להשקיע עם המוסדיים: חברות הביטוח יוכלו לצרף תאגידים ולקוחות להשקעות שלהם

רשות שוק ההון התירה לגופים המוסדיים לייצר קבוצות משקיעים במטרה להגביר את כוח המיקוח הכלכלי ולהפחית הוצאות שיביאו להוזלה בדמי הניהול • בעקבות השינוי הודיעה הראל כי תאפשר לשותפיה החדשים להשקעות להשקיע בין היתר בנכסי נדל"ן בארץ ובחו"ל, באשראי לא סחיר ובהשקעות טכנולוגיה

מישל סיבוני, מנכ"ל קבוצת הראל ביטוח ופיננסים / צילום: יונתן זיידל, פלאש 90
מישל סיבוני, מנכ"ל קבוצת הראל ביטוח ופיננסים / צילום: יונתן זיידל, פלאש 90

הראל נכנסת לתחום ההשקעות המשותפות (Co-invest), באמצעות הקמת סדרה של קרנות השקעה חדשות שישקיעו יחד עם הקבוצה בנכסי נדל"ן, אשראי לא סחיר, טכנולוגיה ובפרויקטים אחרים. בכך תציע הראל לגופים מוסדיים, תאגידים, לקוחות כשירים את המוצר הייחודי, המוכר גם כ"קרנות השקעות רוכבות".

הקמת הקרנות התאפשרה בעקבות שנתנה בשבוע שעבר רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון לחברות הביטוח להציע שירותי ניהול השקעות על ידי מבטח לקרן השקעה אליה הן קשורות. "הענקת שירותים על-ידי מבטח לקרן שהיא צד קשור לו טומנת בחובה מספר יתרונות אפשריים, בהם בראש ובראשונה הפוטנציאל לשיפור התשואה עבור החוסכים וכן הגדלת זמינות אפשרויות השקעה לציבור הרחב, והכל תוך תרומה לשיפור היכולות והמומחיות של המבטח וקבוצת המשקיעים", הסבירו ברשות שוק ההון, וציינו כי הרשות מייחסת חשיבות רבה להגברת יעילותם של הגופים המוסדיים ורואה תועלת בשיתופי פעולה כלכליים בין גופים פיננסיים, כל עוד הדבר נעשה בתנאים שלא ייפגעו במבוטחים ובעמיתים.

מתן האישור על ידי הרגולטור יביא, כך טוענים ברשות שוק ההון, להגברת היתרון התחרותי של קבוצת המשקיעים בהשתתפות בעסקאות. זאת מאחר ששיתוף הפעולה בין קבוצת המשקיעים לקרן ההשקעות צפוי להגדיל את משקלה היחסי של קבוצת המשקיעים בשוק ולהגביר את היתרון התחרותי ואת כוח המיקוח שלה בבואה לבחון השקעות פוטנציאליות ולערוך משא ומתן לגבי תנאי ההשקעה.

בנוסף, הגדלת היקף ההשקעה המשותפת של קבוצת המשקיעים ושל הקרן צפויה להקטין את חלקה היחסי של קבוצת המשקיעים בהוצאות ההשקעה, ובכך להביא לצמצום עלויות, דבר אשר עשוי לתרום להקטנת דמי הניהול אשר נגבים מהחוסכים ולהקטנת סכומי ההוצאות הישירות אשר נגבים מנכסי הקופות.

בהראל מסבירים את הקמת הקרן בכך שתחום ההשקעות האלטרנטיביות בישראל פורח בשנים האחרונות, כשיותר ויותר משקיעים מבקשים לגוון את תיק ההשקעות שלהם לתחום הלא-סחיר. בקבוצת הביטוח מציינים כי השקעות ה-Co-invest שתציע הראל באמצעות קרנות ההשקעה החדשות נעשות לאחר שכל ההשקעות נבדקו ואושרו לאחר אנליזה קפדנית בחטיבת ההשקעות בהראל ביטוח, אשר הינה גוף מפוקח על ידי רשות שוק ההון.

מישל סיבוני, מנכ"ל הראל ביטוח ופיננסים ציין: "להראל תיק הנכסים הלא סחיר הגדול מבין הגופים המוסדיים בישראל ועם המומחיות הגדולה שצברה הראל בתחומי האשראי, הנדל"ן בארץ ובחו"ל, מאפשרים לנו להציע ללקוחותינו ולסוכנינו מגוון רחב ביותר של מוצרים, וחשיפה לפרויקטים ייחודיים".