דניה סיבוס | בלעדי

שאלה של 700 מיליון שקל: אלה המתמודדות המסקרנות במכרז הענק של מקורות

לגלובס נודע כי למכרז הביצוע והשדרוג של מאות קידוחי מים ניגשו שבע חברות – מרביתן זרות, בשיתוף-פעולה עם קבלנים ישראלים • היקף המכרז מוערך בכ-700 מיליון שקל והוא כולל עבודות לארבע שנים

מתקן מקורות אורנית / צילום: בר - אל
מתקן מקורות אורנית / צילום: בר - אל

שבע חברות זרות וישראליות הגישו הצעות במכרז הענק של מקורות לביצוע ושדרוג של קידוחי מים קיימים וחדשים, כך נודע לגלובס. מדובר בהיקף של 300-400 קידוחים, לרבות ביצוע של כמה עשרות קידוחי מים חדשים. בין המתמודדות: שותפות של לפידות קפיטל ודניה סיבוס שבשליטת יעקב (לוקסי) לוקסנבורג, מולם תתמודד עוד שותפות ישראלית שכוללת את אלקטרה תשתיות וחברת שח"מ (חברת בת של מקורות).

היענות גבוהה למכרז

שאר השותפויות שניגשו למכרז כוללות גורם ישראלי כקבלן ראשי וגורם מחו"ל כקבלן משני. הרשימה כוללת שותפות של מנרב החזקות עם חברה מרוסיה בשם Otradnoe, שותפות של חברת לסיכו עם PR Marriot Drilling האנגלית. שותפות של חברת חמו אהרון ו-Oceanmec מטורקיה. שותפות של עמירם סיוון וחברת Drilltec Gut מגרמניה, ושותפות של אופק אתרים עם Zetas Zemin Teknolojisi Anonim מטורקיה.

ההיקף הכספי של ההתקשרויות כחלק מהמכרז מוערך בכ-700 מיליון שקל, מה שהופך את המיזם לאחד מפרויקטי התשתית הגדולים כיום בישראל - מול גוף ממשלתי, דבר שבמידה רבה מסביר את ההיענות הגבוהה של שחקנים בתחום לגשת למכרז. לפי המכרז, שתוצאותיו צפויות להתפרסם בספטמבר הקרוב, שלוש קבוצות יזכו בנתחים מהעבודות. לאחר מכן, אם הזוכים יעמדו בכל תנאי הסף מקורות תחתום עימם על הסכם מסגרת לביצוע 40 קידוחים לפחות, עם אפשרות לביצוע של עד 100 קידוחים ככל שיהיה בכך צורך.

מיעוט שחקנים מקומיים

ההתקשרות עם הזוכים הינה לתקופה של כארבע שנים, כאשר הזכיינים שייבחרו יהיו אחראים לתכנון, לסטטוטוריקה מול הגופים השונים, לביצוע הקידום ולמעשה עבודתם תסתיים בכל קידוח, כאשר המצב בשטח יאפשר התחלת הפקה של מים מהאתרים. לפי הלו"ז הצפוי של מקורות, חלק מהעבודות בפועל צפויות להתחיל עד סוף 2022. מדובר במכרז ראשון מסוגו של החברה שכולל מסגרת ניהול, לצד תכנון, רכש ופנייה לגורמים בינלאומיים.

הסיבה שהמכרז התפרסם גם בארץ וגם בחו"ל כפולה: הן המורכבות של הפרויקט, והן העובדה שבישראל יש מיעוט שחקנים בתחום. ההחלטה לצאת למכרז נעוצה בהחלטת ממשלה לפתח את משק המים, אחרי מספר שנים שבהן הייתה בצורת.