האם האוכלוסייה ביו"ש הכפילה את עצמה במהלך כהונת נתניהו?

האם מדיניות נתניהו תרמה לגידול באוכלוסיית המתנחלים? אולי, אבל לא צריך להגזים • המשרוקית של גלובס

עד כמה ימניות היו הממשלות שבראשן עמד בנימין נתניהו ב-12 השנים האחרונות? זאת שאלה שכנראה תצוץ הרבה בתקופה הקרובה כהשוואה לממשלתו החדשה של נפתלי בנט. ח"כ מיקי זוהר התבקש להתייחס לכך במהלך ראיון לתוכנית "נכון להבוקר" בגל"צ, והשיב: "בסוף אם אתה מסתכל על זה בפרספקטיבה רחבה אפשר לראות בבירור את הדברים המדהימים שהשגנו - אנחנו הכפלנו את ההתיישבות". זוהר הוא לא היחיד בליכוד שמשמיע את הטענה הזאת, וגם נתניהו עצמו העלה לאחרונה טענה דומה.

כדי להבין למה בדיוק התכוון זוהר פנינו אליו ונענינו באמצעות הדוברת שלו כי "הכוונה היא לכל הישובים הנמצאים מעבר למה שמכונה 'הקו הירוק'", וכי טווח הזמן הוא החל מ-2009 אז עלה הליכוד לשלטון. הדוברת גם הפנתה אותנו לנתונים שמופיעים באתר מועצת יש"ע, שלדבריה עולים בקנה אחד עם הטענה.

בעמוד הראשי של אתר המועצה אכן מופיעה טבלה אותה מוביל אזור יהודה ושומרון. על פי הטבלה, הנסמכת על נתוני הלמ"ס, בין השנים 2010 ל-2019, גדלה האוכלוסייה היהודית באזור ב-47.63%. כלומר, כמעט 50%. הנתון הזה הוא אולי מרשים, אך הוא רחוק מאוד כמובן מהטענה על הכפלת האוכלוסייה (שמשמעותה גידול של 100%).

אם האחוזים מבלבלים אתכם, בואו נבחן איך נראה השינוי באוכלוסיית יו"ש במספרים מוחלטים. לפי נתוני הלמ"ס בשנת 2009 גרו ביהודה ושומרון כ-296 אלף אזרחים יהודים. כלומר, כדי שהטענה של זוהר תהיה נכונה, עם סיום הקדנציה הנוכחית של נתניהו מספר המתנחלים היה אמור להגיע לכמעט 600 אלף. בפועל, נכון ל-2019, השנה האחרונה שלגביה יש נתונים של הלמ"ס, עומד מספר התושבים באזור על כ-440 אלף בלבד. כלומר, גידול של כ-49%.

מי שרוצה להצביע על הצלחה של ממשלות נתניהו בתחום הזה יוכל לטעון כי גם קצב גידול שכזה הוא גבוה משמעותית בהשוואה לקצב גידול האוכלוסייה באזורים אחרים בארץ. ואכן, במהלך שנות נתניהו קצב הגידול השנתי ביו"ש עמד על 4.2%, בעוד הקצב הממוצע בשאר אזורי הארץ היה 1.9%. אולם ממה נובע הגידול הזה? ועד כמה הוא באמת קשור למדיניות הממשלה? לפי מועצת יש"ע למשל "אחוז הגידול הנובע מילודה טבעית הולך וגדל והגידול כתוצאה מהגירה פנימה הולך וקטן עקב חוסר ביחידות דיור".

 
  

למעשה, מי שרושם את קצב הגידול המהיר ביותר ביו"ש הן שתי הערים החרדיות מודיעין עילית וביתר עילית, שהן גם שתי ההתנחלויות הגדולות ביותר. במודיעין עילית התגוררו ב-2019 כ-76 אלף בני אדם והיא צומחת בקצב שנתי של כ-6% (או 65.7% במהלך כל התקופה). בביתר עילית התגוררו כ-59 אלף בני אדם והיא צומחת בקצב שנתי של כ-6.4% (69.8% במהלך כל התקופה). כלומר, גם הערים הללו, שנהנות מגידול טבעי מרשים, לא הכפילו את עצמן במהלך שלטון נתניהו. וללא שתי הערים החרדיות, הסמוכות מאוד לקו הירוק, האוכלוסייה היהודית ביהודה ושומרון הייתה צומחת במהלך התקופה בכ-42% בלבד.

עדות נוספת לכך שקצב הגידול הגבוה הוא לא בהכרח תוצר של מדיניות שנתניהו יכול להתגאות בה מצוי בנתון הבא: בין 2003 (ללמ"ס אין חלוקה מוקדמת יותר לפי יישובים) ל-2009 עמד קצב הגידול השנתי של האוכלוסייה היהודית ביו"ש על 4.7%. מאז חזר נתניהו לתפקידו ב-2009, עומד הממוצע השנתי על 4.2% בלבד.

בשורה התחתונה: דבריו של מיקי זוהר לא נכונים. בין השנים 2009 ל-2019 גדלה האוכלוסייה היהודית ביו"ש בקצת פחות מ-50% - מכ-296 אלף איש לכ-440 אלף איש - ולכן היא לא הכפילה את עצמה.

תחקיר: טלאור שמש

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: מיקי זוהר
מפלגה: הליכוד
תוכנית: נכון להבוקר, גל"צ
תאריך: 14.06.21
ציטוט: "בסוף אם אתה מסתכל על זה בפרספקטיבה רחבה אפשר לראות בבירור את הדברים המדהימים שהשגנו - אנחנו הכפלנו את ההתיישבות"
ציון: לא נכון

יום לאחר השבעת הממשלה החדשה התראיין ח"כ מיקי זוהר בתכנית "נכון להבוקר" בגל"צ על המעבר לאופוזיציה. בפתח דבריו הדגיש את ההישגים המשמעותיים לדבריו, שהשיגה ממשלת נתניהו ב-12 שנים האחרונות בתחומי הביטחון, הכלכלה והבריאות. מגיש התכנית, ישי שנרב, הקשה וציין כי בתחומים רבים, שמעסיקים בעיקר את תומכי הימין במדינה, הייתה שמירה על הסטטוס קוו אך לא "מהפכות דרמטיות". ח"כ זוהר לא הסכים עם דבריו של שנרב והציג כדוגמה את מצב ההתיישבות: "בסוף אם אתה מסתכל על זה בפרספקטיבה רחבה אפשר לראות בבירור את הדברים המדהימים שהשגנו - אנחנו הכפלנו את ההתיישבות". התבטאויות בדבר הכפלת ההתיישבות נשמעו לא פעם בעבר מחברי ליכוד, ביניהם אף רוה"מ לשעבר, בנימין נתניהו.

פנינו לדוברת של ח"כ זוהר טרם תחילת הבדיקה, על מנת לקבל הבהרות בנוגע לטווח הזמן הספציפי אליו התייחס באמירתו, האם מדובר באזור מסוים בארץ והאם כוונתו הייתה למספר המתיישבים או היישובים באותו אזור? מהדוברת נמסר כי: "הכוונה היא לכל הישובים הנמצאים מעבר למה שמכונה ״הקו הירוק״, האמור מתייחס למספר התושבים ולא למספר היישובים וכן מדובר על על טווח זמן מ-2009 שבו עלה הליכוד לשלטון". כמו כן, היא הפנתה אותנו לנתונים באתר מועצת יש"ע.

באתר המועצה, כבר בעמוד הראשי, מופיעה טבלה המסתמכת על נתוני הלמ"ס, בה נתוני גידול האוכלוסייה לפי אזורים בארץ בין השנים 2019-2010. בראש הטבלה מככב אזור יהודה ושומרון עם גידול של 47.63%, כלומר, כמעט 50%. ברמה המתמטית הפשוטה ביותר, הכפלה משמעותה שעל כל מתיישב שגר ביו"ש בשנת 2010, גרים כיום 2 מתיישבים. אולם, עלייה של כ-50% במספר המתיישבים משמעותה כי על כל אדם יש כיום אדם וחצי ולא שניים. המשכנו את הבדיקה, כדי להסתכל על המספרים המוחלטים ולא על אחוזים סופיים, לברר מה קרה בשאר המדינה ולנסות לבדוק האם ייתכן כי חלק מהגידול במספר המתיישבים נובע מעצם גידול האוכלוסייה באותן השנים? כמו כן, הרחבנו את הבדיקה גם לשנת 2009 לאור דבריה של הדוברת.

חיפשנו את הנתונים באתר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ואכן מצאנו שהתמונה דומה. בשנת 2009 גרו ביהודה ושומרון 296,055 מתיישבים ואילו בשנת 2019 מספרם גדל להיות 440,820, כלומר גידול של 48.9%. לשם השוואה, שיעור הגידול באוכלוסיה הכללית בישראל בין אותן השנים הוא 21.3%, כלומר קצת יותר מפי 2. גם אם נסתכל בהיבט של אחוז גידול שנתי, מספר המתיישבים ביו"ש גדל מדי שנה בממוצע משנת 2009 ועד 2019 ב-4.2%. לשם השוואה, בישראל ככלל קצב הגידול השנתי הממוצע באותן השנים היה 1.9%. אולם האם ההבדל בקצב הגדול נובע בעיקר מפעולות שיזמה הממשלה? קשה לדעת, אולם בהודעה שפרסמה מועצת י"שע בינואר 2019 על נתוני האוכלוסייה ביו"ש 2018-2008 היא מסבירה כי "אחוז הגידול הנובע מילודה טבעית הולך וגדל והגידול כתוצאה מהגירה פנימה הולך וקטן עקב חוסר ביחידות דיור".

שתי הערים היהודיות הגדולות ביותר ביו"ש, מודיעין עילית וביתר עילית, גדלו בקצב הגבוה ביותר, עם ממוצע שנתי של 5.97% במודיעין עילית ו-6.35% בביתר עילית, סך הכל מדובר בעליה של 65.7% ו-69.8% מאז שנת 2009. גם כאן כמובן לא מדובר בהכפלה. אם נוריד מהחישובים את שתי הערים הללו, גדלה אוכלוסיית יו"ש ב-41.9%, כלומר כ-7% מהגידול נובע משתי ערים גדולות אלו שהן ערים חרדיות הממוקמות בסמוך מאוד לקו הירוק, נוסדו בסוף המאה הקודמת והוכרזו כערים טרם 2009.

לא הסתפקנו בבדיקת השנים בהן נתניהו כיהן כראש הממשלה, אלא בדקנו את השינוי במספר המתיישבים גם בשנים שקדמו לו. מכיוון שנתוני הלמ"ס לפי יישובים מתחילים בשנת 2003, לא יכולנו לבדוק את סך כל השינוי באוכלוסיית יו"ש בעשור שקדם לכהונת נתניהו ולכן חישבנו את קצב הגידול השנתי. לפי הנתונים, קצת הגידול השנתי ביהודה ושומרון בשנים 2003-2009 היה 4.7%, לעומת 4.2% בין השנים 2009-2019. כלומר, לא רק שהוא לא עלה, אלא הוא אפילו ירד. זאת בעוד קצב גידול האוכלוסייה הכללית בישראל היה ונותר ללא שינוי - 1.9%.

לסיכום, בתקופת שלטון נתניהו אוכלוסיית המתיישבים מעבר לקו הירוק לא הכפילה את עצמה אלא גדלה בכ-50%, כלומר על כל מתיישב שגר שם ב-2009 היה מתיישב וחצי בשנת 2019. האם מדובר בשגיאה באופן קריאת הנתונים? לפי תגובת הדוברת יתכן מאוד: "בשנת 2009 מנתה אוכלוסיית יו״ש 312,608 תושבים. בשנת 2020 אוכלוסיות יו״ש מנתה 476,033, מה שמשקף הכפלה של כ-50% בשנים שבהם הליכוד היה בשלטון", אך סביר להניח שהמאזינים ששמעו את התבטאותו של ח"כ מיקי זוהר בנושא, לא הלכו ובדקו את הנתונים. לכן, דבריו של זוהר לא נכונים.