למרות הסימנים המעודדים - גם בממשלה החדשה השוויון המגדרי אינו בהישג יד

מגפת הקורונה חשפה אותנו לראשות מדינה בעולם שהתמודדו עם משבר הקורונה בהצלחה מרשימה - נשים לא רוצות לשלוט, הן רוצות להיות שליחות של הציבור, לחשוב על אינטרסים רחבים ועל טובת העם • הגיע הזמן שגם בישראל נפנים זאת

שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: אלעד מלכה
שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: אלעד מלכה

ממשלת ישראל השלושים ושש יצאה לדרך. הציפייה של רוב הבוחרים במפלגות הקואליציה ובפרט מהממשלה החדשה שנקראה "ממשלת שינוי" היא שנזכה לראות שינוי אמיתי, שיקום ואיחוי הפילוג והשיסוע שהתרחש בעם ולעול לאחדות בעם.

השאלה האם הממשלה החדשה, קואליציה מגוונת, כמעט בלתי אפשרית, שהוקמה מצד אחד במטרה למנוע בחירות חמישיות ומצד השני כדי להפסיק את שלטונו המתמשך של בנימין נתניהו תביא בכנפיה בשורה חדשה או שמא נקבל את אותה הגברת רק בשינוי רקמה ואדרת?

רבות מחברות הכנסת חזרו והצהירו כי הן תומכות בקידום מעמד הנשים ויפעלו לשינוי המאזן המספרי כך שיהיה ייצוג הולם יותר לנשים בכנסת. עם כינונה של הממשלה החדשה, עשרים ושבעה שרים מכהנים, מתוכם תשע, המספר הגבוה עד כה של נשים יכהנו כשרות. נראה כי השינוי המגדרי המסתמן בשלב זה מהווה בשורה טובה ומעודדת וישליך על שינויים נוספים בהמשך.

בנוסף, נציגי המפלגות המכהנים בממשלה, הם ביטוי לכוחה של המפלגה בסולם משרדי הממשלה, ככל שהתיק כלכלי ועתיר תקציבים כמו חינוך ובריאות והשפעתו רחבה כך הוא משמעותי יותר ונדרש.

האופטימיות הזהירה המתעוררת מרשימת השרים בממשלה החדשה נובעת מכך שעם מספר השרות המתרחב והולך גם התיקים שהוקצו להן משמעותיים וחשובים יותר.

אם עד כה המשרדים הבכירים היו נחלת הגברים, בפעם הראשונה את המעוז הגברי כבשו נשים כמו השרה איילת שקד - האישה הראשונה שתכהן במשרד הפנים - וקארין אלהרר, שהיא בעלת מוגבלות ומייצגת את בעלי הצרכים המיוחדים, במשרד האנרגיה ועוד.

מאז קום המדינה, לא כיהנה אישה במשרד הביטחון, במשרד האוצר, או המשרד לביטחון הפנים, ולמרות ששתי נשים מילאו מקום ראש הממשלה עדיין סגנית לראש הממשלה לא הייתה. מספר שיא של נשים בממשלה הנוכחית הוא פתח לתקווה לכולם גברים כנשים כמו גם השאיפה לייצוג הולם של נשים בעמדת מקבלות החלטות בכלל וכחברות כנסת ושרות בממשלה בפרט, המשקף את היותן 50% אחוז הנשים באוכלוסייה נחוץ והכרחי.

מדוע? כי לסגנון ניהול נשי יש מאפיינים בולטים, ביניהם חמלה, אכפתיות, שקיפות, שיתוף-פעולה האצלת סמכויות ההופכים אותו ליעיל ומוצלח. מגפת הקורונה חשפה אותנו לראשות מדינה בעולם כמו ניו זילנד, פינלנד, נורבגיה, וגם אצלנו טל אוחנה בירוחם, שהתמודדו עם משבר הקורונה בהצלחה מרשימה. נשים לא רוצות לשלוט, הן רוצות להיות שליחות של הציבור, לחשוב על אינטרסים רחבים ועל טובת העם.

וגם כי לממשלה החדשה שנוצרה קדמו עשרות משאים-ומתנים אותם ריכזו וניהלו, בנפרד עם כל סיעה, שבע נשים מטעמו של יאיר לפיד. הן ישבו מסביב לשולחן יחד עם עוד גברים וארגו מלאכת מרכבה מדהימה של הסכמים שנעשו תוך התייחסות, ותשומת-לב ורצון טוב לשיתוף-פעולה. תודות להן נבנה פאזל ייחודי המורכב מהמון פיסות וצבעים שונים העונה לצרכים הפוליטיים של כל מפלגה.

כאשת חינוך המטיפה לשוויון בכלל ולשוויון בין המינים בפרט, כמי שפועלת לקידום מנהיגות נשית אני מאמינה לא רק כי הוכח, אלא כי אני יודעת, שלנשים יש ערך מוסף וראייה רחבה וכוללת אותו הן מביאות לכל תפקיד בו הן נמצאות ולכן לשרות בממשלה החדשה הנושאות דגל של בשורה חברתית חדשה אני מאחלת בהצלחה כי מגיע לנו חברה שוויונית וראויה.

הכותבת היא יועצת ראש העיר לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי באשדוד