באילו תפקידים בהייטק השכר זינק ומי הרוויח בגדול מגל הנפקות הטכנולוגיה?

השכר של עובדי מעטפת בחברות ההייטק זינק בעשרות אחוזים בתוך חצי השנה האחרונה • וגם מה מטריד את מנהלי קרן ההון סיכון של אינטל במצב השוק? • השבוע שהיה בהייטק

המספרים מאחורי ההייטק מתפרסמים / עיצוב: טלי בוגדנובסקי
המספרים מאחורי ההייטק מתפרסמים / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

הגאות בשוק ההייטק ממשיכה להתבטא ברוב הכתבות שלנו בשבוע החולף. הנפקות הענק של חברות ישראליות בוול סטריט, כמו גלובל-אי, ווקמי ומאנדי, הפכו שפע של משקיעים ויזמים למולטי-מיליונרים.

במקביל, העובדה שחברות טכנולוגיה ישראליות גדלות עצמאית ולא נמכרות מוקדם כמו בעבר, תורמת להעלאת השכר במקצועות המעטפת בתעשייה, בתחומים כמו מכירות ושיווק.

האם הסכנה לשגשוג חסר התקדים של ההייטק הישראלי עורבת מעבר לפינה? זאת כאשר מספר הסטארט-אפים החדשים שנפתחים בארץ נמצא בירידה חדה בשנים האחרונות. ברשות החדשנות חוששים שכן.

סיכום השבוע עם שמונה דברים מעניינים שכתבנו עליהם. לקבלת סיכום השבוע בהייטק במייל: הירשמו כאן

1. לא על המפתחים לבדם

השכר של מנהלי שיווק מנוסים שהתקבלו לעבודה בחצי השנה האחרונה היה גבוה ב-34% מאשר בעבר. מנהלי פרויקטים ללא ניסיון מקבלים היום שכר של 23 אלף שקל - עלייה של 35% מלפני יותר משישה חודשים. כאשר מדברים על שכר בהייטק מתייחסים בעיקר למפתחים, שתמיד נמצאים במחסור, אבל אנחנו גילינו השבוע כי הדרמה האמיתית מתחוללת דווקא במשכורות של מי שמוגדרים עובדי המעטפת סביב הפיתוח.

2. אפקט ה-FOMO של המשקיעים

המנהל הנכנס והיוצא של אינטל קפיטל, קרן ההון סיכון של אינטל, סיפרו בראיון משותף לגלובס על השקעות בימים של שוק לוהט. "זה לא רק המחירים. כדי שמשקיע מקצועי יוכל לנתח הזדמנות לעומק, צריך זמן לבדיקת נאותות (דיו-דיליג'נס). אלא שהיום, בין אם זה בגלל אפקט העדר או הפחד לפספס (FOMO), אנחנו רואים מקרים שהמשקיעים נותנים לחברות הסכם עקרונות (טרם שיט) מהר", אומר רועי בר קט (הנכנס).

3. הטוב והרע בתעשייה

מספר הסטארט-אפים החדשים שנפתחים בישראל ממשיך לצנוח וגם כמות מרכזי הפיתוח הזרים החדשים כאן קטנה משמעותית. מצד שני ההנפקות של חברות טכנולוגיה ישראליות שוברות שיאים היסטוריים. בהייטק חסרים עובדים אבל בקורונה גם האבטלה בתחום זינקה. ואף שהענף נחשב לכזה שפולט עובדים מבוגרים, הגיל הממוצע בתעשיית ההייטק דווקא נמצא בעלייה כבר שני עשורים. דוח מצב החדשנות שפרסמה רשות החדשנות השבוע חשף חלק מהסתירות בהייטק הישראלי.

4. מעובד בנק ליזם 

עמוק לתוך שנות ה-30 לחייו אמיר שלכט עדיין עבד בבנק הפועלים כעוזר אישי למנכ"ל. בבנק יעדו לו עתיד בתפקיד ניהול בכיר בארגון, אך שלכט החליט להתפטר כדי להקים את הסטארט-אפ גלובל-אי, שמפתח פתרונות לתחום המסחר המקוון. גלובל-אי הונפקה בחודש שעבר בוול סטריט לפי שווי של 3.6 מיליארד דולר, שמאז כבר הוכפל. כנראה שהוא לא ממש טעה כשעזב את הבנק.

5. עולם גלובלי יותר 

"מכיוון שהשיווק יכול להיות וירטואלי, כבר אין לחברות ישראליות את החיסרון שהיה בעבר, כשהיינו רחוקים מהלקוח", רפאל סווירי, נשיא ווקמי ואחד ממייסדיה, מדבר רגע לאחר השלמת ההנפקה.

6. מחוברים לאדמה

איך יעזרו החיישנים של חברת האגטק הישראלית הקטנה קרופקס ללוויניים של נאס"א להשיג ביטחון תעסוקתי בעולם דרך חקלאות נכונה.

7. המתעשרים החדשים 

הנפקות הטכנולוגיה הישראליות המוצלחות של השנתיים האחרונות הפכו שורת משקיעים ויזמים למולטי-מיליונרים, מרועי מן ממאנדיי לאור עופר מסימילרווב.

 8. הפרחים לקוק

בכנס המפתחים השנתי של אפל בשבוע שעבר כיכבה גם חברה ישראלית זעירה עם פחות מעשרה עובדים שיוצרת מודל תלת-ממדי מחפצים בעולם הפיזי. מה הסיפור מאחוריה.