נציבות הסחר הפדרלית תבדוק את ההסכם של אמזון לרכישת MGM

הנציבות בודקת עסקאות לאחר תיאום עם משרד המשפטים • בדיקת אמזון תתרחש לאחר שמונתה יושבת־ראש חדשה לנציבות, לינה חאן, שמתחה בעבר ביקורת על החברה

לינה חאן, יושבת־הראש החדשה של ה־FTC / צילום: Reuters, Loeb Saul/Pool/ABACA
לינה חאן, יושבת־הראש החדשה של ה־FTC / צילום: Reuters, Loeb Saul/Pool/ABACA

נציבות הסחר הפדרלית של ארה"ב (FTC) תהיה הסוכנות שתבחן את הצעת הרכישה של אמזון לקנות את אולפני הסרטים MGM - כך אמרו אנשים המכירים את הנושא, בדיוק בזמן שלנציבות מונתה יושבת-ראש חדשה שמתחה בעבר ביקורת על התרחבות הענקית המקוונת.

בחודש שעבר הודיעה אמזון על עסקתה לרכוש את MGM, שאמורה לחזק את פלטפורמת הסטרימינג שלה, אמזון פריים, בשוק הכולל יריבות כמו נטפליקס ו-וולט דיסני. ל־MGM יש ספרייה של יותר מ־4,000 סרטים, כולל סדרת סרטי ג'יימס בונד, וקטלוג טלוויזיה שכולל את "יומנה של שפחה" ו"הוויקינגים".

חברות המבצעות מיזוגים בקנה־מידה גדול צריכות להגיש את העסקאות לבחינת הגבלים עסקיים מצד הממשלה. ה־FTC חולקת את הסמכות בנושא הגבלים עסקיים עם משרד המשפטים, ושני המשרדים האלה מפצלים ביניהם את העבודה של בדיקת עסקאות הנמצאות על הפרק. לאחרונה בדק המשרד עסקאות שכללו תוכן וידאו, כולל הרכישה של דיסני של אולפני פוקס המאה ה־21 ורכישת טיים וורנר בידי AT&T, הסכם שמשרד המשפטים ניסה ללא הצלחה למנוע את יישומו בבית המשפט.

במהלך דיונים מהעת האחרונה בין שני המשרדים, קיבלה נציבות הסחר את הזכות לבדוק את הסכם אמזון־MGM, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. נציבות הסחר ביקשה כוח שיפוט לבדוק את המיזוג מפני שהיא כבר נמצאת בעיצומה של חקירה רחבה, כולל בנושא הגבלים עסקיים, לגבי הנהלים העסקיים של אמזון, כך אמרו האנשים.

בעבר הסכימו נציבות הסחר המשרד המשפטים לחלק ביניהם חקירות לגבי התנהלות ארבע ענקיות הטכנולוגיה הגדולות, כשמשרד המשפטים קיבל את אפל ואלפאבית, חברת־האם של גוגל, ונציבות הסחר בודקת את פייסבוק ואמזון.

לדובר של אמזון לא הייתה תגובה מוכנה. דוברת של נציבות הסחר הפדרלית סירבה להגיב.

בדיקת ההסכם של MGM עשויה להוות מבחן מוקדם ליושבת־הראש החדשה של ה־FTC, לינה חאן, שקנתה לעצמה מודיעין בתחום ההגבלים העסקיים במידה רבה בגלל שמתחה ביקורת על אמזון. היא כתבה מאמר משפטי שנקרא על־ידי רבים עוד כשהייתה תלמידה באוניברסיטת ייל, בו טענה כי חוקי ההגבלים העסקיים של ארה"ב כשלו בריסון הקמעונאית המקוונת.

חאן טענה באופן נרחב יותר כי אכיפת הגבלים עסקיים צריכה לעבור שינויים גדולים בכדי שתהיה מסוגלת לרסן בהצלחה חברות גדולות. היא קיבלה את האישור להפוך לנציבה ב־FTC בשבוע שעבר, ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן מינה אותה ליושבת-הראש של הסוכנות כמעט מיד.

אמזון היא מפיקה בצמיחה של תוכן וידאו משלה והפכה לקניינית אגרסיבית של זכויות שידור ספורט, כולל עבור ליגת הפוטבול של ארה"ב, ה־NFL. אבל יש לה עדיין ספרייה קטנה בהשוואה לענקיות תוכן מסורתיות.

כיום MGM הוא אחד האולפנים הקטנים יותר בהוליווד, והמשמעות של זה היא שמה שמעכב את העסקה אינו העובדה שהיא מסוג העסקאות שבעבר היו מרימות דגלים אדומים בגלל ריכוזיות הפוגעת בתחרות. אבל לאור תביעת הרגל הגדולה יותר של אמזון בשוק, הוספת MGM עשויה להעלות חששות לגבי הרחבת הפלטפורמה של ענקית האינטרנט, שמבקרים בוושינגטון כבר חושבים שהתחזקה יתר על המידה.

למרות של־FTC ולמשרד המשפטים יש סמכות דומה בנושא הגבלים עסקיים, ההליכים המתרחשים בכל משרד שונים, וחברות לרוב מעדיפות לפתור בעיות מול משרד המשפטים, כיוון שהפרוצדורות שם יותר פשוטות.

אם משרד המשפטים רוצה לחסום עסקה, הוא צריך ללכת לבית משפט ולזכות בתביעה נגד קיומה. לעומת זאת, ל־FTC יש אפשרות לאתגר הסכמים בבית דין פרצודרלי משלו, ובמקביל יכולה הנציבות לפנות לבית דין פדרלי ולבקש צו מניעה נגד המיזוג, כל עוד ההליכים בבית הדין הפנימי של הנציבות מתקיימים. ההליך הדו־מסלולי הזה מורכב יותר, ולחברות לרוב קשה יותר לזכות בתביעות דרך המערכת האדמיניסטרטיבית של ה־FTC.

ב־2017 הרשתה נציבות הסחר לאמזון לרכוש את רשת Whole Foods Market מבלי לבצע בדיקה ממושכת ומפורטת. חאן הייתה אחת מקבוצה של פרוגרסיבים שמתחו ביקורת על העסקה, שטענו כי ה־FTC הייתה צריכה לחסום אותה.