חברות SPAC | בלעדי

גלילות קפיטל בוחנת גיוס של 250 מיליון דולר לחברת SPAC שתנפיק בוול סטריט

קרן ההון סיכון מתמחה בהשקעות בסטארט–אפים בשלבי הסיד ושלבים מוקדמים, ובפרט בתחומי התוכנה לארגונים ואבטחת הסייבר • עד היום גייסה גלילות קפיטל כ–500 מיליון דולר בחמש קרנות

השותפים בגלילות קפיטל מימין: קובי סמבורסקי, ליאור ליטבק, נופר עמיקם ואריק קלינשטיין / צילום: בן יצחקי
השותפים בגלילות קפיטל מימין: קובי סמבורסקי, ליאור ליטבק, נופר עמיקם ואריק קלינשטיין / צילום: בן יצחקי

טירוף הנפקות ה-SPAC בוול סטריט נרגע בחודשיים האחרונים, אך חברות SPAC עדיין ממשיכות להגיע לשוק. רק בשבוע שעבר, לפי נתוני חברת המחקר Renaissance Capital, הונפקו שש חברות SPAC ותשע אחרות הגישו תשקיפים לקראת הנפקה.

חברות SPAC הן חברות ללא פעילות, שמגייסות כסף מהציבור במטרה למזג פעילות קיימת תוך פרק זמן מוגבל - או שייאלצו להחזיר את הכסף למשקיעים. הנפקות של חברות SPAC היו אחד הטרנדים הבולטים בוול סטריט מאמצע 2020 עד תחילת 2021, כשגם יזמים מישראל לוקחים חלק בחגיגה. 

נכון להיום, חמש חברות SPAC הונפקו בוול סטריט ע"י יזמים מקומיים וגייסו סכום מצטבר של כמעט 1.2 מיליארד דולר. ארבע חברות נוספות הגישו תשקיפים לגיוס של 800 מיליון דולר במצטבר, וטרם השלימו את המהלך. 

לגלובס נודע כי גוף ישראלי נוסף שבוחן בימים אלה את האפשרות להנפיק חברת SPAC בארה"ב הוא קרן ההון סיכון גלילות קפיטל, ששוקלת לגייס בדרך זו סכום של 200-300 מיליון דולר. מגלילות נמסר: "אין תגובה".

10 אקזיטים מאחוריה

גלילות קפיטל הוקמה ב-2011 על ידי קובי סמבורסקי ואריק קלינשטיין, המכהנים כשותפים מנהלים בקרן, ואליהם הצטרפה כשותפה נופר עמיקם. הקרן מתמחה בהשקעות בסטארט-אפים בשלבי הסיד ושלבים מוקדמים, ובפרט בתחומי התוכנה לארגונים ואבטחת הסייבר. עד היום היא גייסה כ-500 מיליון דולר בחמש קרנות. 

לפי אתר הקרן, עד כה היו לה עשרה אקזיטים, בהם חברת LightCyber שנרכשה על ידי פאלו אלטו, Protego שנרכשה על-ידי צ'ק פוינט ו-CyberX שנרכשה על-ידי מיקרוסופט. בחברות הפורטפוליו שלה כיום נמצאות למשל Cherre מתחום ניהול ואנליטיקה של מידע נדל"ני, Insights מתחום אבטחת הסייבר, rewire העוסקת בשירותים פיננסיים ועוד.

הקרן דיווחה בעבר כי דורגה על ידי מכון המחקר Preqin כקרן עולמית מובילה, לאחר שהניבה למשקיעים בה תשואה פנימית (IRR) של 84% בקרן הראשונה. בהמשך הקימה הקרן ארבע קרנות נוספות, האחרונה בהן היא Glilot+ שהודיעה בתחילת השנה על גיוס של 170 מיליון דולר, והיא קרן צמיחה המשקיעה בחברות תוכנה וסייבר לאחר סבב A. את הקרן מנהל ליאור ליטבק.

המטרה: חברות בשוק הישראלי

אם וכאשר יונפק SPAC של גלילות, הוא יצטרף לתחרות על יעדים לרכישה בשוק הישראלי. כאמור, עד כה הונפקו מספר חברות SPAC שמתמקדות בישראל, ומובילים אותן בכירים מתעשיות ההייטק והפיננסיים המקומיות.

ה-SPAC הראשון שיצא מישראל בשנה האחרונה היה ION Acquisition Corp בהובלת יונתן קולבר וגלעד שני, שצפוי להשלים בחודש הבא את המיזוג של חברת המלצות התוכן טאבולה לפי שווי של 2.6 מיליארד דולר לטאבולה.

מאז הספיקה ION להנפיק עוד שתי חברות SPAC שטרם הודיעו על מיזוגים. עוד חברות SPAC ישראליות שכבר גייסו כסף מהציבור הן מורינגה בהובלת אילן לוין ו-BYTE בהובלת דני ימין וקובי רוזנגרטן.

חברות SPAC ישראליות שהגישו תשקיפים אך עדיין לא הנפיקו הן גפן לנדא של בני לנדא ודודי ויסמן, כתר1 של אורן דוברונסקי, Israel Amplify Program של חמי פרס ואשר לוי, וכן קקטוס בהובלת כת"ב שהגישה טיוטת תשקיף חסויה, ודיווחה על כך לבורסה בת"א שבה היא נסחרת.

 
  

180 מיליארד דולר לבזבוזים

הגיוסים המרובים של חברות SPAC עד לאחרונה הובילו לכך שחברות רבות מחפשות יעדים לרכישה, גם בשוק הישראלי שרווי בחדי-קרן (יוניקורנים - חברות טכנולוגיה שהגיעו לשווי של מיליארד דולר כחברות פרטיות). לפי נתוני אתר SPAC Research יש כיום 573 חברות SPAC בשלב של חיפוש יעדים לרכישה, עם סכום כולל של קרוב ל-180 מיליארד דולר.

בחודשים האחרונים דווח על מספר מיזוגים של חברות ישראליות לחברות SPAC, מתוכם שניים כבר הושלמו - חברת תחנות הדלק ארקו וחברת האוטוטק אינוויז. עוד 10 מיזוגים בשווי מצטבר של 41 מיליארד דולר עדיין לא הושלמו, חלקם צפויים להיסגר בשבועות הקרובים וחלקם ברבעונים הבאים.

המיזוגים הגדולים ביותר הם של איירון סורס שפיתחה פלטפורמה למפתחי משחקים ואפליקציות ומתמזגת ל-Thoma Bravo Advantage לפי שווי 11.1 מיליארד דולר, ופלטפורמת ההשקעות איטורו שמתמזגת ל-Fintech Acquisition Corp V בשווי של 10.4 מיליארד דולר לאחר הגיוס.