סערה בדירקטוריון קק"ל: מי ישלוט בפרויקט הענק בכניסה לירושלים?

מאבק בין יו"ר עמית קק"ל, שלמה דרעי, לבין יו"ר חברת-הבת הימנותא, זאב נוימן, על השליטה בדירקטוריון חברת בנייני האומה, גורם לקרע בדירקטוריון קק"ל בין הליכוד לבין ש"ס • פרויקט "הכניסה לעיר" בבנייני האומה בירושלים מוערך בשווי של מיליארדי שקלים

הדמייה פרויקט בניני האומה ירושלים / צילום: מתוך נספח בינוי לתב"ע מס 101-0183756
הדמייה פרויקט בניני האומה ירושלים / צילום: מתוך נספח בינוי לתב"ע מס 101-0183756

מאבק בין יו"ר עמית קק"ל, שלמה דרעי, לבין יו"ר הימנותא (חברת-הבת), זאב נוימן, על השליטה בדירקטוריון חברת בנייני האומה, גורם לקרע בדירקטוריון קק"ל בין הליכוד, (שתומך בנוימן), לבין ש"ס (שתומכת בדרעי). 

פרויקט "הכניסה לעיר" בבנייני האומה בירושלים מוערך בשווי של מיליארדי שקלים. הפרויקט יתפרס על פני 305 דונם, מתוכם כ-163 דונם מרחב ציבורי, ויכלול תשעה גורדי שחקים ועוד 15 בניינים בני כעשר קומות. יהיו בו 438 אלף מ"ר תעסוקה, 97 אלף מ"ר מסחר ו-286 אלף מ"ר תרבות ושטחים ציבורים.

את המניות על השליטה בשטח הנדל"ני יקר-הערך בכניסה לירושלים קיבלה קק"ל בעסקה מול הסוכנות היהודית שהוביל שלמה דרעי, שכעת מבקש, כמי שהוביל אותה, גם לעמוד בראש הדירקטוריון שינהל את עסקת הנדל"ן הגדולה בבירה. מהצד השני דורש יו"ר הימנותא מטעם ישראל ביתנו, זאב נוימן, כי השליטה באדמות והפיתוח שלהן תוחזר לידיו.

ביום ראשון הקרוב יתכנס דירקטוריון קק"ל כדי לדון במינוי הדירקטורים וכן יו"ר הדירקטוריון לניהול החברה, כאשר מאחורי הקלעים נחשף מאבק עיקש של שני הצדדים על השליטה בפיתוח הפרויקט המרכזי של ירושלים, בכניסה לעיר, בשווי של למעלה ממילארד שקל. הדירקטוריון שהוקם על-די הסוכנות היהודית נוהל על-ידי עו"ד דוד שמרון, אולם עם העברת השליטה לקק"ל נפתח מחדש מרוץ הסמכויות, והפעם בין קק"ל לחברת-הבת של הארגון העוסקת ברכישת קרקעות - הימנותא.

כיום קק"ל שולטת ב-75% מהחברה, ואילו עיריית ירושלים מחזיקה ב-25% ממנה, כך שעל הפרק מינוי של 12 דירקטורים מטעם קק"ל ויו"ר ועוד ארבעה דירקטורים מטעם העירייה. בעוד שלמה דרעי, אחיו של השר לשעבר אריה דרעי, מעוניין לשלוט במקרקעין, דורש זאב נוימן, רכז השטח של מפלגת ישראל ביתנו, לקבל את השליטה לידיו.

מגוון הטענות שנשמעו נגד דרעי כוללות חששות כבדים בנוגע לקשריו עם העירייה, עסקאות הנדל"ן האחרות שלו בירושלים ועוד. יש לציין כי לא נמצא כל חשד לניגוד עניינים, ולמרות זאת מתנגדיו של דרעי טוענים כי המינוי שלו ליו"ר הדירקטוריון בעייתי. "העסקה הענקית הזאת לא תזיק לענייניו הפרטיים בירושלים", אמר לגלובס בעילום-שם אחד מחברי הדירקטוריון, שגם מאשים את דרעי במחטף על כך שקק"ל היא זו שרשמה על שמה את עסקת בנייני האומה, ולא הימנותא.

על דבר אחד נדמה כי אין מחלוקת בין הצדדים - הדרישה למינוי מנכ"ל חיצוני לחברה שיקבל את המינוי מוועדת איתור בלתי תלויה. בישיבת דירקטוריון האחרונה בנושא הצטרפו אנשי הליכוד למאבק נגד שלמה דרעי. "זה נותן עוצמה לא פרופורציונלית לאיש אחד, שבפועל מנהל את קק"ל וינהל את הימנותא - זה לנהל כמה מיליארדים של שקלים בלי שום תמיכה ניכרת", נטען נגד דרעי מיד לאחר אותה ישיבה.

בהתכתבות פנימית שהגיעה לידי גלובס נכתב "אין מה לבחור דירקטורים בטרם מתקיים דיון יסודי על עצם המהלך דרך קק"ל. ברור לי כי התשובה תהיה שהדיון כבר התקיים, אלא שהדירקטוריון הזה, מבלי להביע עמדה כרגע, טרם נחשף למלוא התמונה ובמיוחד למחלוקת בין הימנותא לקק"ל. למען הסר ספק, אין ליו"ר ולא ליו"ר העמית (דרעי) שום זכות לעסוק ולדון בנפרד מאיתנו על מינוי הדירקטורים".

מנגד טוענים חברי דירקטוריון כי הימנותא, שהיא חבר- בת של קק"ל, לא מסוגלת לעסוק, בנוסף לסמכויותיה ברכישת קרקעות, גם בהשבחתן. "הימנותא לא מסוגלת", אמר לגלובס חבר דירקטוריון, "אין לה את הכוח או הכלים לנהל עסקה כזו. כמו כן, חשוב לייצר הכנסות לקק"ל באופן עצמאי, כך שהארגון לא יהיה תלוי רק בתרומות והכנסות מרמ"י".

ההכרעה שתתקבל ביום ראשון (אם הישיבה המתוכננת תצא לפועל) צפויה להשליך באופן ישיר על הפרויקט הנדל"ני הענף בכניסה לירושלים.

משלמה דרעי לא נמסרה תגובה.