שר המשפטים סער הפיץ תזכיר החוק לפסילת ראיה שהושגה שלא כדין

החוק המוצע מרחיב את שיקול-הדעת השיפוטי לפסול ראיה שהושגה בניגוד לדין, ובכך הוא מרחיב את הכלל שנקבע בפסיקה בעניין זה • בשבוע שעבר סיימה את עבודתה בנושא הוועדה המייעצת לשר המשפטים לעניין סדר דין פלילי וראיות

שר המשפטים גדעון סער / צילום: Reuters, Amir Cohen
שר המשפטים גדעון סער / צילום: Reuters, Amir Cohen

משרד המשפטים הפיץ להערות הציבור תזכיר חוק לפסילת ראיה שהושגה שלא כדין. בתזכיר החוק, המציע תיקון לפקודת הראיות, נאמר: "בית המשפט הדן במשפט פלילי רשאי שלא לקבל ראיה, ובכלל זה הודעה, חפץ או כל ראיה אחרת, אם שוכנע כי הראיה הושגה שלא כדין וכי קבלתה במשפט תפגע בזכות להליך הוגן, בשים לב לאינטרס הציבורי בקבלת הראיה". עוד קובע התיקון כי הוא יחול "גם אם הושגה הראיה תוך הפרת הדין כלפי מי שאינו הנאשם" (למשל - עד בתיק).

יצוין כי בשבוע שעבר סיימה את עבודתה בנושא הוועדה המייעצת לשר המשפטים לעניין סדר דין פלילי וראיות, בראשות שופטת בית המשפט העליון (בדימוס) עדנה ארבל. הוועדה קיימה בנושא דיונים במהלך השנה האחרונה בעקבות הצעת חוק פרטית בנושא שהגיש ח"כ סער בכנסת הקודמת.

בתמצית - הוועדה המליצה לעגן בחקיקה את הכלל המסמיך לפסול ראיה שהושגה שלא כדין. לאחר שבחן את ההמלצות, החליט שר המשפטים להרחיב את מתחם שיקול-הדעת השיפוטי מעבר לנוסח שעליו הומלץ על-ידי הוועדה.

לפי נוסח הוועדה, נדרשה "פגיעה מהותית" בזכות להליך הוגן כדי שתתאפשר פסילת הראיה בשקלול עם אינטרסים אחרים. שר המשפטים בדעה כי לא נדרש מבחן קשיח כזה, וכי די בפגיעה בזכות להליך הוגן כדי להקים סמכות לבית המשפט לפסול ראיה שהושגה שלא כדין (כמובן, בשקלול הקבוע בתזכיר מול האינטרס הציבורי בקבלת הראיה).

התזכיר הופץ להערות הציבור ל-21 יום ולאחר מכן יובא לאישור הממשלה.

שר המשפטים סער מסר כי "מדובר על מהלך חשוב המגן על שלושה ערכים חשובים: טוהר ההליך השיפוטי, הזכות של נאשמים להליך הוגן וחובת רשויות אכיפת החוק לפעול בגדרי החוק".

לדבריו, "אני רואה ערך רב הן בעיגון הכלל בחוק והן בהרחבתו. כפי שהתחייבתי במערכת הבחירות ועם כניסתי לתפקיד, אני מחויב לחזק את זכויות האזרח המתמודד בהליך המשפטי מול מערכות המדינה רבות העוצמה, וכך אעשה".