מרחפת בקושי: לאחר ש"שרפה" 122 מיליון דולר, איירובוטיקס מנסה לנחות בבורסה

מפתחת הרחפן האוטומטי, שבעבר גייסה הון לפי שווי חברה של 240 מיליון דולר ונותרה כמעט ללא מזומנים, מכוונת בהנפקה לשווי של כ-70 מיליון דולר בלבד

הרחפן האוטומטי של חברת איירובוטיקס / צילום: מצגת החברה
הרחפן האוטומטי של חברת איירובוטיקס / צילום: מצגת החברה

לא רק חברות טכנולוגיה צעירות מתדפקות על דלתות הבורסה בת"א, אלא גם חברות טכנולוגיה וותיקות יחסית, שמתקשות לממן את המשך פעילותן ומוכנות להפחית משמעותית מהשווי שבו הוערכו בעבר. נראה כי זה הוא המקרה של חברת איירובוטיקס, שמספר חודשים לאחר שגלובס חשף את כוונתה להנפיק, הגישה טיוטת תשקיף ראשונה לבורסה בת"א. ממנה עולה כי החברה, שפיתחה רחפן אוטומטי לטובת איסוף מידע ועיבודו, "שרפה" מאז הקמתה סכום עצום של 122 מיליון דולר ונותרו לה פחות ממיליון דולר בקופת המזומנים.

איירובוטיקס מבקשת על פי ההערכות לגייס כ-20 מיליון דולר לפי שווי של כ-70 מיליון דולר לפני הכסף - פחות משליש מהשווי בו הוערכה בגיוס פרטי לפני פחות משלוש שנים (240 מיליון דולר). את ההנפקה יובילו חברות החיתום של לאומי פרטנרס ודיסקונט קפיטל. תמורת ההנפקה מיועדת לשמש את איירובוטיקס למימון פעילותה השוטפת בהתאם ליעדים ולאסטרטגיה העסקית שלה הכוללים כיום את הרחבת היקף הפעילות שלה וכן השקעות במחקר ופיתוח.

איירובוטיקס עוסקת מאז היווסדה באיסוף, ניתוח והנגשת מידע באופן אוטומטי, באמצעות רחפן אוטומטי ("רחפן בקופסא"); המערכות שפותחו בחברה כוללות איסוף המידע ועיבוד הנתונים לתובנות בעלות ערך עבור לקוחות, בתהליך אוטומטי, שאינו דורש מגע יד אדם וללא התערבות אנושית, ומספקת ללקוחותיה שירות מקצה לקצה, המאפשר הפקת ערך מנתונים שנאספים מהמרחב האווירי.

המערכת האוטומטית של איירובוטיקס כוללת רחפן, תחנת עגינה, חיישנים מוטסים (מטע"דים) שונים, מערכת תקשורת, סוללות, ניווט ובקרת אקלים. באמצעות הרחפן מתבצעות כל הפעולות הנדרשות לצורך איסוף המידע, בצורה בטיחותית, אוטומטית, מדויקת, בתנאי סביבה ומזג אויר קיצוניים. הרחפן ממריא ונוחת בתוך תחנת העגינה הייעודית ובכך מייתר את הצורך במגע יד אדם ובהתערבות אנושית, מנגיש את איסוף המידע האווירי ומפחית את הסכנה לטעות אנוש.

לקוחות החברה הקיימים והפוטנציאלים הינם רשויות פיקוח ושיטור עירוניים, עיריות וגופים פרטיים מתעשיות שונות כגון גז, כרייה, נפט, נמלים ותעשייה ביטחונית, וכן חברות טכנולוגיה גדולות אשר מעוניינות בכמות הרבה של מידע אשר המערכת אוספת. נכון למועד התשקיף, לחברה פעילות בישראל, ארה"ב וסינגפור, ועיקר לקוחותיה הינם רשויות פיקוח ושיטור עירוניים, תעשיות פרטיות והתעשייה הביטחונית.

איירובוטיקס, המעסיקה 81 עובדים במשרדיה בפ"ת ובחו"ל, הוקמה בשנת 2014 ע"י רן קראוס (כיום נשיא לענייני אסטרטגיה ופיתוח עסקי) ומאיר קליינר (מנכ"ל החברה) ומאז ביצעה ארבעה סבבי גיוס גדולים - האחרון ביניהם באוקטובר 2018 בו גוייסו 40 מיליון דולר - כאמור לפי שווי חברה של 240 מיליון דולר אחרי הכסף. בין בעלי המניות שלה נמנים Pavilion Capital של חברת טמסק מסינגפור (37% מההון), קבוצת OurCrowd (כ-25%), Alpha Intelligence (16%) ו- BRV Aster Fund (כ-8%).

דוחות החברה מציגים תמונה רחוקה מלהלהיב עם הכנסות זעומות של 1.6 מיליון דולר ב-2020 - ירידה של כ-33% לעומת 2019 והפסד של 14.3 מיליון דולר בשנה החולפת לעומת הפסד של 33.3 מיליון דולר ב-2019. את הירידה בהכנסות אשתקד מסבירה איירובוטיקס בעיקר מהפסקת פעילות החברה באוסטרליה. העליה במכירות בסינגפור, שנבעה משיתוף פעולה למטרת הגנה על בריאות הציבור במהלך משבר הקורונה, קוזזה עם הירידה בהכנסות מישראל מלקוח בטחוני עקב סיום אינטגרציה חד פעמית למערכת שליטה ובקרה.

בנוסף להפסד, רואי החשבון של איירובוטיקס מפנים את תשומת הלב גם לתזרים השלילי מפעילות שוטפת בסך של 8.8 מיליון דולר אשתקד, גירעון בהון בסך של כ-5 מיליון דולר וגירעון בהון החוזר. יכולת החברה לפרוע את התחייבויותיה מותנה לטענתם בהתקיימות תכניות הנהלת ודירקטוריון החברה הכוללות בין השאר תכנית התייעלות וצמצום במידת הצורך, אשר להערכת ההנהלה יתממשו ויאפשרו עמידה בהתחייבויות החברה בעתיד הנראה לעין.

בטיוטת התשקיף מדווחת החברה על סיכום מהחודש שעבר עם כמה משקיעים לפיו יזרימו לקופתה 4.4 מיליון דולר בהנחה של 25% על גיוס הון שתבצע, לרבות בהנפקה לציבור.