מינוי חדש של ליברמן: דני נווה יכהן כנשיא ארגון הבונדס

ארגון הבונדס מופקד על שיווק אג"חים של המדינה בריבית מניבה ליהודי צפון אמריקה • את ההנפקה והניהול של האג"חים שמגייס הבונדס מבצע החשב בכללי באוצר, אבל הארגון עצמו נחשב תחום של פוליטיקאים • הבונדס זכה לאורך השנים לביקורת חריפה בשל העלויות העצומות של הפעלתו

דני נווה / צילום: תמר מצפי
דני נווה / צילום: תמר מצפי

מינוי חדש של שר האוצר הנכנס אביגדור ליברמן. דני נווה, מי שהיה שר וחבר כנסת מטעם הליכוד ובמגזר העסקי כיהן בין השאר כיו"ר כלל ביטוח - מונה לתפקיד נשיא ארגון הבונדס - המופקד על שיווק אג"חים של המדינה בריבית מניבה ליהודי צפון אמריקה. אורך הקדנציה הוא שלוש שנים אף שבעבר היו הארכות, והוא אמור לקבל את אישור דירקטוריון הבונדס שבו חברים ראשי קהילות ואנשי עסקים יהודים אמריקנים. נווה מכיר את ליברמן משנות התשעים של המאה הקודמת בפעילותם בסניף הליכוד בירושלים.

את ההנפקה והניהול של האג"חים שמגייס הבונדס מבצע החשב בכללי באוצר, אבל הארגון עצמו נחשב תחום של פוליטיקאים או מקורבים. המשרה עצמה כוללת שכר משוער של מאות אלפי דולרים בשנה, (הארגון מסרב לנדב פרטים על כך בטענה כי מדובר בארגון אמריקאי ולא ישראלי) מגורים במקום יוקרתי במנהטן וכן לשכה, רכב וחשבון הוצאות נדיב למדי. הנשיא היוצא הוא ישראל מימון, שהיה מזכיר הממשלה בתקופתם של אריאל שרון ואהוד אולמרט. ולפניו שירתו כנשיאי הבונדס, ישראל (איזי) תפוחי והשרים לשעבר יהושע מצא וגדעון פת.

הבונדס זכה לאורך השנים לביקורת חריפה בשל העלויות העצומות של הפעלתו והתועלת שאפשר להפיקה אולי בדרכים אחרות, כמו הנפקה ישירה של אג"ח מדינה ייעודי. לפי פרסומים בעבר עלות ההפעלה השנתית שלו היא יותר מ-40 מיליון דולרים, ללא פיקוח של ממש של משרד האוצר כאן. הוא כפוף כמוסד אמריקני פיננסי רק לרשויות ניירות הערך האמריקניות, אף שהוצאותיו משולמות על ידי הלקוח, מדינת ישראל.

יוסי ביילין היה מאלה שניסו להביא לסגירת הבונדס בעבר - אך ללא הצלחה. בעבר אמר כי מדובר בארגון עם משכורות לא רציונליות שאין בו צורך, "מוסד שפשוט שכחו לסגור".