תקדים או מנהג? יו"ר הכנסת "שכח" פרט קטן בקרב הגדול מול האופוזיציה

האם גם בעבר האופוזיציה נבלמה למשך חודש שלם? בדקנו • המשרוקית של גלובס

ההחלטה של יו"ר הכנסת, מיקי לוי, לא לאפשר חקיקה פרטית בחודש הראשון שלאחר הקמת הממשלה עוררה זעם רב בקרב סיעות האופוזיציה. "זה דבר שאין לו תקדים, דבר מאוד בעייתי, הייתי אומר גם מסוכן במונחים דמוקרטיים", אמר על כך למשל ח"כ יואב גלנט מהליכוד. לוי התייחס לנושא בכאן ב' וטען מנגד כי "הנוהג הזה קיים מזה 20 שנה… מהכנסת ה-15 בשנת 99' ואולי עוד קודם לכן. ומה ההיגיון?", הוא שאל ואז השיב: "אין עדיין ועדות כנסת... השרים עדיין לא השלימו את הכניסה למשרדיהם… אין ועדת שרים לחקיקה. לוקח כמה שבועות להתארגן".

 
  

לוי צודק, אבל גם טועה. איך אנחנו יודעים? חברו לסיעת יש עתיד, בועז טופורובסקי, שהוא גם מ"מ יו"ר הקואליציה, הסביר כמה ימים מאוחר יותר, בראיון ב-103FM, מה באמת עשתה הפעם הקואליציה, שהוא שונה, לפחות ברמה ההצהרתית, ממה שעשו קואליציות בעבר: "פשוט אנחנו אמרנו על השולחן את מה שאנשים עשו מתחת לשולחן… אז הם לא אמרו את זה, אלא עשו את זה. כל שבוע אמרו נחכה עוד שבוע".

ואכן, בדיקה שערכו בתוכנית "מהצד השני" מעלה כי כנסות קודמות מעולם לא קיבלו החלטה להקפיא חקיקה פרטית למשך חודש שלם, אלא אישררו את הנושא על בסיס שבועי. כמה שבועות לקח להן בכל פעם? כפי שהזכיר טופורובסקי בהמשך דבריו, העובדה שגם בעבר הדברים לקחו לפחות חודש מעוגנת בבדיקה שערכו בנשיאות הכנסת. במילים אחרות, זה נכון שגם בעבר חקיקה פרטית של האופוזיציה לא הובאה לדיון במשך פרק זמן שהוא לכל הפחות זהה למשך הזמן עליו הכריזה הפעם הקואליציה, אלא שאז, כך נראה, איש לא יצא מבעוד מועד בהכרזות נחרצות - ויש שיאמרו גם מגושמות מבחינה פוליטית - כפי שעשה לוי.

וגם אם לוח הזמנים הנוכחי הוא זהה ללוח הזמנים ההיסטורי, מה לגבי המניע? מה גרם בעבר לכך שהחקיקה הפרטית נדחתה לפחות בחודש - כוונת מכוון של קואליציה דורסנית או אילוצים טכניים? כאן, למרבה הצער, אנחנו נשארים מעט בערפל. פנינו לשני יושבי ראש הכנסת שכיהנו בתפקיד מאז 1999 וכיום אינם חלק מהמערכת הפוליטית: אברהם בורג ודליה איציק. מאיציק לא קיבלנו תגובה. בורג מסר לנו שהוא אינו זוכר דבר כזה ושלא נראה לו שהיה מאשר התנהלות כזאת.

אז אולי אפשר לסכם ולקבוע כי אכן מדובר בעניינים טכניים ופרוזאים שפשוט לא עוררו עניין רב בזמנו ולכן לא הותירו חותם? יכול להיות, אבל הנימוק שהציגו לוי וטופורבסקי - אי הקמת ועדות הכנסת - לא ממש מחזיק מבחינה עובדתית. לקחנו כמקרה מבחן את ועדת חוק חוקה ומשפט, ובחנו כמה זמן לקח עד שהוקמה בכנסות הקודמות. הנתונים מראים כי בדרך כלל היא הוקמה בתוך שבוע עד שבועיים מיום כינון הממשלה, וכי רק במקרה אחד (בכנסת ה-18) הקמתה לקחה יותר מחודש.

בשורה התחתונה: דבריו של לוי מטעים. אמנם ב-20 השנים האחרונות חלף לפחות כחודש עד לתחילתה של חקיקה פרטית, אך מעולם לא סוכם על כך מראש, ונשיאות הכנסת דנה בנושא בכל שבוע מחדש. הטענה שלפיה משך הקמת ועדות הכנסת היא שגרמה בעבר לדחייה של חודש היא בעייתית, משום שהוועדות קמו מוקדם יותר.

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: מיקי לוי
מפלגה: יש עתיד
תוכנית: הבוקר הזה, כאן ב'
תאריך: 20.6.2021
ציטוט: "הנוהג [להקפיא חקיקה בחודש הראשון לאחר הקמת הממשלה] קיים מזה 20 שנה".
ציון: מטעה

יו"ר הכנסת מיקי לוי התראיין לתכנית "הבוקר הזה" של כאן ב' ונשאל על כוונתו לא לאפשר חקיקה פרטית בחודש הראשון לקיומה של הממשלה. לוי הסביר: "הנוהג הזה קיים מזה 20 שנה. בדקתי ומצאתי כי הנוהג הזה התחיל מהכנסת ה-15, משנת 99' [...] אולי עוד קודם לכן. ומה ההיגיון? אין עדיין ועדות כנסת שיכולות לדון בחוקים, השרים עדיין לא השלימו את הכניסה למשרדיהם ועדיין לא יכולים לגבש עמדה, אין ועדת שרים לחקיקה. לוקח כמה שבועות להתארגן. זה היה מהכנסת ה-15. בכל מקרה אני הבאתי את הנושא הזה לדיון בנשיאות הכנסת וקיבלתי את הרושם שזה בסדר ואין בעיה, כי כך תמיד נהגו, מתוך הבנה שכלל באי הבית, בסך הכל מדובר בכמה שבועות של דחייה. סביר בעיניי. היות ואין הסכמה להביא את הנושא הזה לדיון ביום שני בנשיאות הכנסת, כדי לקבל החלטה סופית, נדון ונחליט".

מ"מ יו"ר הקואליציה בועז טופורובסקי, שכמו לוי גם הוא ממפלגת יש עתיד, אמר יומיים לאחר מכן בתכנית "חמש" של 103FM: "[הנוהג להגביל חקיקה] תמיד היה קיים, פשוט אנחנו אמרנו על השולחן את מה שאנשים עשו מתחת לשולחן. מהכנסת, בוא נגיד ככה, מ-1999… בנשיאות קיבלנו סקירה. מ-1999 בעצם מהפעם הראשונה שהם בדקו את זה, בעצם מההשבעה של ברק, עד עכשיו, ב-99' זה היה חודש וחצי, אחר כך זה היה שלושה חודשים, אחר כך חודש, אחר כך 4 שבועות אחר כך שלושה וחצי שבועות, כל הזמן זה אותו תהליך כי בעצם כולם מבינים שעד שקמות ועדות, עד שאנשים נכנסים לתפקידים שלהם, עד שמתחלפים בעלי התפקידים, אין מה לקדם חקיקה פרטית. אז הם לא אמרו את זה אלא עשו את זה כל שבוע אמרו נחכה עוד שבוע".

הדיווחים על ההחלטה שלא לאפשר חקיקה פרטית זכתה לביקורת רבה מהאופוזיציה. כך למשל, יואב גלנט (ליכוד) אמר לרדיו קול חי: "יש פה למעשה דיקטטורה של הקואליציה, זה דבר שאין לו תקדים, דבר מאוד בעייתי, הייתי אומר גם מסוכן במונחים דמוקרטיים". עם זאת, חשוב לציין שגם בדיווחים החדשותיים הובהר שבגלל שלא התקיימה הצבעה בנשיאות הכנסת, לא התקבלה החלטה רשמית ויהיה צורך להביא זאת לדיון מדי שבוע.

בתגובה לפניית המשרוקית, דוברות הכנסת מסרה את הנתונים הבאים:

הכנסת ה-15:

תאריך כינון הממשלה: 6.7.1999

הכנסת יצאה לפגרת קיץ ב-1.8.1999

חקיקה פרטית ראשונה החלה ב: 6.10.1999

הכנסת ה-16:

תאריך כינון הממשלה: 27.2.2003

חקיקה פרטית ראשונה החלה ב: 26.3.2003

הכנסת ה-17:

תאריך כינון הממשלה :4.5.2006

חוק התקציב הוגש ב: 12.6.2006

חקיקה פרטית ראשונה החלה ב: 28.6.2006

הכנסת ה-18:

תאריך כינון הממשלה: 31.3.2009

הכנסת יצאה לפגרת פסח

חקיקה פרטית ראשונה החלה ב: 20.5.2009

הכנסת ה-19:

תאריך כינון הממשלה: 18.3.2013

חקיקה פרטית ראשונה החלה ב: 1.5.2013

הכנסת ה-20:

תאריך כינון הממשלה: 14.5.2015

חקיקה פרטית ראשונה החלה ב: 17.6.2015

כנסות 21/22: התפזרו

הכנסת ה-23:

תאריך כינון הממשלה: 17.5.2020

חקיקה פרטית ראשונה החלה ב: 17.6.2020

כדי לבדוק האם מדובר בהחלטה מוצהרת של נשיאות הכנסת או במשהו שנעשה באופן לא מוצהר, פנינו לשני יושבי ראש הכנסת שכיהנו מאז 1999 וגם לא מכהנים בשום תפקיד במערכת הפוליטית כיום: אברהם (אברום) בורג, שכיהן כיו"ר הכנסת בין 1999 ל-2003, ודליה איציק, שכיהנה כיו"ר הכנסת בין 2006 ל-2009. מאיציק לא התקבלה כל תשובה. בורג מסר שהוא אינו זוכר דבר כזה ושלא נראה לו שהיה מאשר דבר כזה. ב"מהצד השני עם גיא זהר" מצאו שלא הייתה החלטה למשך חודש שלם מראש, אלא שעל בסיס שבועי הוסכם על כך.

גם לוי וגם טופורובסקי הסבירו את הנוהג הזה בכך שהוועדות לא מוקמות בשלב הראשון כך שלא ניתן להתקדם איתן לשלבים המתקדמים. לכן, בדקנו כמה זמן לאחר הקמת הממשלה קמו ועדות הכנסת הקבועות. הדבר נבחן באמצעות הקמת ועדת חוק, חוקה ומשפט (הבדיקה נעשתה לפי תחילת החברות של החברים הוותיקים ביותר בוועדה).

בכנסת ה-15 הוועדה הוקמה ב-14 ביולי 1999, שמונה ימים בלבד לאחר הקמת הממשלה.

בכנסת ה-16 הוועדה הוקמה ב-5 במרץ 2003, כשבוע לאחר הקמת הממשלה.

בכנסת ה-17 הוועדה הוקמה ב-15 במאי 2006, 11 ימים לאחר הקמת הממשלה.

בכנסת ה-18 הוועדה הוקמה ב-4 במאי 2009, 34 ימים לאחר השבעת הממשלה.

בכנסת ה-19 הוועדה הוקמה ב-9 באפריל 2013, כשלושה שבועות לאחר השבעת הממשלה.

בכנסת ה-20 הוועדה הוקמה ב-1 ביוני 2015, כשבועיים לאחר השבעת הממשלה.

בכנסת ה-23 הוועדה הוקמה ב-27 במאי 2020, שבועיים לאחר השבעת הממשלה.

כלומר, ברוב המקרים הוועדות הוקמו פחות מחודש לאחר הקמת הממשלה, וכמה שבועות לפני שהחלה החקיקה הפרטית. הדבר נכון גם לגבי ועדת השרים לחקיקה: ועדת השרים לחקיקה שפעלה בכנסת ה-23 הוקמה ב-31 במאי, מספר ימים לאחר הקמת ועדות הכנסת.

לסיכום, אכן כבר מאז 1999 החקיקה הפרטית לא החלה עד לפחות חודש לאחר השבעת הממשלה. במקרים קודמים לא נלקחה החלטה שלא לאפשר חקיקה פרטית במשך חודש, אלא התקבלו בכל פעם על בסיס שבועי. בנוסף, ועדות הכנסת הוקמו שבועות לפני שהתאפשרה חקיקה פרטית. לכן דבריו של לוי מטעים.

תחקיר: אוריה בר-מאיר

תחקיר: אוריה בר-מאיר