נאום בן 11 דקות חשף את המאבק האמיתי של מנסור עבאס

בנאומו הדו-לשוני ביום השבעת הממשלה, עבאס עורר ביקורת על מסריו הסותרים • בערבית קידם שיח לאומי ובעברית הסביר ליהודים שמדובר בשיח אזרחי • הוא הגיב לביקורת נגדו בחברה הערבית וטען שהטיפול של רע"ם בנושא הפקעת האדמות מהווה גישה לאומית ממעלה ראשונה

ח"כ מנסור עבאס בנאום ההשתלבות לאחר הבחירות / צילום: צילום מסך מתוך ערוץ הכנסת
ח"כ מנסור עבאס בנאום ההשתלבות לאחר הבחירות / צילום: צילום מסך מתוך ערוץ הכנסת

"זה יהיה קשה ומאתגר, אך נצליח". כך אמר מנסור עבאס למקורביו דקות אחדות אחרי שחתם על ההסכם הקואליציוני להצטרפות לממשלה, כשלראשונה מפלגה ערבית עושה צעד כזה בישראל. אך עבאס לא ציפה שמההתחלה יחכה לו כזה אתגר, ועוד מבית. ח"כ סעיד אלח'רומי הפך בראשון לח"כ המדובר במדינה לאחר שנמנע בהצבעה על הקמת הממשלה.

התנגדות מהרגע הראשון

אלח'רומי הביע התנגדות מהרגע הראשון לחתימה על ההסכם ואיים בהצבעה "נגד" אך בסיעה לא לקחו ברצינות את האיומים. "כל פעם הוא עושה את אותו דבר", אמר לי בכיר ברע"ם שעות לפני ההצבעה. אלח'רומי באמת התנגד מהרגע הראשון לפיצול מהמשותפת ובכל פעם איים אך לא קיים. המקרה הפעם דומה אך שונה. אלח'רומי לא באמת התכוון להפיל את הממשלה.

ההחלטה עוד לא נפלה

אלח'רומי התחייב לחבריו שיאפשר את הקמת הממשלה והבהיר שיחכה עם הצבעתו כדי להבין אם הימנעותו תפיל את הממשלה. אך חברי רע"ם, כולל עבאס, היו משוכנעים שיצביע בעד. הוא לא התכוון להרוס את הבית, רק להרעידו. ההצבעה הייתה חריגה מהחלטת מועצת אל-שורא שעד אז אף אחד ברע"ם לא חרג מהחלטותיה המחייבות את חברי התנועה האסלאמית וזרועה הפוליטית, וגם קראה תיגר על מנסור עבאס.

אלח'רומי באמת מנסה לדאוג לאוכלוסייה ששלחה אותו לכנסת, והצביעה עבורו בנגב. עד הרגע האחרון צוותי המו"מ ניסו לשכנעו שיקבל חלק גדול מדרישותיו, אך הוא התעקש לקבל זאת בכתב, דבר שדחו בימינה ויש עתיד. עד הרגע הזה, אלח'רומי לא החליט האם ליישר קו עם חבריו או להמשיך בקו העצמאי.

נאום שחשף מתח פנימי

מנסור עבאס, בנאומו הדו-לשוני ביום השבעת הממשלה, עורר לא מעט ביקורת על מסריו הסותרים. בערבית קידם שיח לאומי ובעברית הסביר ליהודים שמדובר בשיח אזרחי.

הוא השתמש בכנסת כדי להגיב לביקורת הקשה שהופנתה נגדו בחברה הערבית על כך שהוא מוותר על הסוגיות הלאומיות וזונח את זהותו הפלסטינית: הטיפול בהפקעת האדמות, הוא טען, היא גישה לאומית ממעלה ראשונה. הוא הסביר שרע"ם היא מפלגה "פידאא'ית", ביטוי שמשתמשים בו כדי לכנות מעשה הקרבה לאומי בדומה לאדם שמבצע "פיגוע התאבדות". הנאום שעבאס לא הקריא מדף והעדיף לשאת אותו מהלב ללא תיאום עם יועציו, לא הצליח לשכנע את מתנגדיו, אך הצליח לחשוף את השקפת עולמו האמיתית של יו"ר רע"ם - קידום הסוגיות הבוערות בחברה הערבית תחת כסות של סוגיות אזרחיות, בעוד שהמטרה היא גם לאומית. זה לגיטימי ומוצדק, ומייצג את רחשי הלב של הציבור הערבי, אך זה לא הקו הרשמי שרע"ם מציגה, או יותר נכון, מסתירה.

לאומיות מול שיח אזרחי

מתנגדיו של מנסור עבאס ושותפיו לפני הפיצול, חברי הרשימה משותפת, לא פוסלים את דרכו להשפעה והשתלבות, אך שוללים על הסף את הסתרת השאיפות הלאומיות במטרה לקדם אותן תחת הכותרת של שיח אזרחי בלבד. האתגר הזה הוא האתגר האמיתי שהתכוון אליו עבאס כשאמר את מה שאמר לחבריו אחרי החתימה על ההסכם. האתגר הוא לא רק של רע"ם כמפלגה, אלא גם של מנסור עבאס באופן אישי, אם תרצו, מנסור עבאס הפלסטיני מול מנסור עבאס הישראלי. זו הסתירה שחי אותה ביום יום וגם באותו נאום ביום ראשון - 9 דקות בערבית, ו-2 דקות בעברית. זהו מאבק שגם ותיקים ומנוסים ממנו בפוליטיקה נכשלו בהכרעתו.