קיצור הדרך של ווישור: מה עומד מאחורי העסקה המפתיעה של שוק הביטוח

סכום הרכישה, בהיקף של 354 מיליון שקל לפחות, גבוה פי 3 מההון העצמי של ווישור, שתידרש למקורות מימון חיצוניים • בכוונת הרוכשת להטמיע את התשתית הדיגיטלית שלה באיילון, וזאת כדי ליצור פלטפורמה משמעותית המגלגלת מיליארדי שקלים

מייסדי ווישור, אמיל וינשל (מימין) וניצן צעיר הרים / צילום: איל יצהר
מייסדי ווישור, אמיל וינשל (מימין) וניצן צעיר הרים / צילום: איל יצהר

עסקה מפתיעה בשוק הביטוח הישראלי. חברת הביטוח הדיגיטלי הצעירה ווישור (weSure) רוכשת את השליטה בחברת הביטוח הוותיקה איילון מידי יורשיו של מייסד איילון, לוי רחמני. ווישור דיווחה כי היא רוכשת 50.4% ממניות איילון, בתמורה לסכום של 354 מיליון שקל. העסקה נוקבת במחיר של 38.6 שקל למניית איילון - פרמיה של 33% על מחיר השוק בסוף השבוע האחרון. 

על פי הדיווח של שתי החברות לבורסה, ייתכן כי העסקה אף תורחב בחודשים הקרובים, כאשר מנהל העיזבון של רחמני ישאיר בידיו 16.8% ממניות איילון שלגביהן הוא רשאי להודיע לווישור עד 1 באוגוסט על מכירתן במועד השלמת העסקה, כך שהתמורה הנוספת יכולה להגיע עד לסכום מרבי של כ-181 מיליון שקל.

 
  

אם תוספת זו תצא לפועל, תרכוש ווישור בסך הכול כ-67% ממניות איילון, בתמורה כוללת של כ-473 מיליון שקל. העסקה כפופה עדיין להתקיימות תנאים מתלים ולאישורים, לרבות אישור הממונה על התחרות ואישור הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

מייסדי ווישור חוזרים לאיילון

עבור שני מייסדי ובעלי השליטה בווישור, היו"ר אמיל ויינשל והמנכ"ל ניצן צעיר-הרים, מדובר בחזרה לחברה שאותה הובילו באמצע העשור הקודם, כאשר ויינשל שימש כמנכ"ל איילון וצעיר-הרים היה מנהל חטיבת המטה והאחראי על אגף ביטוחי פרט. לאחר השלמת הרכישה, בכוונת ווישור להטמיע את התשתית הדיגיטלית שלה באיילון, כדי ליצור פלטפורמה משמעותית המגלגלת מיליארדי שקלים בשנה, אשר תקל עליה את החדירה לשווקים הבינלאומיים. 

"אנחנו מכירים את ההנהלה והעובדים ומכירים את הפעילות של איילון היטב", אמר ויינשל בשיחה עם גלובס לאחר היוודע דבר הרכישה המסתמנת. "עבורנו מדובר במעבדת ניסוי לטכנולוגיה החדשה שפיתחנו בווישור, כדי שנוכל לבדוק כיצד היא פועלת על מערכות גדולות בשוק הישראלי. זו הזדמנות עבורנו לממש את החזון שלנו של פעילות רב-ענפית ורב-ערוצית, בעזרת סוכני הביטוח הפועלים עם איילון, גם מעבר למערכים הדיגיטליים".

 
  

מבחינת ווישור סכום הרכישה גבוה פי שלושה מההון העצמי של החברה, אשר נאמד בכ-115 מיליון שקל נכון לסוף הרבעון הראשון של 2021. בחברה עדיין בוחנים כיצד לממן את העסקה, ולרשותה כמה אפשרויות, החל מגיוס אשראי מהבנקים, דרך חברות המימון החוץ-בנקאי ועד להנפקת אג"ח בשוק ההון. 

בעסקת הרכישה הצליחו ויינשל וצעיר-הרים להקדים גופים אחרים, שעל פי דיווחים מהתקופה האחרונה הביעו עניין ברכישת השליטה באיילון מידי יורשיו של רחמני, בין היתר הכשרה חברה לביטוח. ברקע עומד סירובה של רשות שוק ההון, בהובלת הממונה ד"ר משה ברקת, לאפשר מכירה של איילון לקבוצות הביטוח הגדולות, מתוך חשש לפגיעה בתחרות.

סך הנכסים של ווישור - 4.7% מנכסי איילון

איילון, אשר הוקמה בשנת 1976 על-ידי לוי רחמני (שנפטר בדיוק החודש לפני שנה), נסחרה בסוף השבוע האחרון לפי שווי של כ-528 מיליון שקל. עם פתיחת המסחר ולאחר ההודעה על הרכישה המסתמנת זינקה מניית החברה.

נכון לסוף הרבעון הראשון של 2021 מנהלת איילון נכסים בהיקף של 14.9 מיליארד שקל, והיא הציגה בסיכום הרבעון רווח כולל של 61.5 מיליון שקל על הכנסות של 742 מיליון שקל.

ווישור, שהוקמה ארבעה עשורים לאחר איילון, בשנת 2018, נסחרת כיום בשווי של 410 מיליון שקל, הגם שנתוניה העסקיים זניחים יחסית. סך הנכסים שניהלה החברה נכון לסוף הרבעון הראשון של השנה עמד על כ-690 מיליון שקל, כ-4.7% מסך הנכסים שמנהלת איילון. הרווח הכולל הרבעוני שלה הסתכם ב-1.8 מיליון שקל על הכנסות של 28 מיליון שקל בלבד.

החברה יצאה להנפקה ראשונית בחודש פברואר האחרון, במסגרת גל ההנפקות של חברות טכנולוגיה צעירות בבורסה בת"א, שבה גייסה כ-85 מיליון שקל לפי שווי של 385 מיליון שקל אחרי הכסף. 

איילון היא אומנם החברה השישית בגודלה מבחינת היקף הפעילות בענף המקומי, אך אפשר לראות כי לצד צמיחה בתחומים דוגמת ענף ביטוחי הבריאות, היא לא מגלה צמיחה יוצאת דופן בפעילות הליבה שלה - הביטוחים הכלליים דוגמת ביטוחי רכב ודירה, אל מול המתחרים.

כאשר משווים את ביצועי המניה של איילון אל מול מדד חברות הביטוח והשירותים הפיננסיים אפשר לראות מגמות הפוכות. בעוד שמדד מניות הביטוח טיפס 114% בחמש השנים האחרונות, מניית איילון ירדה בתקופה זאת ב-21% לנוכח ביצועי חסר של החברה מול המתחרות ומאבקים פנימיים שאפיינו את ניהולה. עם זאת, בשנה האחרונה, בד בבד עם הדיווחים על אודות העברת השליטה הצפויה, הוסיפה מניית איילון 130% לערכה.  

ווישור מבקשת למנף את רכישת איילון לפעילות בשווקים הבינלאומיים

באמצעות רכישת השליטה באיילון מקווים מייסדי ווישור לעשות קיצור דרך משמעותי בכניסה לשווקים ולתחומי פעילות נוספים, שלא היו בתוכניות האסטרטגיות של החברה, דוגמת ביטוחי הבריאות.

אמיל וינשל וניצן צעיר-הרים כיוונו את חברת הביטוח שהקימו לפעילות בעסקי ביטוחי הרכב והדירה, ביטוחים פשוטים יחסית, שבהם היכולת להיות דיגיטליים וזריזים משיאה ערך מוסף מיידי לחברה ולמבוטחים.

לעומת זאת, תחומים כמו ביטוחי בריאות או חיסכון ארוך-טווח (שבו הייתה איילון פעילה), מצריכים בדרך כלל מעורבות של גורמי מקצוע דוגמת סוכני ביטוח או יועצים, יתרון שממנו נהנית איילון, ויכול להקל על ביצוע ההתאמות הדרושות למערכות הדיגיטליות של ווישור לתחומי פעילות חדשים.

ההתאמות הללו חשובות בעיקר מכיוון שבווישור לא מסתפקים בפעילות בשוק הישראלי ומכוונים לשווקים חדשים מעבר לים. החברה כבר קיבלה רישיון לפעול בניו ג'רזי, ועד שתתחיל לפעול בארצות הברית היא צפויה להגיע, בהנחה שהעסקה לרכישת איילון תצא לפועל כמתוכנן, עם ניסיון בניהול נכסים של יותר מ-15 מיליארד שקל, לעומת פחות ממיליארד שקל שווישור מנהלת כיום.

עבור המשך הפיתוח של ווישור לשווקים נוספים בחו"ל, כמו ארצות הברית ואירופה, לא מדובר בשינוי של מה בכך. השילוב של היקף נכסים גדול יותר, עם מגוון מוצרים רחב יותר, יכול להרחיב עבור ווישור את הסדק בדלת לקראת כניסה למדינות נוספות.