נגיד בנק ישראל על האינפלציה: הזמני עלול להפוך להיות קבוע

נגיד בנק ישראל: "הבעיה שלנו היא גירעון של 4%. צריך לפעול להאצת הצמיחה ע"י השקעה ורפורמות תוך שמירה על יציבות פיסקלית" • שלמה דברת, מייסד שותף קרן ויולה ויו"ר מכון אהרון: "לא חשבתי שנגיע לגדלים האלה. זו איננה בועה. הגידול אינו גידול של שווי אלא של חברות שצומחות"

פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: יונתן בלום
פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: יונתן בלום

"הפד לתחושתי מאמין שגורמי האינפלציה טרנזיטוריים (ברי חלוף). ככל שהשיבושים בהליכי האספקה יימשכו מה שנראה טרנזיטורי עלול להפוך למשהו פרמננטי", כך אמר נגיד בנק ישראל אמיר ירון בכנס מכון אהרון למדיניות כלכלית בקשר לסיכוני האינפלציה . מבחינת שיעור העלייה באינפלציה אמר ירון כי ישראל בתחתית הטבלה בקרב מדינות ה -OECD. "הבעיה שלנו היא גירעון של 4%. צריך לפעול להאצת הצמיחה על ידי השקעה ורפורמות תוך שמירה על יציבות פיסקלית", אמר ירון .

בהמשך לפרסום המלצות בנק ישראל לממשלה בנושא האצת הצמיחה, ירון הדגיש בכנס את הצורך להגדיל את פריון העבודה, והוקיר את פעילות ההייטק שתרמה למזעור הפגיעה במשק בעת משבר הקורונה. בהקבלה לביטוי 'קטר המשק', קרא ירון להייטק "כיפת ברזל כלכלית".

חלקו של ההייטק מהתמ"ג עלה מ-10% ל-15% בחמש השנים האחרונות. ההשקעה בטכנולוגיה שוברות שיאים כאשר בסוף השנה יושקעו הרבה מעל 20 מיליארד דולר ההייטק הישראלי.

שלמה דברת, מייסד שותף קרן ויולה ויו"ר מכון אהרון אמר בכנס: "לא חשבתי שנגיע לגדלים האלה. זו איננה בועה. הגידול אינו גידול של שווי אלא של חברות שצומחות. יש לנו יותר יוניקורנס (חברה מעל שווי של מיליארד דולר) מאשר כל מדינה בעולם מלבד סין".

דברת מזהיר כי המונופולים של גוגל ופייסבוק מאיימות על עולם הטכנולוגיה בפגיעה בחברות ההייטק הקטנות יותר. לגבי השיח על המס הגלובלי אמר דברת כי חברות הייטק כמו אינטל לא יהיו פה בישראל במקרה זה ויש צורך לפתח את המחקר והפיתוח על מנת ליצור יתרון בעתיד . "ייבוש האקדמיה לא עובד, חסרים לנו אלפי עובדים ויש סכנה שהחברות שלא ימצאו עובדים ייצאו מפה הלאה", אמר דברת.