קנאביס | דעה

לגליזציה באחריות: איך עושים את זה?

אם נאמין להבטחות הפוליטיקאים, מימוש הלגליזציה הינו רק שאלה של זמן • נתניהו, לפיד, סער, גנץ, העבודה ומרצ התחייבו ללגליזציה - עכשיו כל שנותר לנו הוא להמתין ולקוות שהממשלה החדשה תממש את ההתחייבות ללגליזציה בצורה חכמה ומועילה לכולם

חממה לגידול קנאביס / צילום: Shutterstock
חממה לגידול קנאביס / צילום: Shutterstock

בשנים האחרונות יותר ויותר מדינות, בעיקר בארה"ב, מסירות את ההגבלות השונות על צמח הקנאביס והופכות אותו לנגיש ככל מוצר צריכה אחר. לגליזציה כבר איננה מילה גסה ולאיש כמעט אין ספק שהיא תגיע בסופו של דבר גם אלינו, לישראל. מתנגדי הלגליזציה חוששים, בצדק מסוים, מ"היום שאחרי" שבו המוני אזרחים חסרי התנסות קודמת ימהרו לרכוש מוצרי קנאביס ולעשן עד-לא-ידע.

אם חלילה כך יקרה, אין ספק שמספר הפניות הטלפוניות למוקדי הסיוע הנפשי עשוי לגדול:

כמו שחשוב ללמוד תיאוריה ונהיגה בטרם רוכשים מכונית ועולים על הכביש, כך גם חשוב לעבור הדרכה נכונה לפני שצורכים את צמח הקנאביס לראשונה.

אם כן, כיצד ניתן להוציא את הלגליזציה הבלתי נמנעת אל הפועל תוך כדי מזעור מירבי של הנזקים האפשריים? להלן מספר רעיונות.

מי יהיה רשאי לקנות מוצרי קנאביס? יוקמו מרכזי הדרכה אזוריים לשימוש בטוח בצמח הקנאביס. כל אזרח מעל גיל 21 שירצה להיכנס לחנות לממכר קנאביס יצטרך להציג בכניסה כרטיס שמאשר כי הוא עבר הדרכה לשימוש בטוח באחד ממרכזי ההדרכה המוכרים.

מדוע הדרכה? מוסכם על כל מביני הדבר כי ללא הדרכה נכונה, ישנה אפשרות שהצרכן ייקח מינון יתר שעשוי לגרום לתופעות לוואי לא נעימות, בעיקר כאשר מדובר בקנאביס שנצרך באכילה או כטיפות שמן.

במהלך ההדרכה, שהיא מעין גרסה קנבינואידית לקורס נהיגה מונעת, יוסבר מהו המינון הנכון, כיצד להתמודד עם מצבים של מינון יתר, מהן התופעות לוואי השליליות אשר עשויות לצוץ ועוד. מי שסיים את ההדרכה, גם אם ייטול מינון גבוה במיוחד של קנאביס, ידע כיצד להתמודד עם ההשפעה מבלי שיהיה צורך להזעיק עזרה חיצונית או רפואית.

בסיום ההדרכה יינתן כרטיס מגנטי (לכל החיים) איתו ניתן יהיה להיכנס לחנויות לממכר קנאביס ולרכוש את תוצרתן באופן חוקי. ההדרכה תהיה כרוכה בתשלום, מעין אגרה חד פעמית לכיסוי עלויות.

מי יהיה רשאי לגדל כדי למכור? כל מי שירשם במשרדי מס הכנסה כעוסק פטור/מורשה/חברה בע"מ/קואופרטיב/עמותה.

לגליזציה אמיתית - משמע שחרור הצמח על כל ההיבטים, כולל העסקיים שלו.

במקומות בהם נמכר קנאביס פנאי, כמו הולנד וברצלונה למשל, המוכר לא נדרש להציג בדיקות מעבדה כלשהן: האחראי על הרכישה בחנויות שמוכרות קנאביס לציבור הרחב יודע לבדוק ולהעריך את הקנאביס המוצע לו באמצעות חוש הריח, חוש המימוש, חוש הראיה וכמובן, מתוך התנסות אישית קודם לביצוע הרכישה.

עם זאת, כל חנות לממכר קנאביס תוכל להציע ללקוחות בדיקת THC/CBD באמצעות מכשיר אמין לבדיקת החומרים הפעילים בצמח הקנאביס.

מי רשאי למכור לציבור הרחב? כל מי שירצה לפתוח חנות לממכר קנאביס שתעמוד בתנאים שיקבעו, לגליזציה אמיתית משמע פתיחת השוק לכל האזרחים!

כמה מיסים? חשוב להבין שהטלת מיסים גבוהים מידי על התחום תנציח את קיומו של השוק השחור ובהעדר ענישה מרתיעה, עשויה אף לחזק אותו.

מיסים גבוהים מדי יגרמו לכך שמחוץ לכל חנות חוקית לממכר קנאביס יעמוד ברנש שיציע את מרכולתו הזהה לדבריו, אבל בחצי מחיר, ללא מע"מ וללא מיסים אחרים כמובן: המדינה תפסיד, בעל החנות החוקית יפסיד, האימרה "תפסת מרובה - לא תפסת" תמחיש היטב את המצב שייווצר. על כן, אני מציע למדינה להסתפק בגביית מס ערך מוסף (17%) ומס הכנסה ע"פ השומה השנתית של העוסק, ולא להטיל מיסים או היטלים נוספים שינציחו את קיומו של השוק השחור.

מה נרוויח מכך? נתחיל בכך שלמעלה ממיליון אזרחים צורכי הקנאביס אשר כיום נחשבים ע"פ החוק ל"עבריינים" יהפכו לאזרחים נורמטיביים שיכולים להפסיק לחשוש מכל מפגש עם המשטרה. נמשיך במשטרה, שתוכל סוף סוף להקדיש את מלוא מאמציה ללחימה בפשע האמיתי ולא בצרכני הקנאביס או במגדליו. נעבור לקופת האוצר, אשר תתחיל לגזור קופון על כל גרם קנאביס שיימכר בארץ (הצפי הוא 10 טון בחודש, דהיינו 10 מיליון גרמים!). ונציין את מגוון מקומות התעסוקה החדשים שיפתחו: החל מגידול קנאביס ועד ליועצי זנים בחנויות, אין ספק שהלגליזציה תביא לפריחה גדולה בארצנו, לא רק של צמחי הקנאביס.

גם בתחום התיירות צפויה לנו פריחה: וכי מדוע לנסוע לחופשה באמסטרדם הקרה והיקרה, כשיש לך בישראל מזג אויר נוח ברוב ימי השנה, קנאביס חוקי ולא פחות איכותי, מקומות קדושים לכל הדתות (חובה לכל תייר), נופים מדהימים וכמובן - הכנסת האורחים הידועה שלנו, הישראלים?

אם נאמין להבטחות הפוליטיקאים, מימוש הלגליזציה הינו רק שאלה של זמן. הרי גם נתניהו התחייב ללגליזציה, וגם לפיד, סער, גנץ, העבודה ומרצ. עכשיו כל שנותר לנו הוא להמתין ולקוות שהממשלה החדשה תממש את ההתחייבות ללגליזציה בצורה חכמה ומועילה לכולם.

הכותב הוא יועץ בכיר ב"עץ הדעת" - המרכז לקנאביס רפואי