דוח הניידות של אריקסון: למעלה מחצי מיליארד מינויי דור 5 עד סוף 2021

מדינות המפרץ מובילות בצמרת העולמית בפריסה ביחד עם ארה"ב, קוריאה, סין ויפן • טכנולוגיית הדור החמישי תאומץ על ידי 60% מהאוכלוסייה עד סוף 2026

שלט חוצות של סמארטפון 5G של וואווי / צילום: Associated Press, Ng Han Guan
שלט חוצות של סמארטפון 5G של וואווי / צילום: Associated Press, Ng Han Guan

מספר מינויי דור 5 שמחזיקים במכשיר תומך גדל ב-70 מיליון במהלך הרבעון הראשון של 2021 וצפוי לעמוד על 580 מיליון עד סוף 2021 - כך עולה מדוח הניידות השנתי שפרסה חברת אריקסון, שבו היא מציגה נתונים ותחזיות על השימוש בסלולר ברחבי העולם. אריקסון היא היצרנית הגדולה בשוק הסלולר העולמי והתחזיות שלה מבוססות על נתונים שהיא אוספת.

באופן לא בלתי צפוי הדוח קובע כי הדור החמישי ממשיך בדרכו להפוך לדור הטכנולוגיה הסלולרית שאימוצו הוא המהיר ביותר בהיסטוריה, עם היקף מינויים שגדל בקצב של כמיליון מינויים ליום. על פי התחזית, שמופיעה במהדורה ה-20 של דוח הניידות של אריקסון, עד סוף 2026 יהיו 3.5 מיליארד מינויים והדור החמישי יאומץ על ידי 60% מהאוכלוסייה.

עם זאת, קצב האימוץ משתנה בין אזורים שונים. את המגמה מובילים השווקים של סין, צפון אמריקה, יפן, דרום קוריאה ומדינות המפרץ, ואילו אירופה התחילה לאט יותר וממשיכה לפגר מאוד בקצב הפריסה.

מספר מנויי הדור החמישי צפוי לחצות את קו מיליארד המשתמשים שנתיים לפני הזמן שלקח עבור הדור הרביעי. הגורמים העיקריים לכך כוללים את המחויבות המוקדמת של סין לטכנולוגיה ואת הזמינות המוקדמת והמחיר המשתלם של ציוד קצה מסחרי. למעלה מ-300 דגמי סמארטפונים תומכים הוכרזו או הושקו כבר באופן מסחרי.

לדברי אריקסון, המומנטום המסחרי של המכשירים צפוי להימשך בשנים הקרובות, וזאת בעקבות חלקה הגדול יותר של הקישוריות כמרכיב מרכזי בהתאוששות הכלכלית שלאחר מגפת הקורונה.

תעבורת הנתונים הסלולרית החודשים תזנק פי 5 

עד שנת 2026 צפויה צפון מזרח אסיה להוות את החלק הגדול ביותר מקרב כלל מינויי דור 5 עם צפי של כ-1.4 מיליארד מינויים בעוד שהשווקים של צפון אמריקה ומדינות המפרץ צפויים לחוות את החדירה הגבוהה ביותר של מינויים עם שיעור המהווה 84% אחוז ו-73% אחוז מכלל מינויי הסלולר באזור, בהתאמה.

עוד עולה מהדוח כי סמארטפונים וסרטוני וידאו הם שמניעים את תעבורת הנתונים הסלולרית. תעבורת הנתונים ממשיכה לגדול משנה לשנה. תעבורת הנתונים הסלולרית העולמית - לא כולל תעבורה שמקורה בגישה אלחוטית קבועה (FWA-Fixed Wireless Access) חצתה עד סוף שנת 2020 סף של 49 EB (אקסא ביט) לחודש ואף צפויה לגדול עד פי חמש לכדי סף של 237 EB לחודש בשנת 2026.

נסביר כי בארה"ב ובמדינות רבות נוספות משתמשים בדור החמישי לא רק כטכנולוגיה סלולרית אלא כטכנולוגיה רחבת פס קבועה לבתים ועסקים. במקרים רבים מפעילים משתמשים בטכנולוגיה במקום לפרוס סיבים אופטיים לבתים, או באופן זמני עד שיגיעו סיבים למקומות שבהם חסרה תשתית. גם בישראל עושים שימוש בטכנולוגיות אלחוטיות רחבות פס אך לא בדור החמישי ובהיקפים הרבה פחות גדולים וזאת מפני שישראל היא מדינה קטנה והפריסה נחשבת יחסית לפשוטה. עם זאת, צפוי כי טכנולוגיות אלחוטיות רחבות פס יתפסו יותר ויותר נתחי שוק כטכנולוגיות משלימות לסיבים.

סמארטפונים, שכיום מקיימים כ-95% מתעבורה זו, צורכים יותר נתונים מאי פעם. בהיבט עולמי, השימוש הממוצע בסמארטפון חוצה כיום סף של 10 ג'יגה-ביט לחודש וצפוי אף להגיע לסף של 35 ג'יגה-ביט לחודש עד סוף שנת 2026.

פרדריק ידלינג, סמנכ"ל וראש תחום הרשתות באריקסון, מסר כי "אנו נמצאים כבר בשלב הבא של המהפכה עם השקה גוברת והרחבת הכיסוי בשווקים ראשוניים כמו סין, ארה"ב ודרום קוריאה. זה הזמן בו שימושים מתקדמים מתחילים להופיע ולממש את ההבטחה של הטכנולוגיה. עסקים וחברות מתכוננים גם לעידן שאחרי המגיפה בו הדיגיטציה שמבוססת על הטכנולוגיה תמלא תפקיד מהותי".

אלון ברמן, מנכ"ל אריקסון ישראל, הוסיף: "גם בישראל הדור החמישי מהווה עבור ספקי התקשורת הזדמנות לשפר ולשדרג את חווית המשתמש של לקוחותיהם. הדור החמישי יאפשר למפעילים להציע שירותים חדשים ולתפוס את מקומם הראוי בשרשרת הערך בתהליך המעבר לדיגיטל של ארגונים ותעשיות".