ישראל מככבת בדירוג ההייטק העולמי, אבל לא הרבה השתנה מהשנה שעברה

ישראל במקום השלישי בין כלכלות ההייטק החזקות, מתחת לבריטניה וארה"ב • הפער עם בריטניה אמנם הצטמצם, אך המומחים מייחסים זאת יותר לברקזיט מאשר למבול חדי הקרן וחגיגת ההשקעות • תל אביב שמינית ברשימת הערים ואחריה, לראשונה, 11 ערים כחול לבן

הייטק ישראלי / אילוסטרציה: Shutterstock
הייטק ישראלי / אילוסטרציה: Shutterstock

עם שורה ארוכה של הנפקות וגיוסי הון סיכון, ענף ההייטק הישראלי מגיע בימים אלה לגבהים בהם לא היה מעולם, אך הדבר טרם השפיע על מיקומו בכלכלת ההייטק העולמית. במחקר כלכלי בינלאומי שנערך לאחרונה, אשכול ההייטק הישראלי ממשיך להיות מדורג במקום השלישי, אחרי בריטניה וארה"ב, כפי שהיה בשנה שעברה. בין השאר, כי פתיחת חלון ההנפקות, עליית שווי החברות והעלייה בגיוסי הון סיכון הן טרנד עולמי שמשפיע על כל כלכלות ההייטק העולמיות באופן דומה.

עם זאת, על פי המחקר שערכה חברת הייעוץ והמחקר הכלכלי StartupBlink, הפער בין בריטניה הצטמצם משמעותית לנקודה אחת, בעוד שבשנה שעברה הוא עמד על עשר נקודות בדירוג המחקר. עורכי המחקר מייחסים זאת לא רק לשיפור במעמדה של תעשיית ההייטק הישראלית, אלא בירידה המתונה שחלה בבריטניה ככל הנראה בעקבות הברקזיט.

בין המדינות שתעשיות ההייטק שלהן שיפרו את מיקומן העולמי בשנתיים האחרונות: גרמניה, סינגפור וסין, ואילו הולנד, ספרד, אירלנד והודו ספגו ירידה משמעותית בדירוג של חברת המחקר.

 
  

הסביבה העסקית: פחות מתקדמת

המיקום הגבוה של ענף ההייטק הישראלי עומד בסתירה לציון הנמוך שקיבלה בהיבט הסביבה העסקית, דבר המעיד יותר מכל על כך שענף ההייטק הישראלי מצליח בזכות עצמו, למרות היקף נמוך של השקעות ממשלתיות בתשתיות או בשירותים.

ישראל ממוקמת במקום ה-25 בסביבה העסקית שלה, נמוך מרוב מדינות אירופה, מתחת לפולין ומעל לאיטליה. זאת, בגלל מהירות גלישה נמוכה יחסית ומחסור בשירותים דיגיטליים שזמינים במדינות מערביות רבות, כגון שירות הסליקה סטרייפ, שירות המסחר וההשקעות במטבעות וירטואלים Coinbase, שירות גוגל פיי שצפוי להגיע לארץ בקרוב, ושירותים המייעלים את התחבורה כגון אובר. כניסתה של אפל פיי לישראל מוקדם יותר השנה שיפרה במעט את הציון, שהיה עשוי להיות נמוך יותר.

המחקר מדרג גם ערים בעולם כאשכולות הייטק נפרדות. בהיבט זה, לישראל 11 ערים המדורגות מבין אלף ערים בעולם, המספר הגבוה ביותר בדוח שהחל לתעד את התעשייה בשנת 2017: תל אביב, ירושלים, חיפה, באר-שבע, יקנעם, אשדוד, אילת, נצרת, קיסריה, מודיעין ונהריה. בשנה שעברה, לצורך ההשוואה, 7 ערים ישראליות היו במחקר.

על מנת להרכיב רשימה של כאלף ערי הייטק בעולם, השתמשה חברת המחקר במאגרי סטארטאפים ושירותי ניטור פעילות אונליין של חברות. בין השירותים הללו ניתן למנות את Crunchbase ,SEMrush ו-Meetup.

האלגוריתם שלה מחשב מגוון פרמטרים כגון מספר הסטארטאפים, היקף ההון המגויס, נוכחות חברות בינלאומיות, מאיצי חברות, חללי עבודה ליזמים, נוכחות מובילי דיעה וכן מספר חברות ההייטק הבוגרות, האקזיטים וההנפקות. נוסף על כך, אחד ההיבטים דרכו חברת המחקר מודדת את המדינות והערים נקרא "חברות פנתיאון", הכוונה היא לחברות המהדהדות את הסיפור של הכלכלה המקומית בעולם ומושכות משקיעים חדשים. חברות הפנתיאון הישראליות על פיה, הן ווייז, מובילאיי, וויקס, צ׳קפוינט ו-ICQ, תוכנת הצ׳ט הישראלית שהתפרסמה כ׳אקזיט׳ הישראלי הראשון עוד בתום המילניום הקודם.

המתחרות של תל אביב: סיאטל, פריז וברלין

תל-אביב, על פי המחקר, כוללת גם את שאר ערי הלווין שלה, כמו הרצליה ורעננה. היא רשמה ירידה של שני מקומות במהלך השנתיים האחרונות לטובת שנגחאי ובייג׳ינג, ומעליה מרכזי ההייטק הגדולים בארה"ב: סן פרנסיסקו והמפרץ, ניו יורק, לוס אנג׳לס ובוסטון.

עם זאת, אלי דוד, מנכ"ל StartupBlink, אומר שאת העלייה בפעילות הערים הסיניות אפשר לזקוף לזכות חברות טכנולוגיה המשרתות בעיקר את השוק המקומי. אם מנטרלים כלכלות אחרות המשרתות בעיקר קהלים מקומיים, כמו בנגלור ומוסקבה, המתחרות האמיתיות לתל אביב, הן סיאטל, פריז וברלין.

עיר אירופאית נוספת שמראה צמיחה משמעותית היא שטוקהולם, שקפצה בחמישה מקומות בתוך שנה. "תל אביב עדיין נמצאת בפער גדול מאוד מערי ההייטק של ארה"ב, והיתרון שלה שברירי", אומר דוד. "המיקום הגבוה של ערים אחרות כמו פריז, ברלין סיאטל ווושינגטון הבירה מאיים על תל אביב, ואם הדבר יימשך, ישראל עשויה לסבול מבריחת מוחות. ישראל איננה מדינה שיכולה למשוך יזמים זרים, למעט עולים חדשים, בעוד שכל שאר הערים שנמצאות סמוך אלינו ברשימה מסוגלות לכך. ברגע שיהיה שינוי מגמה שיבוא לטובת בירות אירופה וערים צומחות בארה"ב, תל אביב תהיה בבעיה והיא עשויה לאבד אנשים טובים לטובת אותן ערים".

הערים הישראליות שחונכות את המחקר

בין הערים הישראליות המככבות במחקר, ניתן למצוא גם את ירושלים, ששומרת על יציבות במקום ה-54 בעולם, עם עלייה של מקום אחד, לצד ערים כמו פורטלנד ומילאנו. ומלבד חברות ותיקות כמו מובילאיי, היא משמשת בית לחברות צומחות כגון לייטריקס, מפתחת אפליקציית Facetune וחברת הטכנולוגיה לתחבורה הציבורית Via. היא נחשבת לעיר השניה בחשיבותה בתחום בישראל, כאשר חיפה מדורגת במקום השלישי בארץ מתחתיה. חיפה מדורגת במקום ה-119 בעולם לאחר קפיצה של 24 מקומות, שהיא טכנית ברובה, לאחר שקלול של יותר מרכזי פיתוח הפעילים בה כבר זמן רב.

יקנעם, המשמשת בית גידול לסאטרטאפים עשרות שנים, קפצה בכ-100 מקומות לעומת השנה שעברה, בין השאר בזכות תמריצים ממשלתיים. גם נוכחות שורה של חברות סטארט-אפ בתחומי השבבים והתוכנה, סייעה לזינוק.

יש גם ערים שנכנסו השנה לראשונה רשימה: נצרת, קיסריה, מודיעין ונהריה.
כשמרבית כלכלות ההייטק במערב צומחות בסביבה עסקית משופרת הזוכה לציון גבוה משל ישראל - תל אביב ואיתה סקטור ההייטק הישראלי כולו עלולים לשלם את המחיר. נציין שחברת StartupBlink מייעצת לערים ומדינות ברחבי העולם לפיתוח אקוסיסטם טכנולוגי, ובין לקוחותיה רשויות מקומיות בישראל שמשתתפות במחקר, כגון אילת, אשדוד, יקנעם וירושלים.