שר החקלאות עודד פורר מוביל מהלך לעצירת העלייה במחירי החלב

פורר יגיש בשבוע הבא הצעת חוק המבקשת לערוך תיקון לחוק החלב, במטרה להפחית את מחיר החלב הגולמי ולמנוע את עליית מחירי מוצרי החלב המפוקחים

שר החקלאות עודד פורר / צילום: ראובן קסטרו
שר החקלאות עודד פורר / צילום: ראובן קסטרו

טוויסט בעלילה: מחירי החלב לצרכן לא יעלו אחרי שמחירי החלב הגולמי צפויים לרדת. בחודש מרץ האחרון המליצה ועדת המחירים לייקר את מחיר החלב הגולמי, מה שהיה מגולגל למחיר החלב שנתון תחת פיקוח מחירים ממשלתי. כעת פועל משרד החקלאות למנוע התייקרות זו. המהלך ייעשה על ידי הצעת חוק שיגיש שר החקלאות, עודד פורר המבקשת לערוך תיקון לחוק החלב במטרה להפחית את מחיר החלב הגולמי ולמנוע עליית מחירי מוצרי החלב המפוקחים.

הצעת החוק תונח על שולחן הממשלה ביום ראשון הקרוב (27.6) בהצעת מחליטים לאישור דחוף של הצעת חוק לתיקון חוק החלב אשר תבטיח את קיום הסכם החלב ותאפשר בין השאר הפחתה במחיר המטרה (מחיר החלב הגולמי) כבר בתחילת הרבעון השלישי (1.7.21) בשיעור של כ-2.5%, מתוך כוונה שהפחתה זו תמנע עלייה במחיר מוצרי החלב בכלל השוק (מפוקח ולא מפוקח). על פי הודעת משרד החקלאות, לאחר הוזלה ראשונה בשיעור של כ-2.5%, השלב הבא, לאחר העברת החוק בקריאה ראשונה, הוא להתחיל במשא ומתן עם הרפתנים והמחלבות כדי למנוע עליית מחירים בשוק החלב כולו. עוד מודיעים כי השר יוביל רפורמה שתוריד עלויות לצרכן ותרחיב את מגוון המוצרים.

הצעת החוק נועדה ליישם את הסכם החלב שנחתם בינואר 2021 בין משרדי החקלאות והאוצר, בשיתוף המגדלים. בשלב ראשון המטרה היא להפחית את מחיר המטרה באמצעות שינוי בסיס התחשיב שלפיו נקבע מחיר המטרה כך שיכלול רק את עלויות הייצור של רפתות גדולות (מעל 700 אלף ליטר בשנה), שעלויות הייצור שלהן נמוכות יותר.

תיקון נוסף יאפשר החלת השינוי בחישוב מחיר המטרה רטרואקטיבית, שיפצה על כך שתיקון החקיקה התאפשר רק בשלב זה של השנה. הסיבה: הסכם החלב נחתם כבר בינואר 2021, אלא שבשל תקופת הבחירות לכנסת לא ניתן היה לקדם את החקיקה באותו מועד. עם כינון הממשלה החדשה ניתן לקבוע בחוק שתבוצע הפחתה נוספת במחיר המטרה, באופן שמשקלל את ההפחתה שהיתה צריכה להתבצע עוד בינואר 2021, לולא תקופת הבחירות.

בנוסף במסגרת התיקון לחוק, יוארך המנגנון מכוחו נקבע מחיר המטרה בשלוש שנים, ותינתן אופציה לשרי האוצר והחקלאות להאריכו בשנתיים נוספות באישור ועדת הכלכלה. במשרד החקלאות מנמקים כי מהלך זה יאפשר יציבות וודאות לענף החלב בשנים הקרובות.