"יצירת עושר חסרת תקדים": אושר מיזוג ה-SPAC שיהפוך מאות עובדי הייטק ישראלים למיליונרים בדולרים

איירון סורס תהפוך לחברה ציבורית בניו יורק לפי שווי של 11.1 מיליארד דולר • שלושת המייסדים יחזיקו מניות בשווי של יותר מ-600 מיליון דולר • וזה מה שאמר השבוע שלמה דברת, בעל מניות ודירקטור בחברה 

תומר בר זאב - מנכ"ל איירון סורס / צילום: יונתן בלום
תומר בר זאב - מנכ"ל איירון סורס / צילום: יונתן בלום

המיזוג הגדול ביותר של חברת טכנולוגיה ישראלית ל-SPAC צפוי להיסגר בשבוע הבא - איירון סורס תהפוך לחברה ציבורית בבורסת ניו יורק, לפי שווי של 11.1 מיליארד דולר. ביום ג' נערכה אסיפת בעלי המניות של חברת ה-SPAC הממזגת לתוכה את איירון סורס, Thoma Bravo Advantage, ובעלי המניות אישרו ברוב של למעלה מ-96% את המיזוג. החברה תחל להיסחר ב-29 ביוני בבורסת ניו יורק, תחת הסימול IS.

איירון סורס מפתחת פלטפורמה למפתחי משחקים ואפליקציות. החברה נוסדה בשנת 2010 על ידי תומר בר זאב (המנכ"ל) והאחים רועי, אייל ואיתי מילרד. מיזוג החברה ל-Thoma Bravo Advantage מתבצע במסגרת עסקה הכוללת גם הזרמת הון של 2.3 מיליארד דולר לחברה, מתוכם 1.3 מיליארד דולר במסגרת הנפקה פרטית שנלווית למיזוג. מתוך הסכום, 1.5 מיליארד דולר יגיעו לבעלי המניות הקיימים ועובדים בחברה שיבקשו למכור מניות (פרו ראטה), והיתר, 800 מיליון דולר, יגיעו לקופת החברה.

הצפת ערך של מאות מיליוני דולרים

בעקבות המיזוג וההפיכה לחברה ציבורית, בעלי המניות המרכזיים באיירון סורס ייהנו מהצפת ערך משמעותית של מאות מיליוני דולרים כל אחד. בנוסף, הוא צפוי לייצר מאות מיליונרים מבין עובדי החברה.

אחד הבולטים שבין בעלי המניות, שלמה דוברת - מייסד ושותף כללי בקבוצת ויולה, שהחזקתה באיירון סורס לאחר המיזוג תהיה בשיעור של 7.1%-8.2% - דיבר השבוע בכנס מכון אהרן למדיניות כלכלית של בית הספר טיומקין לכלכלה בבינתחומי הרצליה.

דוברת, המשמש כדירקטור באיירון סורס, אמנם לא נקב בשמה של החברה, אך כשדיבר על חשיבות ההייטק לכלכלת ישראל אמר כי "אי אפשר להפריז בכמה חשוב ההייטק לכלכלת ישראל. החלק של ההייטק מהתמ"ג עלה מ-10% ל-15% תוך 5 שנים והיווה 43% מהייצוא ב-2020. בהייטק מועסקים אמנם רק 10%, אבל 25% מהמס מגיעים מעובדי ההייטק וזה לפני כל גל ההנפקות.

"אני יכול לספר לכם שיש חברה אחת שלנו, שיוצאת עכשיו לשוק הציבורי בארה"ב, בשבוע הבא הם נוסעים לפתוח (את המסחר). יש שם מעל 200 מיליונרים בדולרים מהעובדים. זו יצירת עושר חסרת תקדים ומדינת ישראל רואה את זה. דיברתי עם אגף תקציבים במהלך הקורונה, ואמרתי להם - תראו שהכנסות המיסוי יירדו פחות ממה שאתם חושבים. אין ספק שמרכיב המיסוי עוזר מאוד למדינה". איירון סורס מעסיקה בסה"כ 859 עובדים.

 
  


חיים סבן יצר את הקשר הראשוני

מלבד ויולה, ששווי החזקותיה לאחר המיזוג צפוי לעומד על כמעט 800 מיליון דולר, בעלי מניות נוספים באיירון סורס הם קרן CVC שרכשה מניות ב-2019 בעסקת סקנדרי (לפי שווי חברה של 1.55 מיליארד דולר) ולאחר המיזוג תחזיק ב-24.3%-28% מהון המניות בשווי של כמעט 2.7 מיליארד דולר; המייסדים תומר בר זאב, איתי מילרד ורועי מילרד מחזיקים כל אחד במניות שיהוו 5.7%-7.3% מההון לאחר המיזוג והמקנות להם שווי של יותר מ-600 מיליון דולר כל אחד.

כפי שנחשף בגלובס בעבר, איש העסקים חיים סבן השקיע בחברה ב-2014 באמצעות סבן ונצ'רס ומחזיק כיום לפי הערכות ב-0.5% ממניות החברה. סבן הוא גם זה שיצר את הקשר הראשוני בין ה-SPAC לבין אנשי איירון סורס. עוד מרוויחה היא שותפות ההייטק הציבורית ביג טק 50, שרכשה בינואר מניות איירון סורס ב-1.5 מיליון דולר ולפי שווי של 2.6 מיליארד דולר - פחות מרבע השווי במיזוג.

איירון סורס, רשמה בשנת 2020 הכנסות של כ-332 מיליון דולר - צמיחה של 83.1% לעומת 2019, ורווח נקי המיוחס לבעלי המניות בגובה 95.3 מיליון דולר, לעומת 83.9 מיליון דולר ב-2019. ברבעון הראשון של 2021 ההכנסות הסתכמו בכ-120 מיליון דולר והרווח הנקי הגיע ל-10.2 מיליון דולר.