אמזון מפסיקה את בדיקות הסמים לעובדיה: האם בקרוב תתחיל למכור מריחואנה בעצמה?

אמזון אמנם אינה החברה הראשונה לעשות כך, אך גודלה, מספר העובדים המועסקים בה ומשמעותה לכלכלה כאחת החברות המרכזיות בארה"ב, צפויה להשפיע על תאגידים וארגונים אחרים • האם אמזון תתחיל למכור מריחאונה בעצמה?

רחפן של אמזון / צילום: Shutterstock
רחפן של אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הודיעה השבוע כי היא תומכת בלגליזציה פדרלית של מריחואנה ומתעתדת לשנות את מדיניות בדיקת הסמים של עובדים פוטנציאליים בחברה. כעת עולה השאלה כמה חברות ילכו בעקבותיה - בייחוד בזמן שרבות מהן נואשות למצוא עובדים חדשים. "אנו מקווים שמעסיקים אחרים יצטרפו אלינו וכי קובעי המדיניות יפעלו במהירות להעברת החוק הזה", אמר מנכ"ל חטיבת הצרכנות העולמית של אמזון.

החברה פתחה את חודש יוני בהכרזה שתפסיק לבצע בדיקות לקנאביס במהלך בדיקות הסמים שהיא מבצעת על משרות שאינן מפוקחות בידי משרד התחבורה האמריקאי. החברה אמרה גם שתתמוך ביוזמת MORE של הממשלה, Marijuana Opportunity Reinvestment and Expungement, הצעת חוק במסגרתה תתקיים הערכה מחדש של כמה הרשעות הקשורות לקנאביס.

בפוסט בבלוג הרשמי שנשלח למאות אלפי עובדי החברה כתב דייב קלארק, מנכ"ל חטיבת הצרכנות העולמית של אמזון, אמר כי השינויים בחוקי המדינה בנושא מריחואנה הביא לכך שאמזון כבר לא תכלול את החומר בבדיקות הסמים.

"בעבר, כמו מעסיקים רבים, פסלנו אנשים מלעבוד באמזון אם הם נמצאו חיוביים בבדיקות מריחואנה", כתב קלארק, "אך בהתחשב במקום בו חוקי המדינה נמצאים כיום ברחבי ארה"ב, שינינו מסלול. לא נכלול עוד מריחואנה בתכנית הסינון המקיפה שלנו לתפקידים שאינם מוסדרים על ידי משרד התחבורה, ובמקום זאת נתייחס אליה כמו לאלכוהול".

"החברה תמשיך לעשות בדיקות של שימוש באלכוהול בעבודה וכן תבחן האם היה שימוש בסמים לאחר אירועים יוצאי דופן", כתב.

קלארק המשיך ואמר כי אמזון תומכת בהצעת חוק הפדרלית ללגליזציה של מריחואנה (MORE - Marijuana Opportunity Reinvestment and Expungement). עדיין לא ברור באיזו מידה תתמוך אמזון במאמצים לרפורמת קנאביס ברמה הפדרלית, או האם היא מתכננת בעצמה יוזמות עסקיות עתידיות בתחום.

כך או כך די ברור שעצם העובדה שאחת מהמעסיקות הגדולות ביותר בעולם נוקטת עמדה פומבית כזו עשויה להיות בעלת השפעה עצומה על ארגונים אחרים.

רחפנים של אמזון עם מנות של וויד?

התמיכה של אמזון ביוזמות החקיקתיות בקונגרס (MORE) וכן ההשלמה עם כך שעובדים טובים יכולים להיות גם כאלה שמעשנים קנאביס בשעות הפנאי או מטעמים רפואיים, נראה גם כמו סלילת "דרך האבנים הצהובות" (אם נשתמש במטפורה מהקוסם מארץ עוץ), לכך שאמזון בעצמה תתחיל למכור בקרוב קנאביס. הרעיון של רחפנים של אמזון פריים שמנחיתים מנות גראס במרפסות הקדמיות של פרברי אמריקה, לא מפחיד רק את אלה שדבקים בהמשך האיסור על צריכה ושימוש בקנאביס, אלא גם הדילרים והספקים של הצמח כיום.

חוק MORE עבר את הבית התחתון בשנה שעברה אך זכה לקבורה בבית העליון, הסנאט. באחרונה הוא הוצג מחדש בבית הנבחרים, שם הוא צפוי לעבור שוב. אבל התומכים של השימוש בקנאביס בגבעת הקפיטול כבר מסתכלים הלאה, מעבר ל־ MORE, אל מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, הסנטור צ'אק שומר מניו יורק, שהבטיח בעבר (וגם הבטיח לקיים בהווה), להעלות ולהעביר הצעת חוק מרחיקת לכת יותר ללגליזציה.

ידו של שומר, כמנהיג הרוב בסנאט, נמצאת על העליונה. הצעת החוק שלו צפויה להחליף את MORE ואולם רפובליקאים רבים נרתעים מהרעיון להעניק לדמוקרטים "ניצחון" בסנאט. אם שומר יצליח למצוא סנטור רפובליקאי שייקח יחד איתו חסות על החוק, אז יש להעברתו סיכויים סבירים. ואם אכן בסופו של דבר חוק כזה יעבור, רוב הסיכויים שאמזון אכן תתחיל למכור גראס, או לכל הפחות תנסה. האם המוכרים הקטנים וספקים, עומדים לאבד את עבודתם כמו שאמזון הביאה לסגירה של חנויות ספרים או השתלטה על תחומים אחרים? זו ככל הנראה שעוברת במוחם של לא מעט דילרים, ספקים, חוות גידול ושאר האנשים בשרשרת הייצור.

נראה כי לגליזציה באמצעות חוק MORE או הצעת החוק "הסודית" עדיין של צ'אק שומר, ככל הנראה לא תיצור שוק פתוח וחופשי לכל. מכירת וצריכת מריחואנה צפויות להישאר תחת פיקוח ורגולציה מחמירה שונה בכל מדינה, בדומה לחוקי שמושתים על מכירת וצריכת אלכוהול בארה"ב. זאת, אלא אם כן הניסוחים בחוקים המוצעים ינוסחו לטובת חברות הענק כמו אמזון.

כאן בדיוק ייכנסו הלוביסטים, שלהם יש כוח משמעותי מאד במסדרונות בוושינגטון. הדלתות המסתובבות בין הממשל לענף השתדלנות והכוח שלהם הלוביסטים לשנות ניסוחים לטובת מעסיקיהם הוא מן הידועות. במלים אחרות, הקרבות הגדולים של חברות הענק כגון אמזון עוד לפניהם ולספקים הקטנים בשטח, יש היום סיבות טובות לפחד מפני המהלך.

המדינות הפכו לידידותיות יותר לקנאביס

חוקי המדינות ודעת הקהל הפכו ליותר ידידותיים לקנאביס בשנים האחרונות. ביותר משני שליש מהמדינות בארה"ב כבר קיימת חקיקה בנושא קנאביס רפואי. מתוך אלה, 18 מאשרות "שימוש בשעות הפנאי". סקר אחרון של מכון גאלופ מנובמבר 2020 מצא שהתמיכה של האמריקאים בלגליזציה של קנאביס נמצאת בשיא של כל הזמנים: 68% תומכים במהלך - עלייה של 2% מ־2019 ו־4% מ־2017, אז התמיכה עמדה על 64%, כך שבהחלט ניתן להבין מה היא המגמה בקרב הציבור האמריקאי.

בכמחצית מהמדינות שיש בהן קנאביס רפואי חוקי יש גם כללים מפורשים להגנה על התעסוקה של חולים המטופלים בקנאביס. בניו יורק ובנבאדה יש תקנות שמגבילות מעסיקים מפיטורי עובדים בגלל שימוש פנאי בקנאביס.

לפני 2017, לא היו כלל פסיקות לטובת מטופלי קנאביס במקום העבודה גם במדינות שיש בהן חוקים המרשים שימוש רפואי אבל בשנים האחרונות המגמה החלה להשתנות, כך אמר פול ארמנטנו, סגן מנהל של קבוצת התמיכה בקנאביס ל־CNN. בתי דין במדינות כמו אריזונה, ניו ג'רזי ופנסילבניה תמכו בזכויות העובדים להשתמש בקנאביס כשהם לא עובדים, אמר.

מדינות וערים רבות נוקטות גישה יותר פרו־אקטיבית לגבי הקמת הגנות במקום העבודה לעובדים הצורכים קנאביס בשעות הפנאי שלהם, סיפר ארמנטנו, וציין את אטלנטה כדוגמא עיקרית. שם, ראשת העיר קישה לאנס בוטומס הוציאה צו שהורה להפסיק בדיקות סמים לעובדי עירייה הנכנסים ל"משרות רגישות שאינן קשורות בבטיחות".

אפילו הממשלה הפדרלית הקלה כמה מדיניות לגבי שימוש של עובדים בקנאביס, כך דווח במגזין Marijuana Moment. קנאביס נותר סם מסוכן מדרגה 1, שהמשמעות היא שהוא לא חוקי ברמה פדרלית.

שינוי בבדיקות במקומות העבודה

במהלך הדרך, ואפילו בהיעדר חוקי מדינות לגבי הנושא, ישנן חברות שהסירו את המריחואנה מבדיקות הסמים שלהן. למעט כמה יוצאי דופן, רוב שינויי המדיניות האלה ברמה תאגידית קרו בשקט.

בשבוע שעבר, מנהלי סניפים של איגוד העובדים UAW באינדיאנה ומישיגן יצאו בקריאה לחברת ג'נרל מוטורס (GM) להפסיק לחפש קנאביס בבדיקות סמים כפתרון אפשרי אחד למחסור בעובדים, כך דווח על ידי עיתון מקומי בדטרויט ששייך לרשת USA TODAY. "ב־34 שנותיי בג'נרל מוטורס, מעולם לא ראיתי קשיים כמו שיש לנו היום לשמור על כמות העובדים ולגייס חדשים", אמר ריץ' לטורנו, מנהל סניף של UAW המייצג עובדים של ג'נרל מוטורס בפורט וויין, אינדיאנה. מדרג השכר צריך להשתפר, אמר, והוסיף שהוא מאמין שחברת הרכב צריכה לשקול ברצינות שינויים במדיניות בדיקת הסמים שלה על מנת למשוך עוד עובדים.

למרות השינויים בחוקים של כמה מדינות, גילוי של שאריות קנאביס המתגלות בבדיקות סמים עדיין מהוות עבירה שניתן לפטר עליה עובדים במדינות רבות, כולל במדינות חלוצות בתחום הלגליזציה כמו קליפורניה וקולורדו.