בעלי החנות, ובאחת הפעמים היו חסרות תוויות על חלקם האחורי של בקבוקי האלכוהול, מה שהעיד על כך שלא מדובר באלכוהול מקורי ותקין, ומשהסב בעל החנות את תשומת ליבו של מימוני לעניין התוויות, עזב מימוני את החנות ולאחר זמן מה שב אליה מצויד במדבקות של אלכוהול מאותו סוג שהכילו הבקבוקים, והדביק אותן בעצמו על החלק האחורי של הבקבוקים.

נגד הנאשם אביכזר הוגש אישום נוסף המייחס לו שסיפק למעדניה הנמצאת בבאר שבע וודקה מפוגלת מסוג "אלמאז" אשר הכילה בתוכה כמות גדולה של מתנול שיש בו כדי לסכן את בריאות הצרכן.

על מעשים אלה הנאשמים הועמדו לדין, בגין עבירות של טיפול רשלני בחומר רעיל לחוק העונשין, מכירת מזון מפוגל, ייצור, יבוא או מכירה של מזון פסול, ועבירות נוספות לפי חוק ההגנה על בריאות הציבור.

פרקליטות מחוז דרום הגישה כתב אישום גם בגין פרשיית נוספת של מכירת אלכוהול מפוגל משנת 2020. הנאשמים בפרשה זו הם: ענבל מורידן; פליקס רבינוביץ; לובוב רבינוביץ וכן נגד גורם מליקידזה. 

נגד הנאשמים ענבל, פליקס, לובוב ומליקידזה הוגשו כתבי אישום בגין מכירה והחזקת אלכוהול מפוגל בחנויות שבבעלותם וזאת חרף העובדה שהיו מודעים לטיב הסחורה ולאיכותה.

בגין מעשיהם אלה הנאשמים הועמדו לדין, בגין עבירות של טיפול רשלני בחומר רעיל, מכירת מזון מפוגל, ייצור, יבוא או מכירה של מזון פסול ועוד.

בעניינם של חשודים נוספים הוחלט שלא להעמידם לדין. כאמור, בין החשודים שתיק החקירה נגדם נסגר נמנה גם פליקס סיבוני שטען כי נפל קורבן בפרשה ולא היה מודע לכך שמדובר באלכוהול מפוגל.

כתבי האישום הוגשו על-ידי עורכי הדין לואי עזאם, אלכס דרנבוים, עפרה לוי ולימור אחרק-שנצר מפרקליטות מחוז דרום פלילי.