110 נדבקים הכניסו את סידני לסגר: כך נלחמים במדינה בווריאנט ההודי

המדיניות האוסטרלית, כמו זו של ניו זילנד, היא של הכחדה מוחלטת של הנגיף ומניעה של התפרצויות; בזמני התפרצות המדיניות כרוכה בהטלת סגר הדוק - למרות מספר מקרים מינימלי • הסגר הוא הראשון שמוטל על תושבי אזור סידני מזה יותר מחצי שנה, וכולל כ-5 מיליון תושבים ויהיה בתוקף לפחות עד 9 ביולי

העיר סידני באוסטרליה וכמה אזורים סביבה נכנסו לסגר של שבועיים בשל התפרצות גרסת הדלתא של נגיף הקורונה / צילום: Reuters, Loren Elliott
העיר סידני באוסטרליה וכמה אזורים סביבה נכנסו לסגר של שבועיים בשל התפרצות גרסת הדלתא של נגיף הקורונה / צילום: Reuters, Loren Elliott

העיר האוסטרלית סידני ואזורים סמוכים נכנסו היום לסגר הדוק בן שבועיים, שנועד לדכא התפרצות של זן דלתא של נגיף הקורונה, בעוד התפרצויות נוספות נרשמות ברחבי המדינה. המדיניות האוסטרלית, כמו זו של ניו זילנד, היא של הכחדה מוחלטת של הנגיף ומניעה של התפרצויות. בתקופות שבהן לא נרשמים מקרים, מדיניות זו מאפשרת חיים ציבוריים וכלכליים רגילים; בזמני התפרצות כמו עכשיו, היא כרוכה בהטלת סגר הדוק למרות מספר מקרים מינימלי.

עד כה דווח על כ-30 מקרים ביממה האחרונה במדינת ניו סאות וויילס בה ממוקמת סידני. הרשויות עוקבות אחרי התפרצות מרכזית שאירעה באזור חוף בונדי, שלה מיוחסים 110 מקרים (כולל ה-30 מהיום), שאובחנו בימים האחרונים.

ראשת ממשלת מדינת המחוז אמרה כי בהתחשב בעובדה כי זן דלתא הוא מדבק יותר, "אנחנו מצפים שמספר המקרים היומי יעלה בימים הקרובים". אנשים שנמצאים כעת בבידוד, אמרה, כבר הספיקו להדביק אחרים. הסגר הוא הראשון שמוטל על תושבי אזור סידני מזה יותר מחצי שנה, וכולל כ-5 מיליון תושבים. האוכלוסייה הונחתה להישאר בבית ולצאת רק לצורך קניות, עבודה או התעמלות. הסגר יהיה בתוקף לפחות עד 9 ביולי.

גם במקומות אחרים באוסטרליה דווח על התפרצויות, והרשויות במדינות השונות נקטו צעדים כדי להיאבק בהתפשטות הזן, החל מסגר של 48 שעות בערים דרווין, פאלמרסטון וליצ'פילד ועד להגבלות על אירועים המוניים בפרת', בצד השני של היבשת, שם התגלה מקרה קורונה באוסטרלית שטסה מסידני.

קריאות להגביר את מאמצי החיסון

עד כה, אוסטרליה וניו זילנד נקטו מדיניות אטית בנוגע לחיסונים, בין השאר בשל התחושה כי הצליחו למנוע את חדירת הנגיף לשטחן. כעת, על רקע המספרים ההולכים וגוברים, ובשל החשש כי המדיניות הנוכחית לא תצליח למנוע הדבקה רחבת היקף, קוראים פוליטיקאים וכלי תקשורת במדינה להגביר את מאמצי החיסון. רק 4.5% מהאוכלוסייה באוסטרליה מחוסנת נגד הנגיף (אחרי שתי מנות) ובניו זילנד עומד שיעור זה על 8%. ניו זילנד השעתה את הנסיעות החופשיות בינה לבין אוסטרליה במסגרת "בועת התיירות" שהשתיים קיימו ביניהן מאז אפריל.

גם מוקדים אחרים של התפרצויות של זן הדלתא של הנגיף, הנחשב למדבק יותר בעשרות אחוזים מהמוטציה האנגלית שהופיעה בשנה שעברה, מתמודדים עם מספרים עולים של הידבקויות. בבריטניה עומד מספר החולים החדשים ביותר על כ-14,000 ביום, שיעור הגדול ב-50% מזה שנרשם בשבוע שעבר. בפורטוגל עומד מספר החולים החדשים על כ-1,300 מקרים ביום וברוסיה על כ-18,500 מקרים ביום. גרמניה דורשת החל מהיום בידוד ממי ששב מרוסיה ומפורטוגל והגבילה משמעותית את מי שיכולים להיכנס ממדינות אלה.

בבריטניה שיעור גדול מ-50% מהאוכלוסייה מחוסן בשתי מנות נגד הנגיף, אך בפורטוגל עומד השיעור על 36%. יש לציין כי מספר הקורבנות בנקודת הזמן הנוכחית במדינות אלה למרות המספרים המשמעותיים של הנדבקים הוא נמוך יחסית - 17 ביום בבריטניה ו-3 ביום בפורטוגל. ברוסיה, עם זאת, שבה זן דלתא אחראי ל-99% ורק 13% מהאוכלוסייה מחוסנת בחיסון הרוסי, ישנם 530 קורבנות מדי יום.

הסוכנות לבקרת מחלות באיחוד האירופי העריכה כי זן הדלתא יהיה הדומיננטי ביותר ביבשת עד סוף אוגוסט. המדינות השונות האיצו את תוכניות החיסון שלהן, ומתכננות להתחיל ולחסן גם ילדים כפי שהומלץ על ידי ה-FDA וה-EMA במבצעים מואצים. מחקרים ראשוניים הראו כי חיסונים מצליחים למנוע מקרים של מחלה בקורונה מזן דלתא ב-80%-88% מהמקרים.