רם בלינקוב | בלעדי

פעמיים בלינקוב: מנכ"ל האוצר הנכנס ימשיך כיו"ר הרכבת הקלה

הממשלה אישרה את מינויו של רם בלינקוב כמנכ"ל משרד האוצר • לגלובס נודע כי בלינקוב ממשיך לכהן כיו"ר החברה הממשלתית נת"ע שעוסקת בהקמת מערך הרכבות הקלות בגוש דן • רשות החברות הממשלתיות כולה צפויה לעבור תחת ידי משרד האוצר

רם בלינקוב באירוע ציון תחילת נסיעות המבחן בקו האדום של הרכבת הקלה / צילום: איל יצהר
רם בלינקוב באירוע ציון תחילת נסיעות המבחן בקו האדום של הרכבת הקלה / צילום: איל יצהר

הממשלה החליטה ביום ראשון למנות באופן רשמי את רם בלינקוב לתפקיד מנכ"ל משרד האוצר - מינוי אותו ביקש שר האוצר הטרי אביגדור ליברמן לקדם. אלא שזה לא התפקיד היחיד אותו הוא ממלא במגזר הציבורי. בלינקוב משמש כיו"ר דירקטוריון החברה הממשלתית נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) מאז 2019. מדובר בחברה ששולטת בתקציבי ענק ושאמונה על פרויקט התשתית הענק - הדנקל, שלושת קווי הרכבת הקלה בגוש דן. הראשון שבהם, הקו האדום צפוי להתחיל ולפעול בנובמבר 2022.

צפוי להיות יו"ר לא פעיל

למרות שתפקיד מנכ"ל משרד האוצר הוא מורכב, בשלב זה בלינקוב לא מתפטר מתפקידו בנת"ע, ויוגדר כיו"ר לא פעיל. במשרד האוצר אישרו שהוא ממשיך לכהן בתפקיד ומסרו כי "נת"ע היא חברה ממשלתית ובכל זאת ולמען הזהירות מנכ"ל משרד האוצר אינו עוסק בענייני נת"ע". במילים אחרות, בלינקוב צפוי להיות יו"ר לא פעיל.

יצוין כי לפי התוכנית של הממשלה הנוכחית, רשות החברות הממשלתית צפויה לעבור ולהיות תחת ידי משרד האוצר. בממשלה הקודמת הרשות, שמרכזת כח גדול וחשוב, הייתה במשרד הסייבר, תחת ידי השר לשעבר דודי אמסלם. כעת עם המעבר צפוי להיות מבנה לא שגרתי שבו מנכ"ל האוצר שאמון על הרשות, יהיה כפוף להנהלת הרשות - בכובעו כיו"ר נת"ע. בימים אלה מתקיים הליך לבחירת מנהל או מנהלת לרשות החברות הממשלתיות, כך שלבלינקוב עשויה להיות השפעה על בחירתו של מי שהוא יהיה כפוף לו בכובעו בנת"ע.

מכרזי ענק על הפרק

יצוין כי עבור נת"ע מדובר בנקודת זמן קריטית, היות שבימים הקרובים היא צפוייה לפרסם את זהות החברות שיזכו במכרזי הענק להקמת שני קווי הרכבת הקלה הבאים - הסגול והירוק. חמש הקבוצות שהגישו הצעות למכרז שותפות ציבורית-פרטית (PPP) בקווים הן: CAF הספרדית בשיתוף שפיר; CRCC ו-CRRC עם שיכון ובינוי ואגד; אלסטום בשיתוף אלקטרה ודן; צ'ינה הרבור (CHEC) בשיתוף מינרב ואלייד; ו-CREC הסינית, בשיתוף קרן נוי וחברת הביטוח הפניקס. יצוין כי אף קבוצה לא תוכל לזכות בשני הקווים יחדיו.

בלינקוב (65) מחזיק בתואר ראשון בכלכלה ויחסים בין-לאומיים ותואר שני במינהל עסקים התמחות במימון והתמחות משנה בחשבונאות, שניהם מהאוניברסיטה העברית. הוא שימש בעברו בתפקידים שונים במגזר הציבורי ובהם הממונה על התקציבים באוצר, מנכ"ל משרד הפנים ויו"ר דירקטוריון חברת נמלי ישראל. כמו כן, הוא כיהן בתפקידים שונים במגזר בפרטי ביניהם סמנכ"ל כלכלה ולוגיסטיקה בחברת בזק, מנכ"ל הוט ומנכ"ל 012 קווי זהב. יצוין כי בהודעה לעיתונות שהעביר משרד האוצר לאחר מינויו הרשמי, העובדה שבלינקוב ממשיך לפי שעה להחזיק גם בתפקיד יו"ר נת"ע לא הוזכרה.