לפיד חנך את שגרירות ישראל באבו דאבי: "זה רגע היסטורי"

בנאומו בחנוכת השגרירות קרא שר החוץ לכל מדינות האזור להצטרף למהלכי השלום, ולא שכח להודות לראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו על היותו "אדריכל הסכמי אברהם" • בתוך כך, מלך בחריין מינה שגריר לישראל, שיגיע בקרוב ארצה ויפתח את השגרירות הבחריינית

שר החו, יאיר לפיד חונך את שגרירות ישראל באבו דאבי / צילום: שלומי אמסלם, לע"מ
שר החו, יאיר לפיד חונך את שגרירות ישראל באבו דאבי / צילום: שלומי אמסלם, לע"מ

שר החוץ יאיר לפיד חנך את שגרירות ישראל באבו דאבי, ובנאומו קרא לכל מדינות האזור להצטרף למהלכי השלום, ולא שכח להודות לראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו על היותו "אדריכל הסכמי אברהם".

הביקור הרשמי הראשון של לפיד נבחר להיות ביקור באיחוד האמירויות, ולא בכדי. הממשלה החדשה מבקשת להמשיך את תנופת הסכמי אברהם הן בהיבטים הכלכליים והן באלה האסטרטגיים אל מול איראן, כל רקע החזרה האפשרית להסכם הגרעין. 

שר החוץ, יאיר לפיד חונך את שגרירות ישראל באבו דאבי / צילום: שלומי אמסלם-לע"מ
 שר החוץ, יאיר לפיד חונך את שגרירות ישראל באבו דאבי / צילום: שלומי אמסלם-לע"מ

בנאומו אמר לפיד: ישראל מעוניינת בשלום עם שכניה. עם כל שכניה. אנחנו לא הולכים לשום מקום. המזרח התיכון הוא ביתנו. אנחנו פה כדי להישאר, ואנחנו קוראים לכל מדינות האזור להכיר בזה ולבוא לדבר אתנו.

"זהו רגע היסטורי, וגם תזכורת לכך שההיסטוריה נקבעת בידי בני האדם. היא נקבעת בידי אנשים שמכירים את ההיסטוריה, אבל מוכנים לשנות אותה. היא נקבעת בידי אנשים שמעדיפים את העתיד על פני העבר. הסכמים נחתמים בידי מנהיגים, אבל שלום עושים עמים. מה שנחתום היום אינו סופו של התהליך, אלא התחלה".

לדבריו, "תושבי המזרח התיכון מוזמנים להסתכל סביבם ולשאול את עצמם: מצבו של מי טוב יותר - מי שבחר בדרך השלום או מי שבחר בדרך המלחמה? מי שבחר להשקיע בעמו וארצו או מי שבחר להשקיע בשנאה לאחר?". 

שר החוץ, יאיר לפיד חונך את שגרירות ישראל באבו דאבי / צילום: דני זקן
 שר החוץ, יאיר לפיד חונך את שגרירות ישראל באבו דאבי / צילום: דני זקן

כאן עבר לפיד לתודות: "אני רוצה להודות לכמה אנשים שאינם נמצאים פה אתנו", אמר. "לראש ממשלת ישראל, נפתלי בנט, ששולח לכם את ברכתו ברגע ההיסטורי הזה. אני רוצה להודות מכאן להוד מעלתם, השייח' מוחמד בן זאיד, והשייח' חליפה בן זאיד, על חזונם, על ההשראה שהם נותנים לנו, על כך שהביאו את הרגע הזה.

"אני מודה בשם כולנו לראש הממשלה הקודם של ישראל, בנימין נתניהו, שהיה הארכיטקט של הסכמי אברהם והאיש שעמל עליהם ללא לאות. הרגע הזה הוא שלו לא פחות מאשר שלנו".

שר החוץ לפיד הוסיף תודות לנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ולנשיא ארה"ב הנוכחי ג'ו ביידן על תמיכתם בהסכמים, וגם לשר החוץ הקודם של ישראל, גבי אשכנזי. 

שרת התרבות והנוער של איחוד האמירויות אמרה כי "בחודשים שעברו מאז החתימה על ההסכמים חווינו פריצה חסרת תקדים ביחסים בין המדינות - יחסים כלכליים, מסחריים, מדעיים ועוד". היא הוסיפה כי העתיד מבטיח עוד הרבה יותר מכך, וקראה לעמי האזור האחרים להצטרף. "זו הבשורה החשובה ביותר של הסכמי אברהם", אמרה השרה.

בחריין ממנה שגריר בישראל

ביום חנוכת שגרירות ישראל באמירויות, מלך בחריין חמד אל חליפה מינה שגריר לישראל, חאלד אל ג'לאהמה, שיגיע בקרוב ארצה ויפתח את השגרירות הבחריינית. אל ג'לאהמה קיבל היום את כתב ההסמכה הרשמי מהמלך, והארמון במנאמה פרסם הודעה רשמית.

ההכרזה באה יומיים אחרי המפגש בין שר החוץ לפיד לעמיתו מבחריין ברומא. בפגישה הבהירו שני הצדדים כי בכוונתם להמשיך במלוא הקצב בישום הסכמי אברהם.

המינוי מהווה גם איתות עקיף מסעודיה, שבחריין היא מעין מדינת חסות שלה, כי היא מעוניינת בהמשך בקשר עם ישראל והממשלה החדשה. ליורש העצר הסעודי מוחמד בין סלמאן היה קשר ישיר עם ראש הממשלה לשעבר נתניהו, והשניים נפגשו בעיר העתיד הסעודית נאום בחורף שעבר.