משרד הבריאות התחרט: בידוד למחוסנים שהשתתפו במופע בבית שאן הוא רק המלצה

ההתפרצויות במודיעין ובבנימינה החלו בחולה לא מחוסן שהגיע מחו"ל והפר בידוד •  כללית מדווחת כי בעקבות ההתפרצויות שהתרחשו בעיקר בבתי ספר, חלה היום עלייה של 100% בפניות לקביעת תורים לחיסונים נגד קורונה עבור בני נוער

חיסון נגד קורונה בבית חולים שערי צדק ירושלים / צילום: רפי קוץ
חיסון נגד קורונה בבית חולים שערי צדק ירושלים / צילום: רפי קוץ

אחרי שמשרד הבריאות הודיע היום באופן תקדימי על הוראת בידוד למחוסנים ומחלימים שנכחו בהופעה באולם סגור ביחד עם חולה מאומתת שהגיעה מחו"ל, החליט היום המשרד להפוך את ההחלטה. הערב הודיע המשרד כי למחוסנים ומחלימים אין חובת בידוד, אך הם התבקשו להפעיל שיקול דעת ולהיבדק.

ההחלטה הראשונה לדרוש את הבידוד ממחוסנים ומחלימים נבעה מן החשש כי שלוש התפרצויות של תחלואה שנרשמו בימים האחרונים, בבנימינה, במודיעין וכעת בבית שאן, הגיעו מחולים שחוסנו, ומכאן עלה כנראה החשש כי לישראל הגיע וריאנט שהחיסון פחות יעיל לגביו. לאחר תחקור מעמיק של המקרים, הסתבר כי ההתפרצויות במודיעין ובנימינה הגיעו ככל הנראה מחולה לא מחוסן שהפר בידוד, ונראה כי אין חדש לגבי הערכת הסיכון של הווריאנטים.

ידוע מתוך בדיקות מעבדה בהן הופגש דם מחוסנים עם הנגיף, כי החיסון בשתי מנות מתוצרת פייזר יעיל ומגן מפני הוריאנט הדרום אפריקאי, שהיה בעבר בארץ, וכן וריאנט דלתא (ההודי) שמגיע בימים אלה ממספר מדינות בחו"ל. היעילות מעט פחותה מזו שמעניק החיסון מפני הווריאנט הבריטי, וכן מפני זן ווהאן ה"קלאסי", אך על פי בדיקות המעבדה עדיין ברמה שצפויה למנוע התפרצות של המחלה בקרב המחוסנים.

בכל זאת, משרד הבריאות המליץ למחוסנים ולמחלימים שהשתתפו בהופעה לבצע בדיקת קורונה, ולהימנע ממגע עם אחרים עד לקבלת התוצאות של שתי בדיקות בהפרש של מספר ימים ביניהם.

קופת חולים כללית מדווחת כי בעקבות ההתפרצויות שהתרחשו בעיקר בבתי ספר, חלה היום עלייה של 100% בפניות לקביעת תורים לחיסונים נגד קורונה עבור בני נוער. עד היום חוסנו 4% מקבוצת הגיל הרלוונטית.