הישג משמעותי לפייסבוק: נדחתה תלונת ה-FTC על כוח מונופוליסטי

התלונה אמורה להציג שפייסבוק מחזיקה בכוח מונופוליסטי בשוק • מכיוון שבית המשפט דחה את התלונה אך לא את המקרה, ה-FTC יכולה להגיש את התלונה פעם נוספת • בעקבות הדיווחים על דחיית התלונה, מניות החברה עלו בכ-4% והעלו לראשונה את שווי השוק של החברה מעל לטריליון דולר

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק / צילום: Shutterstock
מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק / צילום: Shutterstock

בית משפט פדרלי במחוז קולומביה דחה את התלונה של נציבות הסחר הפדרלית (ה-FTC) נגד פייסבוק. תלונה אמורה להציג שלפייסבוק יש יתרון משמעותי בשוק וכי היא מחזיקה בכוח מונופוליסטי בשוק. בית המשפט קבע כי נציבות הסחר הפדרלית לא סיפקה מספיק מידע ונתונים כדי להוכיח שפייסבוק מונופול בשוק.

בעקבות הדיווחים על דחיית התלונה, מניות פייסבוק עלו בכ-4% והעלו לראשונה את שווי השוק של החברה מעל לטריליון דולר.

למרות שבית המשפט "אינו מסכים עם כל טענותיה של פייסבוק, בסופו של דבר הוא מסכים כי תלונת הוועדה אינה מספקת מבחינה משפטית ולכן יש לדחותה", כך נכתב בהחלטת בית המשפט. עוד נטען כי "הנציבות לא הצליחה להביא מספיק עובדות כדי לבסס יסוד הכרחי מכל טענותיו - דהיינו, לפייסבוק יש כוח מונופול בשוק שירותי הרשתות החברתיות האישיות".

למעשה בית המשפט דחה את התלונה אך לא את המקרה, כך לפי הדיווח. זאת אומרת, ה-FTC יכולה להגיש את התלונה פעם נוספת. מדובר בתלונה שאמורה להוכיח את כוחה החזק של פייסבוק בשוק, מה שיכול להוביל לפירוק אינסטגרם ו-וואטסאפ משירותי פייסבוק. אך כעת, החלטת השופט הפדרלי מרחיקה את האפשרות הזו. "התלונה של ה- FTC לא אומרת כמעט שום דבר קונקרטי בשאלת המפתח כמה כוח היה לפייסבוק בפועל, ועדיין יש, בשוק", נכתב בהחלטה. "זה כמעט כאילו הסוכנות מצפה מבית המשפט פשוט להנהן בהסכמה לשמע הטענה לפיה פייסבוק היא מונופול".

על פי הדיווחים, בית המשפט לא הסכים עם טענת פייסבוק שה-FTC לא יכולה לבקר או לתקוף את רכישות אינטסגרם ו-וואטסאפ שהתקיימו בשנים 2012 ו-2014. על פי קביעת בית המשפט הפדרלי במחוז קולומביה, ה-FTC יכולה לבקש את ביטול הרכישות האלו - אך ורק אם תצליח לספק טיעונים מישפטיים לגבי הכוח המונופוליסטי, לטענתה, של פייסבוק.

פייסבוק מסרה בתגובה כי "אנחנו מרוצים שההחלטה מכירה בפגמי התלונות הפדרליות שהוגשו נגד פייסבוק. אנו מתחרים בהוגנות מדי יום כדי להרוויח את זמן ותשומת הלב של האנשים ונמשיך לספק מוצרים נהדרים עבור המשתמשים והעסקים".