משרד הבריאות ממשיך להתנגד להקמת תחנת כוח ליד ראש העין

משרד הבריאות הבהיר במכתב שנשלח לוועדה לתשתיות לאומיות כי כל החלופות שהוצגו בפניו לא עומדות בתקנים נדרשים • מדובר בתחנת כוח שמקדמת מבטח שמיר באזור

שר הבריאות ניצן הורוביץ / צילום: שלומי יוסף
שר הבריאות ניצן הורוביץ / צילום: שלומי יוסף

משרד הבריאות מתנגד להקמת תחנת הכוח הפרטית קסם אנרגיה בסמוך למחלף קסם ולראש העין - כך עולה ממכתב ששלח המשרד ליו"ר הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) שמקדמת את התוכנית (תת"ל 98). בעבר גם משרדי הארגיה והגנת הסביבה התנגדו לתוכנית המוצעת, אלא שהיא אושרה בוות"ל. עמדת משרד הבריאות נשלחה במסגרת שלב שמיעת ההתייחסויות בפני חוקר הוועדה, ברוך יוסקוביץ'.

מדובר בתחנת כוח בהספק של 450 מגה וואט, שאותה מקדמת חברת קסם אנרגיה, שבין בעלי השליטה בה נמצאים מבטח שמיר וקיבוץ גבעת השלושה.

לפי המכתב של משרד הבריאות, למרות חלופות שהוצגו להם על-ידי היזמים, הם לא השתכנעו כי תחנת הכוח לא תפגע באיכות המים מקידוח 5 שנמצא בסמוך למקום ומשמש את האזור. כן נכתב כי במשרד מתנגדים להקמת תחנת כוח שמופעלת בין היתר בסולר, בשל הקרבה לבתי תושבים.

ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "החוקר, מר ברוך יוסקוביץ, שמע כבר את ההערות ואת ההשגות וכעת שוקד על כתיבת דוח החוקר. לא נוכל להתייחס ספציפית לעמדת משרד הבריאות, שכן ההליך נמצא בשלב ההערות וההשגות. ועדת המשנה תדון בהמלצות החוקר, ומליאת הות"ל תקבל החלטה בעניינן".

תגובת קסם אנרגיה: "טענת משרד הבריאות נידונה בפני חוקר ההתנגדויות וקיבלה מענה מלא שמאיין כל סיכון לחידוש קידוח ראש העין 5 שצפוי להיות מועתק למיקום חלופי על-פי תוכניות חברת מקורות. המלצות החוקר והחלטת מוסד התכנון כפי שיתקבלו בהמשך ההליך יחייבו אותנו ויבטיחו היעדר פגיעה למקורות המים וכל ההיבטים הנוגעים לשמירה על הסביבה ובריאות הציבור ונמשיך לפעול בשקיפות בתהליך להקמת תחנת כוח שתפחית את הזיהום במרכז ותבטיח חשמל במקום הפסקות חשמל".

ממטה המאבק בתחנת הכוח קסם נמסר לגלובס: "מטה המאבק מברך את משרד הבריאות על התנגדותו להקמת תחנת כוח מזהמת בסמיכות לאוכלוסייה תוך סיכון מקורות מים אסטרטגיים של ישראל. על-פי מכתב משרד הבריאות, היזמים לא הצליחו להציג חלופה לתוכניתם העונה על הדרישה להעברת כל המתקנים בעלי פוטנציאל זיהום מי תהום, אל מחוץ רדיוסי המגן של קידוח 5 כפי שנדרש מהם כתנאי להפקדה. לגבי התוכנית של מקורות שהיזמים הציעו להעתקת קידוח 5, גם לכך התייחס משרד הבריאות במכתבו, ואמר שלא יוכל להתייחס להצעה אלא רק לאחר ביצוע ההעתקה בפועל וקביעת רדיוסי מגן חדשים, כך שטענות היזם נדחו על-ידי משרד הבריאות.

"היזמים מבטיחים בתגובתם לכתבה כי אין סיכוי שתוכניתם תסכן את מקורות המים. בידי מטה המאבק תכתובת עם רשות המים המעידה שכבר במהלך קידוחי התצפית שערכו היזמים נגרם נזק לאקוויפר תנינים ירקון, נזק אותו נדרשו לתקן. ולסיום-היזמים מבטיחים בתגובתם לכתבה שתחנת הכוח שיקימו אשר צפויה לפלוט מאות טונות של מזהמים וגזי חממה לסביבה בשנה, תפחית את זיהום האוויר באזור המרכז. מעניין באיזה קסם הם מתכננים להשתמש כדי להפוך זיהום אוויר למפחית זיהום".