קשת 12 | פיצ'ר

לא רק טלוויזיה: עסקות הברטר שהניבו לשידורי קשת עשרות מיליוני שקלים

קבוצת המדיה המובילה קיבלה לידיה מניות בשלוש חברות טכנולוגיה שהונפקו, או שנמצאות בדרך לבורסה בתל אביב, וזאת בתמורה למתן זמן ושטחי פרסום בערוץ הטלוויזיה ובאתרי האינטרנט שלה

בנין שידורי קשת, רמת החיל, ת"א / צילום: תמר מצפי
בנין שידורי קשת, רמת החיל, ת"א / צילום: תמר מצפי

לשלל חברות הטכנולוגיה החדשות המגיעות לבורסה בתל אביב מצטרפת חברת איוונטר, המציעה פלטפורמה למכירת כרטיסים לאירועים. איוונטר (eventer), שעל-פי ההערכות מעוניינת לגייס כ-20 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-40-50 מיליון שקל "לפני הכסף", עוסקת "בפיתוח והפעלת פלטפורמה טכנולוגית לניהול של מכירת כרטיסים לפעילויות או אירועים פיזיים, וירטואליים והיברידיים מסוגים שונים".

בין בעלי מניותיה של איוונטר נמצאת גם קבוצת המדיה שידורי קשת, שהשקיעה בה בחודשים האחרונים. עבור שידורי קשת מדובר בהשקעה שלישית במניותיה של חברת טכנולוגיה המגיעה לבורסה בגל ההנפקות הנוכחי. קדמו לה החברות סייברוואן וליברה (שהשלימה את הנפקתה בשבוע שעבר) .

מכנה משותף נוסף לשלוש ההשקעות הללו הוא שבכולן חלק עיקרי מההשקעה של קשת, אם לא כולה, נעשתה באמצעות "עסקת ברטר" - קבלת מניות תמורת מתן זמן ושטחי פרסום במדיות שלה (ערוץ טלוויזיה ואתרי אינטרנט). מדובר בעסקאות שנכון להיום מניבות תשואה נאה: שווי ההחזקות המצרפי של קשת בסייברוואן, בליברה ובאיוונטר (בהנחה שתונפק) מוערך ב-40-50 מיליון שקל.

על-פי טיוטת התשקיף של איוונטר, בחודש מרץ האחרון היא סיכמה שידורי קשת, יחד עם כמה משקיעים נוספים, על השקעה של כ-2.25 מיליון דולר (כ-7.5 מיליון שקל) בחברה המונפקת, לפי שווי חברה של 10 מיליון דולר (כ-33 מיליון שקל) "לפני הכסף".

לפי איוונטר, כ-1 מיליון דולר מתמורת ההנפקה הפרטית התקבלה במזומן, והיתרה התקבלה באמצעות "הקצאת שטחי מדיה". חלקה של קשת לאחר ההשקעה טרם ההנפקה עומד על כ-13.5% ממניות החברה.

פעילותה של איוונטר מתרכזת בישראל וכוללת בין היתר "כלים לכרטוס דיגיטלי וסליקה מאובטחת, כלי הפצה ושיווק דיגיטליים וממשקים טכנולוגיים, המאפשרים, בין היתר, הפקת אירועים וירטואליים המוניים ובאיכות גבוהה". את ההנפקה מובילה חברת החיתום של רוסאריו.

הקורונה פגעה קשות בתוצאות 2020

איוונטר החלה לפעול בשנת 2015, וכיום בעלת השליטה בה היא חברת הביומד מדיגוס, הנסחרת בנאסד"ק בשווי של 40 מיליון דולר. מאז הצטרפה למסחר שם, באמצע שנת 2016, איבדה מניית מדיגוס כמעט את כל ערכה (כ-95%). מדיגוס מחזיקה 48% ממניות איוונטר.

מייסד איוונטר הוא המנכ"ל ז'וליאן אזולאי, יחד עם חמישה מפתחים, ומטרת פעילותה היא "לתת מענה ולייצר תשתית נגישה ויעילה יותר למפיקים, תוך מתן חוויית משתמש פשוטה ונגישה, לצורך ניהול מידע, ניטור וניתוח המידע... בעלויות פחותות מאלה שניתנו על-ידי חברות מכירות הכרטיסים המסורתיות". יו"ר החברה הוא לירון כרמל, מנכ"ל חברת מדיגוס.

משבר הקורונה פגע משמעותית בפעילותה של איוונטר, ובסיכום שנת 2020 נחתכו הכנסותיה ביותר מחצי לכ-2 מיליון שקל, והפסדיה התקרבו ל-2 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-600 אלף שקל ב-2019.

לפי נתוניה של איוונטר, ב-2020 נמכרו באמצעותה כ-327 אלף כרטיסים, שייצרו לה את העמלות השנתיות, ובסך-הכול בין השנים 2018-2021 נמכרו באתר החברה כ-2.4 מיליון כרטיסים, ומאז הקמתה כ-1,700 מפיקים ויוצרי תוכן השתמשו בפלטפורמה שלה, וכ-34 אלף "אירועים וחוויות" הוקמו ונמכרו בפלטפורמה שהיא מפתחת.

רואי החשבון של החברה מסבירים בדוחות כי הגבלת התקהלויות "וסגירת עולם התרבות והפנאי" הובילו "לירידה מהותית בהיקף הפעילות של החברה", ומנגד העניקו לה הזדמנות לבצע התאמות ולהשקיע משאבים "בסקטור האירועים הווירטואליים וההיברידיים".

"הגנת אנטי-דילול לחמש שנים"

כאמור ההשקעה של שידורי קשת באיוונטר מצטרפת לאלה שעשתה, בדרך דומה, בחברות סייברוואן וליברה. טיוטת התשקיף של חברת הביטוח הדיגיטלית ליברה חשפה כי ערב ההנפקה קשת נמנתה עם בעלי העניין בחברה, עם החזקה שעמדה אז על כ-5% מההון. לפי ליברה, החברה הקצתה לקשת נתח ממניותיה, והתמורה עבורן "לא שולמה במזומן, אלא בדרך של אספקת שירותי פרסום".

 
  

במסגרת ההסכם מול ליברה, קשת קיבלה "הגנת אנטי-דילול למשך תקופה של חמש שנים באמצעות הקצאת מדיה נוספת בשווי הדילול" - הגנה שפקעה עם הפיכתה של ליברה לציבורית.

ליברה חתמה מול קשת על "הסכם התקשרות אסטרטגי" כבר בשנת 2018, שכלל אספקת שירותי פרסום וכן הסכם השתתפות ברווחים, שלפיו קשת תספק לליברה שירותי פרסום למשך חמש שנים, בין השנים 2021-2025, שיהיו "בהיקף כולל של כ-70 מיליון שקל".

אשתקד התברר כי קשת נמנית גם עם המשקיעים בחברת הטכנולוגיה סייברוואן (SaverOne), מחברות הטכנולוגיה הראשונות להנפיק בתל אביב בגל הנוכחי, המפתחת פתרון לבעיית היסח הדעת בנהיגה כתוצאה משימוש בטלפון סלולרי. 

המערכת של חברת סייברוואן / צילום: איציק בירן
 המערכת של חברת סייברוואן / צילום: איציק בירן

ההסכם בין הצדדים מ-2020 קבע כי קשת תעניק לסייברוואן שירותי מדיה פרסומית בערוצים שברשותה (ערוץ 12, שירותי קשת, אתר מאקו ועוד), בהיקף של כ-3.5 מיליון שקל, תמורת הקצאת מניות סייברוואן. זאת בהמשך להשקעה של מיליון שקל שביצעה קשת בחברה קודם לכן.

איוונטר

תחום עיסוק: מפתחת כלים לכרטוס דיגיטלי וסליקה מאובטחת, כלי הפצה ושיווק דיגיטליים וממשקים טכנולוגיים להפקת אירועים
היסטוריה: נוסדה בשנת 2015 על-ידי המנכ"ל ג'וליאן אזולאי, יחד עם כמה שותפים נוספים
נתונים: לצד בעלת השליטה בחברה, מדיגוס, בעלת מניות בולטת נוספת היא שידורי קשת. ב-2020 הכנסותיה נחתכו לכ-2 מיליון שקל, וההפסד התקרב ל-2 מיליון שקל