החברה הציבורית מתל אביב שהימרה נגד מניית AMC ושילמה על כך בהפסד כבד

חברת הנדל"ן הקטנה דקמא קפיטל דיווחה על הפסד של 2.4 מיליון דולר בתיק ההשקעות שלה, אגב חריגה משמעותית של המנכ"ל, נתנאל לורנצי, ממדיניות ההשקעה של החברה

קולנוע של רשת AMC / צילום: Shutterstock
קולנוע של רשת AMC / צילום: Shutterstock

חברת הנדל"ן הקטנה דקמא קפיטל  דיווחה על הפסד כבד ומפתיע בתיק ההשקעות שלה, וזאת תוך חריגה משמעותית ממדיניות ההשקעה שהתווה דירקטוריון החברה. לדברי החברה, בעקבות המקרה הפקיע הדירקטוריון את סמכויות הטיפול בתיק ההשקעות מידיו של מנכ"ל החברה נתנאל לורנצי, שהוא גם בעל השליטה בחברה. בתגובה צנחה מניית דקמא בכ-25%, ושווי החברה הצטמק לפחות מ-40 מיליון שקל.

מדיווח שפרסמה היום החברה עולה, כי ב-7 באפריל 2020 החליט הדירקטוריון על ביצוע השקעות בניירות ערך בארץ ובחו"ל, עד לסך כולל של 5 מיליון שקל (1.5 מיליון דולר), תוך שמירה על פיזור ההשקעות כך שהשקעה בודדת לא תעלה על סך של 1 מיליון שקל.

עם זאת, ביום ו' הודיע המנכ"ל לורנצי ליו"ר הדירקטוריון ירון קליין, כי חרג באופן משמעותי ממדיניות ההשקעה, ונכון לסוף השבוע שווי תיק ההשקעות של החברה משקף הפסד לא ממומש (על הנייר) של 2.4 מיליון דולר (7.9 מיליון שקל).

יש לציין, כי לצורך בטוחה לביצוע חלק מההשקעות בתיק, הפקידה החברה כספים בפיקדון מוגבל, שהסתכם ב-2.65 מילון שקל נכון לסוף דצמבר 2020. בעקבות הדיווח זימן יו"ר הדירקטוריון ישיבת דירקטוריון דחופה לצורך דיון בחריגה ממדיניות ההשקעה.

הישיבה התקיימה לאחר צאת השבת ובסיומה התקבלו שלוש החלטות מרכזיות. במסגרת ההחלטה הראשונה הפקיע כאמור הדירקטוריון את סמכויות המנכ"ל בטיפול בתיק ההשקעות, ומינה כמפקח מטעם הדירקטוריון על תיק ההשקעות את הדירקטור הבלתי תלוי (דב"ת) אמיר אריאל.

תפקידו של אריאל יהיה לאתר איש מקצוע מצד ג', אותו תשכור החברה כדי לפעול למימוש תיק ההשקעות באופן מיטבי. בנוסף, דרש הדירקטוריון מלורנצי, וזה הסכים, לשפות את החברה באופן מלא בגין כל הפסד שייגרם לה כתוצאה מהחריגה מההרשאה.

עוד החליטו הדירקטורים להטיל על מבקר הפנים של החברה להכין באופן מיידי דוח ביקורת מיוחד על חריגה מההרשאה, לרבות המלצות לבחינה ושיפור מנגנוני הבקרה בחברה, ולהביאו לדיון והחלטות בדירקטוריון. כנספח להודעה, פרסמה דקמא את תיק ההשקעות שלה, שכולל החזקה במניות ובאופציות, וכן מכירה בחסר ("שורט") של מניות ואופציות.

השורטים שהביאו הפסדים

מפירוט ההשקעות שביצעה החברה, שמצורף לדיווח לבורסה, עולה כי שתי הפוזיציות שהניבו את ההפסדים הגדולים ביותר היו הימורים נגד מניותיהן של פלטפורמת התשלומים Affirm Holdings (סימול: AFRM) ושל רשת בתי הקולנוע AMC (סימול: AMC). מניית Affirm החלה את 2021 במחיר של כ-90 דולר ועד 13 במאי צנחה למחיר של 48 דולר, אולם מאז התאוששה וטיפסה לרמה של 68 דולר בסוף השבוע בוול סטריט.

דקמא מכרה מניות Affirm בחסר במחיר של 53.7 דולר, ככה שמחיר המניה הנוכחי משקף לה הפסד על הנייר של 941 אלף דולר. כדי להגן באופן חלקי על פוזיציה זו רכשה החברה אופציית רכש (CALL) ב-308 אלף דולר, ומאז עלה שווייה והיא מייצגת כעת רווח על הנייר של 94 אלף דולר.

בנוסף, מכרה דקמא בחסר את מניית רשת בתי הקולנוע AMC במחיר של 34.75 דולר. עם זאת, מאז קפצה מניית AMC ב-71% ל-59.26 דולר ופוזיציה זו משקפת כעת הפסד של 886 אלף דולר על הנייר.


פעילות נדל"ן מצומצמת

דקמא עוסקת כאמור בתחום הנדל"ן בחו"ל אולם פעילותה מצומצמת, ולפיכך החליט הדירקטוריון בסוף 2020 להסמיך את ההנהלה לפעול לאיתור פעילות או חברה בעלת טכנולוגיה ייחודית - או בתחום אחר, לשם רכישת הפעילות או חברת היעד, במזומן או כנגד הקצאת מניות. עם זאת, נכון לסוף מרץ השנה היא טרם ניהלה משא-ומתן בנוגע לעסקת מיזוג כלשהי.

רשימת נכסיה של דקמא כוללת נכון לסוף מרץ השנה נכס נדל"ני בעיר מילטון קיינס באנגליה, קרקע בעיר בודפשט, בירת הונגריה, וכן הלוואה שניתנה למימון נדל"ן ושיתרתה מסתכמת ל-1.17 מיליון ליש"ט (5.3 מיליון שקל). הנכס באנגליה, בעל שטח בנוי של 4,000 מ"ר, כולל שתי קומות משרדים ושטחי תעשייה ואחסון ורשום בדוחות לפי שווי של 13.3 מיליון שקל.

המקרקעין בבודפשט, בשטח כולל של 221 אלף מ"ר ברובע 18 של העיר, רשומים בספרים לפי שווי של 31 מיליון שקל. נכון לסוף דצמבר 2020 כלל מאזן החברה נכסים בשווי של 102.7 אלף שקל והון עצמי של 78.1 מיליון שקל.