בירה | פיצ'ר

5 בירות חדשות שנוצרו בטכניקות לא שגרתיות

בירות קראפט ארטיזנליות מיוחדות שנוצרו בידי אומנים מיומנים

5 בירות מיוחדות / צילום: אמיר יעקובי, הכרם, בירבזאר, איל קרן, יח"צ
5 בירות מיוחדות / צילום: אמיר יעקובי, הכרם, בירבזאר, איל קרן, יח"צ

בירות קראפט - ארטיזנליות ושנוצרות על-ידי אומנים מיומנים - הם הסגמנט הצומח ביותר של בירות בעולם. ישראל אינה שונה בכך, ולצד בירות מקומיות מעולות מתוצרת בוטיקית, מגיע לישראל שלל תוויות מעולה מרחבי העולם. לרגל תחילת הקיץ - 5 בירות להתוודע אליהן בעונה החמה.

מיקלר - ריזלינג פיפל - היא מחלוצות בירות הקראפט באירופה, ומהטובות והחדשניות שבהן עד היום. מקורה בקופנהגן בירת דנמרק, שם המבשלה נחשבת כבר לאתר תיירות ראשון במעלה (וגם כנראה שהאוכל טעים, כי סניף נוסף של המבשלה בבנגקוק זכה לפני כמה שנים בכוכב מישלן).

לארץ החלה לייבא את בירות מיקלר חברת הכרם. מבין המבחר מצטיינת - וזו בלשון המעטה - בירת ניו אינגלנד IPA שמיושנת בחביות בהן נח לפניהן יין מענבי ריזלינג. התוצאה, במיוחד כשהיא קרה מאוד - קלילה ורעננה, עם גיזוז עדין ופרחוניות מודגשת שהיא לא פחות מחגיגה, במיוחד למי שאוהב יינות ארומטיים (מריזלינג, בטח שמריזלינג). שווה כל שקל מ-19 השקלים שהיא עולה.

דוקאטי ויה אמיליאנה - עוד בירה נפלאה שמגיעה לארץ, הפעם מפארמה, מבירות הקולינריה האיטלקיות. בירת הפילזנר הבהירה והצלולה של דוקאטו משלבת בין הקלילות הכובשת עם טאץ׳ המרירות של הז׳אנר לטעמים פרחוניים, שכל כך נחמד למצוא בבירות בוטיק. הארומות שזיכו אותה בשלל פרסים ב-15 השנים שחלפו מאז שהושקה - מקורם גם בפרחי כשות טריים שמקורם בגרמניה. נהדר. 17-20 שקל.

עץ הלקט - ביר בזאר החלה את דרכה לפני כעשור כיצרנית זעירה של בירות קראפט עם שמות כמו "חתול שמן" ו"דודהש׳ך". את החתולים והדודות אפשר למצוא היום בסניפים בשווקים ובזארים ברחבי הארץ (שוק הכרמל הוא הידוע שבהם), ואת מקומו של הייצור הביתי החליפה מבשלה חדשה בקריית גת.

המבשלה הזו השיקה לאחרונה בירת אייל ענברית חדשה, ״עץ הלקט״, עם מתיקות קלה ומרירות מודגשת - שנוצרה בשיתוף אגודת ״לקט ישראל״, שאוספת עודפי מזון טריים ומעבירה לנתמכים. על כל בקבוק שנקנה - דרך האתר או ברשת הברים של המבשלה - תינתן לאגודה תרומה. יפה. 11-15 שקל.

השקמה - מוקדם יותר השנה סיפרתי על המים באשקלון, שמהם מיוצרת קרסלברג לומה וקרסלברג - שמוכתרות דרך קבע כגרסאות הטובות בעולם של המותג הירוק, אפילו יותר מדנמרק מכורתן. על שם מאגר המים הזה האשקלוני, שקמה שמו, מושק השבוע מותג חדש של מבשלות ישראל, שכולו סביב בירות קראפט. מאחורי שקמה עומדים הברו-מייסטרים של קרלסברג-ישראל, שישיקו תחילה שלוש בירות קראפט קלאסיות: IPA הדרית, אייל ענברי פירותי וקרמלי ולאגר קלאסי. כ-10 שקל.

קרומבכר פילס - קרומבכר הוא אחד משלושת היצרנים הגדולים של בירה מגרמניה, שמגיע מחבל הארץ זיגרלנד שבמרכז המדינה. אחרי היעדרות קצרה ומיתוג מחדש, חזרו כעת בירות המותג לארץ.

בירת החיטה היא בירת חיטה - כלומר מתוקה וסמיכה, סוג של בריוש מתוק בבקבוק. מאידך, בירת הפילסנר, פילס, היא קלאסיקה מקומית, חדה ובהירה עם מתיקות קלה שמעניקה לה ייחוד וחותמת ייחודית. אחלה בירה למי שאוהב אותן בהירות ממרכז אירופה, עם קצת מרירות וראש קצף סמיך וארומטי. 10-12 שקל.