להפוך את סוף תקופת האבטלה והחל"ת להזדמנות

עיני הכלכלה נישאות אל תאריך גורלי - ה-30 ביוני • בתאריך זה תסתיים החל"ת שהעניקה המדינה עם פרוץ המגפה ומאות אלפי "מובטלי הקורונה" יקומו בבוקר עם שאלה אחת "מה עכשיו?" • דווקא מתוך אי הוודאות ישנה הזדמנות לשינוי מהותי עבור רבים

מעבירים את הזמן בסגר / צילום: איל יצהר
מעבירים את הזמן בסגר / צילום: איל יצהר

בעוד זמן לא רב יפוג תוקפה של רשת הביטחון הכלכלית שהעניקה המדינה לאזרחיה שאיבדו את פרנסתם עם פרוץ המגפה. אותם מאות אלפים המכונים "מובטלי הקורונה" עלולים למצוא עצמם ללא תעסוקה ולהפוך לנזקקים שתלויים לחסדי קצבאות סוציאליות ואולי אף להכיר את קו העוני מקרוב.

מנתוני הלמ"ס עולה שבמשק הישראלי היו באפריל 2021 כ-492 אלף מובטלים שקיבלו דמי אבטלה, מתוכם כ-440 אלף קיבלו דמי אבטלה מלאים. בנוסף לכך, העריך המוסד לביטוח לאומי שביולי יהיו כ-300 אלף מובטלים שלא יהיו זכאים לדמי אבטלה. במילים פשוטות קצבאות אבטלת הקורונה מתקרבות לסיומן.

אי הוודאות תימשך

בעוד הפצצה המתקתקת של הפסקת החל"ת ותוצאותיה ההרסניות מונחות לפתחם, במשרדי הממשלה משוכנעים שהשוק התעסוקתי יסתדר מעצמו, ללא התערבות ממשלתית וללא הכוונה מלמעלה אך ניתן להסיק שלא כך יהיה. כשמירב תשומת הלב נתונה למצב הביטחוני, לסאגה הפוליטית או לווריאנט ההודי, אי הוודאות הכלכלית צפויה להימשך ללא שינוי הנראה באופק.

כל כלכלן מתחיל יודע שתעסוקה מלאה היא הכרחית גם בכדי לצמצם את הפגיעה ואת אי-השוויון כלפי האוכלוסיות החלשות שהן האחרונות שנהנות מהירידה באבטלה ומהצמיחה. כדי לגרום לעלייה בשכר ובתעסוקה באוכלוסיות החלשות, הממשלה ומשרדיה מוכרחים להביא את האבטלה לרמה מאוד נמוכה.

הכלכלה הישראלית מתהדרת בתעוזתה וביכולתה לצלוח משברים), ולאור זאת דווקא בדרמה הבריאותית והכלכלית שהביאה איתה הקורונה, נכון יהיה לשים דגש על התאפסות והתאוששות מהירה גם עבור אלו שעלולים להידחק הצידה. כיוצא מכך, על מובטלי הקורונה להבין שהזמן לפעול הוא לא אתמול, לא מחר, אלא ממש כאן ועכשיו.

בהתאם, על רבים מאיתנו מוטלת המשימה לחפש אפיקי הכנסה שונים - בין אם לאתר ולפנות למשרות פנויות ולהתחרות עליהן, ובין אם לפנות אל כיוון חדש כמו להתחיל דרך עצמאית. ניכר שהקורונה הביאה פריחה עצומה של יוזמות ויזמים שחישבו מסלול מחדש ומצאו אפיקי פרנסה חדשים.

מתעלמים ממנוע הצמיחה

לפי דוח תקופתי על מצב העסקים הקטנים והבינוניים בישראל של משרד הכלכלה והתעשייה לשנת 2019, 99.5% מהעסקים היו מוגדרים כעסקים קטנים ובינוניים שהעסיקו כ-1.92 מיליון משרות, נתון סטטיסטי המוכיח את חשיבות קיומם של העסקים הקטנים לכלכלה המקומית.

למעשה, במדינות מערביות רבות העסקים הקטנים מהווים למעלה מ-90% ממנועי הצמיחה הכלכליים. ישראל זקוקה לאותם עסקים היום יותר מתמיד וזאת לטובת שגשוגה וצמיחתה והן למען האזרחים שרוצים וצריכים להתפרנס בכבוד. אם ישראל תמשיך להתעלם מכך, משבר הקורונה יסמל עבור רבים לא רק את סוף מגפת הקורונה אלא גם את סוף עונת המובטלים של תמוז.

לפיכך ניתן לראות שדווקא בנקודה הזו בזמן, כשכלום לא ברור ישנה הזדמנות ייחודית למובטלי הקורונה מתוך אי הוודאות, לצאת מאזור הנוחות, לאזור אומץ ולהפוך לעצמאיים בכל מובן המילה - להקים עסק משלהם ללא תלות בדמי אבטלה, ללא תלות במעסיק כלשהו, אלא להפוך ולהיות אדונים לעצמם.

הכותבת היא מנכ"לית חברת הפינטק "חשבונית ירוקה" המספקת אקוסיסטם דיגיטלי שלם לניהול העסק בעבור עצמאים ועסקים קטנים ובינוניים