כניסת אפל פיי לארץ הזניקה את היקף הפעילות בארנקים הדיגיטליים פי 8

כמות התנועות בארנקים דיגיטליים בישראל זינקה ב־723% במאי, חודש לאחר שאפל פיי נכנסה לישראל • גם אצל המתחרים המקומיים של ענקית הטכנולוגיה מדווחים על עלייה

אפל פיי / צילום: Shutterstock
אפל פיי / צילום: Shutterstock

בחודש מאי נרשם זינוק של פי 8 בתנועה בארנקים דיגיטליים בישראל - כך לפי נתוני חברת שב"א (שירותי בנק אוטומטיים). בחברה מייחסים את העלייה החדשה לכניסת אפל פיי לישראל ומצביעים על זינוק של 723% בכמות התנועות בארנקים הדיגיטליים במאי, לעומת אפריל. כאשר מצמצמים את הבדיקה ל-30 הימים מאז כניסת אפל פיי לישראל ב-5 במאי ועד ל-4 ביוני, אפשר לראות כי הזינוק אף מגיע לכ-833%.

מדובר בעלייה גבוהה וחריגה, במיוחד על רקע העובדה שבמהלך חודש מאי התנהל מבצע "שומר חומות" שבמהלכו הוטלו הגבלות על פעילות המשק הישראלי במרחק של עד 80 ק"מ מרצועת עזה. עשרת ימי הלחימה מנעו מאזרחים רבים להגיע פיזית לבתי העסק ולהשתמש בארנקים הדיגיטליים ובאפליקציות, המחייבים את הצמדת מכשיר הטלפון או השעון הדיגיטלי למסוף הנמצא בבית העסק, ולכן ללא ההגבלות הללו שיעור הזינוק אף היה גבוה יותר. 

זינוק בעסקאות אשראי

ההתעניינות שהביא עמו הארנק הדיגיטלי של אפל לישראל יצרה מודעות בקרב הצרכנים המקומיים לשימוש לא רק בארנקים הדיגיטליים אלא גם בטכנולוגיית התשלום ללא מגע. על פי נתוני שב"א, מנהלת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי, בין החודשים אפריל למאי נרשמה עלייה גם בעסקאות אלה וגם באופן כללי בעסקאות סליקה דיגיטלית. הנתונים מראים כי בחודש מאי הייתה עלייה של 10% בכמות התנועות ללא מגע, (עסקאות עד לסכום של 300 שקל ללא הקשת קוד סודי) ועלייה של 6% בכמות התנועות במערכת הסליקה שדורשת קוד סודי, בהשוואה לאפריל 2021.

עוד מציינים בשב"א כי גם במהלך חודש יוני מורגשת עלייה בפעילות בארנקים הדיגיטליים ובעסקאות ללא מגע.

 
  

המודעות לשימוש עלתה

עם זאת, בשוק התשלומים מסבירים כי עיקר העלייה נרשם בימים הראשונים שלאחר כניסת אפל פיי לישראל. "הכניסה של אפל פיי תרמה לחינוך השוק, אבל יש עוד דרך ארוכה", אמר גורם בכיר באחד מהארנקים הדיגיטליים המתחרים. "על פי הנתונים שלנו, באפל היה גל גדול מאוד של מצטרפים בשבועיים הראשונים, אך כמובן שישנם פערים גדולים בין כמות מורידי האפליקציה לכמות המשתמשים בפועל ועוד יותר לעומת כמות הלקוחות שעשו יותר מעסקה אחת", הוא הסביר.

לעומתו, אורי אלון, משנה למנכ"ל ישראכרט, שמפעילה בעצמה את ANYPAY, מציין כי בישראכרט מזהים קצב אימוץ מהיר של לקוחות החברה המחזיקים במכשירי אייפון. "היה לנו ברור שהמפץ הגדול יהיה כשאפל יגיעו לארץ, כמו שקרה בשווקים אחרים בעולם. אחד הדברים שאנו מזהים הוא שבאפל יש יחס מאוד גבוה, של 70% מהלקוחות שנרשמו לארנק וגם משתמשים בו בפועל. בנוסף, למעלה מ-20% אימצו את השימוש בארנק הדיגיטלי ביותר ממכשיר אחד, לדוגמה גם בטלפון הנייד וגם בשעון של אפל או באייפד, כך שאין ספק שלקוחות אפל הם הרבה יותר מאמצים וטכנולוגיים", אמר אלון.

הוא הוסיף כי הרעש סביב אפל פיי יצר השפעה חיובית גם על הארנק של ישראכרט הפועל על מערכת ההפעלה של אנדרואיד, החל מכמות הרישומים לארנק, דרך כמות השימושים בפועל ועד לגובה העסקאות המבוצעות באמצעותו. "אם בתחילת הדרך היינו צריכים להגיע לבתי עסק ולתדרך אותם, היום השימוש בארנקים הדיגיטליים כבר טבעי למוכרנים בקופות. במקביל, כשלקוח משלם בארנק דיגיטלי והלקוח שנמצא מאחוריו בתור רואה כמה זה קל, הוא ירצה גם להצטרף. אם נוסיף לכך את הרצון של הציבור להימנע, בעקבות הקורונה, מהעברת הכרטיס מיד ליד, מקבלים סביבה נוחה להמשך הגידול בשימוש באמצעים הדיגיטליים", הסביר המשנה למנכ"ל ישראכרט.