החזקת ביטקוין במאזן היא חתיכת כאב ראש לרואי החשבון של טסלה וחברות אחרות

טסלה וחברות אחרות המחזיקות במטבע הקריפטו ההפכפך צריכות לעתים קרובות לרשום הפחתות שווי כשערכו נופל

אלון מאסק / צילום: Shutterstock
אלון מאסק / צילום: Shutterstock

אלון מאסק הצית מחדש את היחסים המוזרים שלו עם הביטקוין ביום ראשון, ונתן למטבע עידוד קטן.

אבל מה שיותר חשוב לבעלי המניות של טסלה, יחד עם זה, זו המכה שהשורה התחתונה של החברה קיבלה ברבעון הזה מהגישה החמימה לעתים וצוננת לעתים אחרות של מאסק לגבי הביטקוין.

מעסיקים באופן כללי מאשימים את מאסק בכך שגרם לתחילתה של הירידה הגדולה ביותר בשנה בערכו לאחר שהכריז בטוויטר שטסלה תפסיק לקבל תשלומים בביטקוין על מכוניות חשמליות. הוא הוסיף דלק למדורה מוקדם יותר החודש, כשצייץ ממים של פרידה עם התגית #bitcoin וסמליל של לב שבור. מאז הציוץ הזה ב-12 במאי, ירד מחיר הביטקוין ב-30%.

ביום ראשון, אמר מאסק שטסלה תחזור לעסקאות ביטקוין כשכורים יגדילו את השימוש במקורות אנרגיה מתחדשת.

המחיר זינק בכ-8% מהרמה בה היה ביום שישי אחר הצהריים, ונסחר במחיר של 39,816 דולר ליחידה. הוא אמר גם שטסלה מכרה רק כ-10% מאחזקותיה בביטקוין מוקדם יותר השנה על מנת לוודא שמטבע הקריפטו "יכול להפוך לכסף נזיל בקלות בלי להזיז שווקים".

לטסלה היו כ-1.3 מיליארד דולר בביטקוין שחיכו בקופה שלה בסוף הרבעון הראשון והיא הכריזה על רכישת הביטקוין בפברואר כצעד שנועד "לגוון ולמקסם את ההחזר על המזומנים שלנו".

חברת פיתוח התוכנה MicroStrategy וכמה חברות אחרות, כולל חברות התשלומים Square, עשו השקעות דומות. חלקן מספסרות בביטקוין ככלי לשימור ערך או כגרסה מודרנית יותר של זהב.

אבל אחזקות של חברות בביטקוין בקופה שלהן מתמודדות עם סיכון חשבונאי: בגלל שביטקוין ונכסים דיגיטליים אחרים נחשבים ל"נכסים לא ממשיים שאין להם תוקף סופי" ולא מטבעות, כל ירידה בערכם מתחת למה ששילמה עבורם החברה הרוכשת - אפילו זמנית - עשויה להכריח חברה לרשום את הערך ולספוג עבורם הפחתות שווי (Impairment charges). 

יש לבחון נכסים מסוג זה לגבי הפוטנציאל להפחתות שווי לפחות פעם בשנה, או אם המחיר יורד מתחת למחיר הנקוב בידי החברה. האופי ההפכפך של ביטקוין גורם לכך שבכל רבעון נעשות הערכות כאלה. מרגע שחברה מקבלת על עצמה לשלם את דמי הליקוי, זה מאפס את הערך ההוגן של הנכס. באופן הפוך, אם המחיר עולה, החברה לא יכולה לרשום רווח. היא יכולה לרשום רווח רק כשהיא מוכרת את הנכס.

טסלה, שלא הגיבה לבקשת תגובה, צפויה להציג רווח של 96 סנט למניה ברבעון השני, על פי אנליסטים שענו לסקר של FactSet.

ההפכפכות של ביטקוין, בשילוב הטיפול החשבונאי הנחוץ בשבילו, מקשים על מנהלים תאגידיים לנהל אחזקות קריפטו כמזומנים, מה שעושה אותו פחות שימושי כנכס רזרבי, כך אמרה ג'ניפר סטיבנס, פרופסורית להנהלת חשבונות באוניברסיטת אוהיו.

"הנהלת החשבונות קצת לא מותאמת למטרה שבסיס העניין", אמרה.

ישנן מעט חברות אחרות שחושבות לקפוץ למי הביטקוין. סקר מפברואר של חברת המחקר גרטנר מצא שרק 5% ממנהלי הכספים שנשאלו על כך תיכננו להחזיק ביטקוין כנכס תאגידי השנה. מתוך מנהלי הכספים שנסקרו, 84% אמרו שאין להם שום כוונה להחזיק ביטקוין לעולם.

בתחילת הדרך טסלה גילתה שהחזיקה 1.5 מיליארד דולר בהשקעות בביטקוין ב-8 בפברואר אבל לא פירטה כמה ביטקוין היה בידיה או מה היה המחיר הממוצע ששילמה. עם זאת, השינוי במדיניות ההשקעות של החברה נעשה בינואר, ומחיר הביטקוין היה בממוצע 35,400 דולר ליחידה בין 1 ו-8 בינואר, על פי נתוני CoinDesk.

המשמעות היא שלטסלה היו כנראה כ-37 אלף יחידות ביטקוין לאחר שמעט קיצצה את הפוזיציה שלה ברבעון הראשון.

נכון ליום שני אחה"צ, הביטקוין הגיע למעט מתחת ל-40 אלף דולר, אם כי בחודש שעבר ירד עד מחיר של 30,202 דולר ליחידה.

טסלה כנראה תספוג הפחתות שווי לגבי האחזקות שלה בביטקוין ברבעון הזה, כך אמר האנליסט של חברת Wedbush Securities דן אייבס.

הוא הוסיף שהחברה כנראה קנתה ביטקוין לאורך חודש ינואר ולפחות חלק מהאחזקות האלה נמצאות כעת בהפסד.

"אם הביטקוין יורד מתחת ל-30 אלף דולר, או נמצא בתחום הנמוך של 30 אלף דולר וקצת (בסוף הרבעון השני) הפחתות השווי עשויות להיות גדולות", אמר. זה יכול להגיע לגודל דומה ל-101 מיליון הדולר ברווח שטסלה הציגה ברבעון הראשון בגלל מכירה של חלק מאחזקותיה, אמר.

"זה עבר מרוח גבית לרוח פנים חזקה", אמר.

התוצאות של טסלה בתקופות מהעת האחרונה נתמכו בידי רווחים חד-פעמיים. בנוסף לרווח ממכירת ביטקוין ברבעון הראשון, החברה רשמה רווח של 518 מיליון דולר ממכירת קרדיטים רגולטוריים ליצרניות רכב אחרות על מנת לעזור להן למלא אחר יעדי הפליטה שלהן.

זה דחף את החברה - טסלה הציגה הכנסה נטו של 438 מיליון דולר, 93 סנט למניה.

טסלה לא הייתה החברה הראשונה שסופגת תשלום משמעותי על אחזקות הביטקוין שלה.

חברת MicroStrategy, המוכרת תוכנה לעסקים ויש לה כ-92 אלף מטבעות ביטקוין המוערכים ביותר מ-3 מיליארד דולר, כבר הציגה הפסד לרבעון בגלל האופי החשבונאי של המטבע, גם ברבעון השלישי של שנה שעברה וגם ברבעון הראשון של השנה הנוכחית.

בשבוע שעבר, אמרה החברה שהיא מצפה לספוג דמי ליקויים על לפחות 285 מיליון דולר לגבי ההשקעה שלה בביטקוין בתקופה הזו, וזה ידחוף אותה לעוד רבעון של הפסד.

לעת עתה, MicroStrategy פשוט מקבלת את הנוהל החשבונאי הזה, אמר המנכ"ל מייקל סיילור בראיון. הוא אמר שהוא רואה בביטקוין יותר ערך מהדולר והפך את קנייתו ואחזקתו לעדיפות בחברה לא פחות ממכירת תוכנה.

"זה נראה מלא סיכון לאדם שלא מבין את הביטקוין", אמר, "אבל זו בקלות הדרך הכי פחות מסוכנת להגדיל את החברה".

אסטרטגיית הביטקוין של החברה הפכה את סיילור לגיבור במעגלי הקריפטו אבל גם הפכה את מניית MicroStrategy להפכפכה לא פחות מהביטקוין. מניותיה נסחרו תמורת 135 דולר באוגוסט כשהכריזה על מדיניות הביטקוין החדשה שלה. עד ספטמבר הגיעו לשיא של 1,273 דולר אבל מאז הן בירידה, ונכון ליום שני נסחרו תמורת 598.49 דולר למניה.

יותר קשה לקבוע עד כמה מחיר המניה של טסלה הושפע מאסטרטגיית הביטקוין של החברה כי מדובר בחלק הרבה יותר קטן מאחזקותיה, אבל המניה יורדת מאז ההכרזה בפברואר. היא סגרה בסכום של 617.69 ביום שני.