ההחלטה לסגור את מוצר הדגל והוויתור על פרת המזומנים: כך נראתה הדרך של איירון סורס להנפקת הענק

צירוף של ניהול נטול אגו, אסטרטגיית רכישות בלתי מתפשרת וברית עם גוגל הפכו את איירון סורס, השורדת הבולטת מתעשיית "עמק ההורדות" השנוי במחלוקת, להנפקה הגדולה בתולדות ההייטק הישראלי - בשווי 11.1 מיליארד ד' • הצצה לניקוי בדרך להפיכתה לציבורית היום 

חברי הנהלת איירון סורס / צילום: אדם פרימר
חברי הנהלת איירון סורס / צילום: אדם פרימר

11 שנה לאחר שנולדה, תעשה איירון סורס היסטוריה כשתתחיל להיסחר היום אחה"צ (ג') בשווי הגבוה ביותר אי פעם לחברה ישראלית - 11.1 מיליארד דולר. הכניסה לבורסת ניו יורק במסגרת מיזוג ל-SPAC תביא לשיא תקופה ממושכת של חלוקת דיבידנדים ומכירת מניות פרטיות שיצרה מאות עובדים מולטי מיליונרים חדשים והפכה כמה ממייסדיה למיליארדרים.

אלא שכדי להגיע למעמד הנכסף, נדרשה איירון סורס לוויתור גדול: סגירת מוצר הדגל, שעל בסיסו צמחה ושהפך אותה למכונת המזומנים שהיא - מנוע התקנות התוכנה למחשבים אישיים המכונה אינסטולקור (Installcore), שאיפשר למשתמשים להתקין תוכנות כגון אנטי וירוס, זום, נגן מוזיקה או כרום על גבי המחשב האישי. לגלובס נודע כי איירון סורס סגרה את פעילותו בסוף השנה שעברה.

הכסף הגדול הגיע לאיירון סורס דרך תוכנות נוספות ש"רכבו" על ההתקנה ואיפשרו להציע למשתמש עוד ועוד תוכנות. משתמש שהתקין את זום, למשל, קיבל הצעה לשינוי ברירת המחדל של מנוע החיפוש בדפדפן. על כל שינוי שאושר על ידי משתמש, איירון סורס קיבלה עמלה מהספק: גוגל, יאהו או מיקרוסופט.

שירותים כאלה הובילו משתמשים רבים להוריד תוכנות רבות שלאו נזקקו להן רק כיוון שלא טרחו לקרוא את האותיות הקטנות או שלא הבינו בדיוק מה הם מאשרים. הפרקטיקה חוקית, אך זכתה לא פעם לביקורת. מיקרוסופט וגוגל החלו לצאת נגד התופעה ולהגביל אותה. חברות שבעבר פיתחו מוצרים שכאלה ויצאו לבורסה - פריון למשל - לא זכו לעדנה בשל כך. חברות שבעבר איכלסו את "עמק ההורדות" הישראלי עם פיתוח דומה: בבילון, קונדואיט, וובפיק או סופרפיש, שינו בפועל את דרכיהן או שנסגרו. נוצר, אם כן, צורך לצמצם את פעילות מנוע ההתקנות ולהציג פורטפוליו שירותים גדול יותר, על מנת בסופו של דבר לצאת להנפקה - משאת נפשה של איירון סורס מאז הקמתה.

במשך שנים העשירה איירון סורס את הפורטפוליו כך שחלקו של מנוע ההתקנות בכלל הכנסותיה יקטן, תוך שהיא ממשיכה לרכוב על גל ההצלחה שלו, במקביל לירידת ההכנסות משוק המחשבים האישיים. הצמצום, שאיפשר גם את ההנפקה, הוביל בסופו של דבר לסגירת המותג אינסטולקור. עם הנפקת הענק, נדמה שהמהלך השתלם.

הרבה מייסדים, מעט אגו

איירון סורס הוקמה כמעט מההתחלה כחברה שנולדה לגדול: היו שם תיאבון לרכישות, הבנה עסקית בריאה של שרשרת הערך בתחום התקנות התוכנה, והמון כסף נזיל. כבר ב-2012, שנתיים לאחר שהוקמה היא הפכה למכונת מזומנים שייצרה כ-50-70 מיליון דולר בשנה על כ-80 מיליון התקנות תוכנה בשנה, בזכות הסכם עם אתר ההתקנות Download.com. מאחוריה כבר עמדו שלמה דוברת וקרן ויולה (שנקראה אז כרמל), ועם ההון שנצבר אז ביצעה החברה שורה ארוכה של רכישות - כולן של חברות ישראליות קטנות בשלבים מוקדמים.

בין השאר נרכשו חברה שהתמחתה בהצגת פרסומות בזמן תהליך של התקנת תוכנה, תוכנה היודעת להתחבר למחשבים אחרים מרחוק, ומספר תוכנות להפצה, כמו תוסף דפדפן לשילוב אמוטיקונים בצ'ט ותוסף השוואת מחירים למוצרי צריכה. בהמשך נרכש סטודיו למשחקים. כך שלטה איירון סורס בתהליך ההתקנה מקצה לקצה, מפרסום התוכנות, דרך תהליך ההתקנה, ניטורו, ועד פיתוח תוכנות להתקנה.

לא פחות מ-12 חברות ישראליות מוזגו לאיירון סורס ומייסדיה הפכו יזמים משותפים בענקית באינטרנט. עם ההנפקה פעילים לא פחות משמונה מייסדים משותפים בחברה שהחזיקו מאז ומתמיד במניות הרוב בחברה.

שוברת השוויון היתה סופרסוניק הישראלית, רשת פרסום למשחקי מובייל, שמוזגה לאיירון סורס ב-2015. איירון סורס כבר פיתחה והפעילה פלטפורמת פרסום לאפליקציות עבור מכשירים ניידים, אך סופרסוניק החזיקה בשוק גדול וצומח יותר. הפלטפורמה נותנת למפתחי האפליקציות ארגז כלים המסייע בשיווק: מהפצת האפליקציה, דרך האנליזה של ההפצה, ועד יצירת קראייטיב ויצירת הכנסות נוספות מפרסום. במובנים רבים, הפעילות שיוצאת כעת להנפקה היא המשכה סופרסוניק, נוסף על מוצרים חדשים שפותחו מאוחר יותר על בסיסה, בהם אאורה, מוצר המאפשר לחברות התקשורת לאפשר למשתמשים חדשים לעדכן את האפליקציות במסך הבית שלהם.

ברית בלתי כתובה עם גוגל

באמצע העשור הקודם פעלו עשרות חברות ישראליות בתחום הפצת תוכנות, תוספי דפדפן וסרגלי כלים, במה שכונה "עמק ההורדות", אז שוק פעיל של מאות מיליוני דולרים. איירון סורס היא, ככל הנראה, אחת השורדות היחידות שנותרו, ולא בכדי. המנכ"ל תומר בר זאב, והמייסד איתי מילרד יצרו קשר מיוחד עם גוגל, שהחליטה ב־2016 לבצע רגולציה פנימית לשוק ההפצה שהחל לפגוע בהכנסותיה.

פורום חברות תוכנה ישראליות ואמריקאיות שהקימה מיקרוסופט שנה קודם לכן כדי להסדיר את תחום הפצת התוכנות שהפך למערב פרוע באותם ימים, קיבל משנה תוקף עם הצטרפות גוגל שנה לאחר מכן. הכנסים שהיה עורך הפורום ברחבי בעולם הפגישו לעתים קרובות את בר זאב, מילרד ובכיר בגוגל בשם נאב ג'אגפל, מי שניהל את תחום הרגולציה הפנימית בכרום ובחנות האפליקציות. הקשר בין השלושה הלך והתהדק עד שאיירון סורס הפכה למייצגת המרכזית של התעשייה כלפי גוגל ולמי שפעמים רבות גם השפיעה על המדיניות של גוגל.

 
  

"היה לאיירון סורס מעמד מיוחד בפורום המשותף של גוגל", סיפר לגלובס עובד באחת מחברות הפצת התוכנה הישראליות שהכיר את פעילות הפורום. "צוותי המדיניות של איירון סורס ושל גוגל עבדו בצמוד זה לזה. איתי מילרד נתפס על ידם כאחד מאנשי הטכנולוגיה המבריקים בתחום וכשהוא דיבר, כולם הקשיבו. והוא עוד אחד שלא תמיד דיבר יפה לגוגל".

האמון והקירבה שרכשו אנשי איירון סורס בגוגל היו שם גם בתקופה הקריטית שבה גוגל החלה לשנות את המדיניות שלה לרעת חברות הפצת התוכנה ולאסור עוד ועוד פעילויות שהחברות הישראליות התרגלו אליהן, דבר שקיבע את איירון סורס כמנהיגה הלא רשמית של תעשיית ההורדות של העשור הקודם.

התוכנה שסיבכה אותה

מנוע התקנות התוכנה של איירון סורס היה, כאמור, מוצר הדגל שלה, אך כזה שגם הביא עליה לא מעט ביקורת מהתעשייה. בשל פעילותו להתקנת תוכנות מרובות על המחשב האישי ופעילותו האינטימית - הגם אם באישורו של המשתמש - הוא הוגדר מדי פעם כנוזקה על ידי מספר שירותי אנטי וירוס.

ב- 2016 הזהירה מיקרוסופט מפני אינסטולקור כתוכנה "בעלת מוניטין בעייתי המשפיעה על חווית השימוש במחשב באמצעות התקנה של סרגלי כלים, תוכנות פרסום או תוכנות לשיפור יעילות הזכרון ומערכת ההפעלה". מקורבים לאיירון סורס טענו בעבר כי זו דרכה של מיקרוסופט להילחם במנוע שלעיתים קרובות מסייע למשתמשים לשנות את הגדרות מערכת ההפעלה לזו של המתחרה גוגל, למורת רוחה.

שני אירועים שנחשפו בשנים האחרונות גילו את הפגיעות של מנוע ההתקנות של איירון סורס לתרמיות מסוגים שונים, שעשויות להגיע מספקיות תוכנה חיצוניות העושות בו שימוש פסול. גם אם איירון סורס היא קורבן להתקפות שכאלה, מחובתה לנטר פעילויות אלה ולמנוע את הישנותן. אחת הסיבות לסגירת אינסטולקור הייתה הבחירה להעביר את מחלקת הניטור והבקרה אל תחום המובייל, מנוע הצמיחה החדש של איירון סורס.

בשני האירועים, נוצלה מערכת ההתקנות של איירון סורס לרעה באופן דומה: האקרים יצרו אתרים רבים שכל מטרתם לעודד משתמשים להוריד תוכנה מסוימת באמצעות מנוע ההתקנות ולאחר מכן הפיצו אותן ברשת פרסום או בקמפיין דואר אלקטרוני. ב-2018 איתר בלוג הסייבר Infrostruction כ-3,500 כתובות רשת שלטענתו נקשרו לאיירון סורס, המעודדות משתמשים להוריד את דפדפן כרום באמצעות קמפיין שנוהל במנוע החיפוש המתחרה בינג.

שנתיים לאחר מכן, עם פרוץ מגפת הקורונה, חיפשו חוקרי סייבר בצ'קפוינט מקרי תרמית הקשורים בהתקנות של תוכנת זום שהחלה לצבור פופולריות. על פי המחקר שפורסם בסוף מרץ 2020, מנוע ההתקנות אינסטולקור נכרך בקמפיין דוא"ל אלמוני להפצת זום ממספר דומיינים.

מה תעשה החברה האחות?

שנת הקורונה הייתה אחת הטובות של איירון סורס, אם לא הטובה שבהן. מיליארדי משתמשי מחשבים נותרו בבתיהם בכדי להוריד תוכנות שיחברו אותם לעולם, והשימוש במשחקים סלולריים גאה, כמו גם זמן החשיפה לפרסום סלולרי. ההכנסות כמעט הכפילו עצמן: מ-181 מיליון דולר ב-2019 ל-332 מיליון דולר ב-2020, זינוק של 83%.

2020 היתה גם שנת המהפך של איירון סורס שביקשה לגדול בפעילויות החדשות שלה, סופרסוניק ואאורה. הראשונות הניבו צמיחה פנומנלית של קרוב לפי עשרה בהכנסות ל-225 מיליון דולר, בעוד שפעילות המחשבים הצטמצמה בכשליש ל-106 מיליון דולר.

עם ההחלטה לצאת להנפקה השנה, הוחלט באיירון סורס להוציא את פעילות המחשבים לחברה שהקימה במיוחד לשם כך, Rise, כאמור, ללא פעילות הדגל של אינסטולקור. רייז מצויה בבעלות כמה מבעלי המניות באיירון סורס והעבירה אליה כ-150 עובדים מחטיבת המחשבים האישיים.

רייז, הנמצאת בהקמה, תעסוק ככל הנראה בפעילות פרסום ומונטיזציה לתוכנות ותוספים, ובין שותפותיה מנועי החיפוש בינג של מיקרוסופט ויאהו. על פי התשקיף, בין שתי החברות לא יתקיימו יחסים כלשהם, מלבד הסכם שכירת נדל"ן.

מאיירון סורס, המצויה בתקופת הדממה לפני הנפקה, לא נמסרה תגובה.

איירון סורס

תחום עיסוק: פלטפורמה למפתחי אפליקציות הכוללת אפשרויות הפצה, מונטיזציה, מדידת ביצועים וקריאייטיב
היסטוריה: נוסדה ב־2010 על ידי תומר בר זאב והאחים רועי, אייל ואיתי מילרד. בין המשקיעים הבולטים קרן ויולה (כרמל לשעבר), חיים סבן וקרן CVC הסינית
נתונים: החברה, שמעסיקה 850 עובדים, רשמה ב־2020 הכנסות של כ־332 מיליון דולר - צמיחה של 83.1% ביחס ל־2019
עוד משהו: רווחית כבר עשור