היכונו להתייקרויות: המחסור בשבבים מתחיל להכות

חברות מעבדים אומרות שהן מתמודדות עם עלויות גבוהות יותר, שהן מעבירות בחלק מהמקרים לצרכנים

טלטלה בכל שרשרת האספקה של השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy
טלטלה בכל שרשרת האספקה של השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

המחסור העולמי בשבבים גורם לעליית מחירים של מוצרים כמו מחשבים ניידים ומדפסות ומאיים לעשות אותו דבר על מוצרים הנמכרים בכמויות גדולות כמו טלפונים חכמים.

העלאות המחירים מתגלגלות ככדור שלג דרך ספקים וחומרי גלם בייצור שבבים, כשהתעשייה אצה להדביק את הביקוש הגובר ולסתום חורים באספקה. כתוצאה מכך, רבים מיצרני השבבים הגדולים בעולם מעלים את המחירים שהם גובים ממותגים המייצרים מחשבים וגדג'טים. בכירים בתעשייה אומרים שעליות המחירים צפויות להימשך.

לקוחות כבר מתחילים להרגיש את העוקץ. מחירים של דגמים פופולריים של כמה מחשבים ניידים החלו לטפס בחודשיים האחרונים, בזמן שמוצרי אלקטרוניקה אחרים התייקרו גם הם בחנויות. משחב נייד המיועד לגיימרים שמייצרת חברת אסוס (AsusTek), שאמזון מדרגת כאחד הנמכרים ביותר, עלה במחיר מ-900 דולר ל-950 דולר החודש, על פי Keepa, אתר העוקב אחרי מחירים. המחיר של מחשב Chromebook הפופולרי של חברת היולט פקארד (HP) עלה מ-220 דולר ל-250 דולר בתחילת יוני.

חברת HP העלתה את מחירי המחשבים הביתיים ב-8% ואת מחירי המדפסות ביותר מ-20% בשנה, על פי Bernstein Research. מנכ"ל HP אנריקה לורס אמר שההתייקרויות מונעות על ידי מחסור ברכיבים ושהחברה עשויה לשנות את המחירים שוב על מנת לשקף את העלייה בעלויות הייצור.

יצרני מחשבים אחרים אמרו דברים דומים. "בזמן שאנו חושבים על העלייה במחיר המרכיבים, נווסת את התמחור שלנו לפי הצורך", אמר מנהל הכספים בחברת דל תומאס סוויט בשיחת רווחים מהעת האחרונה. בכיר בחברת אסוס אמר במאי שהחברה משקפת את העלייה בעלויות הייצור במחירים של מוצריה.

בעוד שכמה מוצרי אלקטרוניקה כבר התייקרו, ההשפעה הנרחבת יותר על שוק הצרכנים לעתים קשה להערכה בגלל שקמעונאים יכולים להחליט אם לתת ללקוחות לשלם או לספוג חלק מעליות המחירים, כך אומרים אנליסטים. טוני סאקונאגי, אנליסט מחברת ברנסטיין, אמר שההתייקרויות ב-HP משקפות היעדר של ההנחות הרגילות ולא העלאות מחיר על כל מוצרי החברה.

בכירים בתעשיית השבבים אומרים שהם לא מנצלים את המחסור כדי לרפד את שולי הרווח והעלאות המחירים משקפות רק את העלויות הגבוהות יותר שהחברות שלהם משלמות. "אנחנו לא מנצלים את המחזור הזה לעשות משהו לגבי התמחור, חוץ מאשר בנקודות בהן אנחנו משלמים יותר על האספקה שאחר כך מגיע למעגלים המודפסים. את העליות האלה אנחנו מעבירים הלאה", אמר וינסנט רוש, מנכ"ל חברת השבבים Analog Devices.

"אנו רואים אינפלציה במחיר", אמר הוק טאן, מנכ"ל ברודקום, המתמחה במעגלי תקשורת אלחוטית המשמשים באייפונים של אפל ובמוצרי העלית של סמסונג. הלקוחות מבינים את המצב ומוכנים לבלוע את ההתייקרויות, אמר בשיחה עם אנליסטים החודש.

בכירים בתעשייה אומרים שהעלויות עלו לגבי דברים שונים ומגוונים כמו דפי סיליקון שהם אבני הבניין של השבבים והשרפים והמתכות המשמשים בייצורם.

חברת Digi-Key Electornics, אחת ממפיצות הרכיבים האלקטרוניים הגדולות בארה"ב, העלתה את מחירי הרכיבים הקשורים במעבדים בכ-15% השנה בגלל לחצים של שרשרת האספקה, אם כי היא ניסתה לשמור על המחירים היכן שיכלה, כך אמר דיוויד סטיין, סגן נשיא לנושאי אספקה כלל-עולמית בחברה. כמה רכיבים עולים כיום אפילו 40% יותר ממה שעלו בעבר, אמר.

כמה גורמים מניעים את התיאבון הגובר לשבבים שהוביל למחסור וזה רק הוחמר בידי העומס על שרשראות אספקה שהופרעו בזמן מגפת הקורונה ועדיין לא שבו למסלולן. אנשים קנו כמויות שיא של מחשבים ניידים כדי לעבוד וללמוד מהבית בזמן המגפה. הביקוש למכשירים רפואיים עלה והתפשטותן של רשתות דור חמישי במהירות גרמה לאנשים לקנות טלפונים חדשים המסוגלים לנצל את העלייה במהירות הגלישה.

מספר השבבים שנמכרו בעולם באפריל הגיע לשיא של כמעט 100 מיליארד, על פי נתונים מעמותת World Semiconductor Trade Statistics, המייצגת חברות רבות לייצור שבבים. כ-73 מיליארד שבבים נשלחו בינואר 2020, בדיוק לפני המגפה, וזה משקף עד כמה התעשייה הגבירה את הייצור כדי לעמוד בביקוש.

מחירי חוזים לזיכרונות מחשבים עלו בכ-34% מאז תחילת שנה שעברה, על פי נתונים מחברת המחקר הטייוואנית TrendForce. זמן רב יותר מול מסכי המחשב במשחקים בזמן המגפה גם הוביל ליצירת שוק משני לכרטיסי מסך של Nvidia שנמכרו כמשומשים עבור יותר כסף ממחירם כשהיו חדשים.

עליות מחירי הגאדג'טים הן חלק מעלייה נרחבת יותר באינפלציה בכלכלה האמריקאית, בזמן שהצמיחה משתקמת מהמגפה וההפרעות בשרשרת האספקה נמשכות. בינתיים, העליות לא חמורות כמו העליות על מוצרים אחרים. מחירי מחשבים ומוצרי אלקטרוניקה אחרים עלו בקצב שנתי שהגיע ל-2.5% במאי, על פי נתוני ממשלת ארה"ב, העלייה הגדולה ביותר מזה יותר מעשור. המחירים עלו באופן כללי ב-5% במאי, הרבה בגלל עלייה במחירי האנרגיה.

העליות במחירי השבבים מודגשות במיוחד לגבי מה שמכונה מיקרו-בקרים, שהם רכיבים חשובים במגוון גאדג'טים, מוצרי חשמל ביתיים ואפילו כלי רכב. Supplyframe, חברה העוקבת אחרי המחירים שגובים מפיצים, אמרה שהמחיר החציוני של 20 המיקרו-בקרים הנמכרים ביותר עלה ביותר מ-12% מאמצע שנה שעברה.

ישנן גם השפעות תמחור משניות למחסור בשבבים מחוץ לתעשיית הטכנולוגיה. יצרניות רכב היו חייבות להאט בייצור בגלל שחסרו להן שבבים. עם מלאי קטן יותר של מכוניות, כלי רכב חדשים התייקרו.

העלייה במחיר בתוך תעשיית השבבים עצמה אינה אחידה. בממוצע, מחירי שבבים לא הראו שינוי גדול מתחילת שנה שעברה אם מסתכלים על כל המעבדים שנמכרו בכל העולם, על פי נתוני התעשייה, אפילו בזמן שכמה תת-תחומים, כולל שבבים של תקשורת אלחוטית ושבבים המורכבים במעגלים של מוצרי צריכה, כן התייקרו.

בכמה מקרים, המידע על מחירים לא משקף עדיין את עליות המחירים האחרונות בכל שרשרת האספקה, כך אמר דייל פורד, אנליסט ראשי באיגוד תעשיית רכיבי האלקטרוניקה. המחירים גם לעתים נקבעים מראש בחוזים ארוכי-טווח, אמר, וזה מעכב את הזמן בו הם מתכווננים בהתאם לכוחות השוק.

"מחירי חומרי הגלם עלו לאחרונה, ואני חושב שכעת אנשים אומרים שזה לא מצב זמני", אמר פורד. "עליות המחירים האלה הולכות להישאר כאן".