פיוניר | ניתוח

בדרך לוול סטריט, פיוניר השאירה בצד את לקוחות הפורנו

קריסה של בנק בבליז חשפה קשר בין פיוניר הישראלית, שנכנסה השבוע לנאסד”ק דרך מיזוג עם חברת SPAC, לבין פעילות אתרים פורנוגרפיים • מדוע החברה שבה השקיע גם ראש הממשלה בנט נאלצה להמתין יותר מעשור עד להנפקה, ואיזו החלטה לקחה פיוניר כדי להגיע לבורסה • פיוניר: "החברה עומדת בסטנדרטים הגבוהים ביותר בתעשיית הפינטק"

הנהלת ועובדי פיוניר בטקס פתיחת המסחר בנאסד"ק / צילום: Nasdaq, Inc.
הנהלת ועובדי פיוניר בטקס פתיחת המסחר בנאסד"ק / צילום: Nasdaq, Inc.

מדוע חברת פינטק ישראלית מצליחה נכנסת לבורסה האמריקאית בשער האחורי דרך מיזוג עם חברת SPAC ולא יוצאת להנפקה ישירה בנאסד"ק או בבורסת ניו יורק כפי שעשו חברות כמו מאנדיי, וויקס או למונייד? ייתכן שהסיבה לכך נעוצה בעברה של חברת הפינטק פיוניר (Payoneer) הישראלית-אמריקאית, שיצאה השבוע להנפקה בניו יורק והעמידה לחברה שווי של 3.3 מיליארד דולר.

העבר הזה, שכולל קשר בין פיוניר לבין פעילות אתרים פורנוגרפיים עד שנת 2016, עשוי שלא להותיר רושם חיובי מאוד בעיניהם של המשקיעים בוול סטריט.

ממסמכים שהודלפו לאחרנה לארגון העיתונאים החוקרים העולמי (ICIJ), רשת NBC ולבאזפיד, עולה כי הארנק הדיגיטלי של פיוניר שימש לקוחות מתחומי הלייב-פורנו, מה שכונה בשפה המקצועית "לקוחות בסיכון גבוה". באמצעות כרטיס הפרה-פייד שקיבלו הלקוחות, הם הצליחו למשוך שכר שהגיע להם על השתתפותם בפעילויות שונות, כמו למשל, על התערטלות מול מצלמת רשת באתרי לייב פורנו כמעט מכל מקום בעולם.
החברה הקפידה שלא לשרת לקוחות מתחום ההימורים והפורקס, אך שירתה אתרי תוכן הקשורים בתחומים אלה והמקדמים אותם (אתרי אפיליאייט). החל משנת 2016 חדלה פיוניר מלשרת לקוחות לייב-פורנו, הגדילה את מערך הניטור והבקרה שלה וכיום היא משרתת לקוחות ענק, בהן אמזון ואיביי.

 
  

תשלום לחיסול אל־מבחוח

פיוניר פיתחה מערכת המאפשרת לחברות להעביר כסף לעובדים וספקים בעולם באמצעות כרטיס חיוב נטען (פרה-פייד) באופן מאובטח ודיסקרטי. עובדות שקיבלו שכר באמצעות פיוניר או באמצעות שותפותיה, יכולות לגשת לכספומט הקרוב ולמשוך ממנו את הכסף הטעון. העברת הכסף ממדינה למדינה מתרחשת במצטבר על ידי פיוניר אחת לתקופה.

לגלובס נודע, כי חלקם היחסי של עסקי הפורנו הגיע באמצע העשור הקודם לכ-10% מכלל העסקאות, דבר שאתגר את כוונותיה של החברה לצאת להנפקה במשך שנים ועיכב אותם עד לימים אלה ממש. רק ב-2016, יותר מעשור לאחר היווסדה, החלה פיוניר לנטר ולטפל בעסקאות הקשורות בעסקים בעלי סיכון גבוה, לחייב את לקוחותיה לחתום על הצהרות פיננסיות ולהכפיף את כרטיסי החיוב שלה לרגולציה של מאסטרקרד.

מי שדרכו הצטלבה עם החברה הוא ראש הממשלה נפתלי בנט, שהשקיע בפיוניר ב-2006 מאות אלפי שקלים, כך על פי רישומי חברת המחקר IVC. בנט ערך היכרות בין קרן לוי שעבדה איתו בסאיוטה לבין יובל טל המייסד של פיוניר. כיום לוי היא מנכ"לית פיוניר מחקר ופיתוח וסמנכ"לית התפעול של החברה העולמית.

בנט עצמו צפוי לרשום הכנסות של כמה מיליוני דולרים על השקעה של כמה מאות אלפי דולרים. למרות שמניותיו בחברה מוחזקות בנאמנות עיוורת, יש לתהות מה ידע על התנהלות החברה עד כניסתו לכנסת ומינויו לשר בשנת 2013. מאחר שרכש אחוזים בודדים מפעילותה כמשקיע פרטי שאינו בדירקטוריון, הסבירות שידע על המתרחש בחברה נמוכה. תגובתו של בנט לא נמסרה עד סגירת הגיליון.

בין המשקיעים הנוספים בחברה בשנותיה הראשונות גם קרן ויולה.

בעבר נכרך שמה של פיוניר בפרשה אחרת: מיד לאחר ההתנקשות בפעיל חמאס מחמוד אל-מבחוח ב-2010, איתרה משטרת דובאי שימוש בכרטיס של פיוניר ומאסטרקארד שסייע למתנקשים למשוך כסף. הפרסום עורר גלים ושם את פיוניר על המפה כחברה ישראלית צומחת המשמשת להעברת כספים בין מדינות באופן דיסקרטי.

הבנק מבליז שקרס

פעילותה של פיוניר נחשפה לאחרונה בעקבות שתי פרשיות פיננסיות. הראשונה היא נפילתו של בנק בשם צ’ויס בנק (Choice Bank) בבליז שבמרכז אמריקה, ששמו נקשר בפיוניר. לקוחות הבנק, בהן מספר עובדות באתרי לייב פורנו, תבעו את הבנק שלטענתן כלל החשבונות בו מסתכמים בכ-100 מיליון דולר עד סגירתו ב-2018. יובל טל, שייסד את פיוניר ושימש כנשיא עד השנה שעברה, החזיק במניות צ’ויס בנק בשנים 2010 ועד 2012.

כמה מהלקוחות שתבעו טענו כי הן סברו שהתקשרו עם חברה אמריקאית בשם פיוניר ולא עם בנק בבליז, זאת למרות שבפיוניר שינו את אופי הפעולה עם לקוחות שכאלה כבר ב-2016, אז קיבלו הלקוחות מתחום הפורנו כרטיסים של חברה אחרת בשם פירסט צ’ויס, שהונפקו על ידי צ’ויס בנק. בדוח המפרק של הבנק נטען כי צ’ויס בנק העניק לפיוניר שורה של הרשאות לפעול בשמו, בהן היכולת "לבצע העברת כספים עצמאית ללא הצורך לבקש אישור פרטני לכל עסקה", כך על פי תחקיר NBC.

לגלובס נודע כי פירוק הבנק הסתיים וכי החלק הארי של החוב חזר ללקוחות, וכי הלקוחות הגדולים קיבלו 84% מכספם בחזרה.

הדלפת אלפי מסמכים

הפרשה השנייה כרוכה בהדלפת 2,500 מסמכים מהיחידה לפשיעה כלכלית במשרד האוצר האמריקאי (FinCEN) לארגון העיתונאים החוקרים הבינלאומי ICIJ. מסמכים אלה הועברו למשרד האוצר על ידי בנקים ומוסדות פיננסים בין השנים 2011-2017 מתוקף חוקי הלבנת הון בארה"ב, על מנת שהיחידה תחקור פעילויות פיננסיות מעוררות חשד. לפי תחקיר של "טיימס אוף יזראל", לקוחות ושותפים של פיוניר סומנו על ידי אותם הבנקים בדיווחים שהועברו למשרד האוצר. מדליפת המסמכים, עובדת משרד האוצר האמריקאי, נשלחה לאחרונה לכלא לשישה חודשים.

כשירות עסקי, חתומה פיוניר על החובה להלחם בהלבנות כספים, למנות אחראי על ניטור הלבנות כספים בחברה ולהוכיח כי דעתו נשמעת בארגון. לפי מקור בענף הפינטק, בפיוניר הקימו מחלקה לניטור ובקרה על חשבונות לקוחותיהם המקיפה כיום כ-6% מתוך 1,800 עובדי החברה.

יש לציין, כי אין דבר מה לא חוקי בפעילות פיוניר או צ’ויס בנק שאיתו התקשרה. גם העובדה שהבנקים העלו את שמותיהם במסמכי המחקר שלהם אינה מעידה בהכרח על התמקדות הגופים המוסדיים דווקא בחברות אלה. עם זאת, הם מספקים הצצה לעולמם הבעייתי של כרטיסי הפרה-פייד בהעברת כספים בין מדינות ואל הקשר בין לקוחות של חברות טכנולוגיה פיננסית ובנקים הממוקמים במדינות אקזוטיות.

"שירות צילום פורנוגרפי"

על פי תחקיר NBC, כתבה סיטי בנק כי בין השנים 2014-2015 התקבלו 20.6 מיליון דולר בתשלומי פיוניר מ"שירות וידיאו אונליין המקושר לאתר המפעיל שירותי צילום פורנוגרפיים המקושר לסחר בבני אדם".

עורך הדין ויליאם לינדו, המייצג בבליז כמה מעובדות אתרי הפורנו שכספן לא הוחזר להן, אמר באותו התחקיר כי צ’ויס בנק היה ידוע בכך ששירת עובדות רבות בתעשייה הזו וטען כי מאסטרקרד ביקשה מצ’ויס בנק להוריד את מעורבותה בתעשייה שבה מעורבים "לקוחות בסיכון גבוה" בין סוף 2015 לתחילת 2016.

ב-2016 החליפה פיוניר דיסקט בכל הקשור ללקוחות הקשורים בעסקי הפורנו, כשהיא מציעה להם להפסיק את ההתקשרות עמה, או לעבור לתכנית חלופית תחת השם First Choice Pay, כרטיסי פרה-פייד של מאסטרקרד המונפקים על ידי צ’ויס בנק.

עם התוכנית החדשה הפכה פיוניר לספקית טכנולוגיה עבור צ'ויס בנק, וצ'ויס בנק נטלה את האחריות כלפי הלקוחות והסיכון הכרוך בהם. כשהבנק נפל, נאלצו הלקוחות לשעבר להתמודד עם המפרק כדי לקבל את כספם בחזרה. אלא שגם כאן, לקוחות רבים טענו בתחקיר כי פיוניר וצ'ויס בנק לא טרחו להבליט בדיווריהם את המדיניות החדשה ורבים מהם הפנו את האש - הגם אם בטעות - אל עבר פיוניר. הפירוק הסתיים בסוף 2020.

מפיוניר נמסר: "ב-2016 חברת פיונר קיבלה החלטה להפסיק לספק שירות תשלומים לעסקים בסיכון גבוה. כיום פיוניר עומדת בסטנדרטים הגבוהים ביותר בתעשיית הפינטק, ועוברת בדיקות נאותות באופן קבוע על ידי מבקרים גלובליים מובילים ורגולטורים פיננסיים. מעולם לא נמצא על ידי FinCEN או על ידי כל רגולטור או רשות אחרת שפיוניר אינה עומדת או לא עמדה בחובותיה לפי דיני איסור הלבנת הון. חברת פיוניר משרתת נאמנה את המותגים המובילים בעולם. מייסד פיוניר יובל טל, עזב את תפקיד נשיא החברה בספטמבר 2020, לאחר 14 שנים בחברה, כדי להתמקד בתפקידו החדש ולא מסיבות אחרות".

פיוניר

נוסדה: 2005
תחום עיסוק: תשלום שכר לעובדים וספקים מעבר לים באמצעות כרטיס חיוב. עובדים: 1,800
גייסה: 750 מיליון דולר (כולל PIPE)
חברת ספאק ממזגת: FTAC Olympus Acquisition Corp של בטסי כהן.