אבו דאבי: לפיד חתם על הסכמי מסגרת לשיתוף פעולה כלכליים

בביקורו באבו דאבי נפגש שר החוץ עם שר החוץ של האמירויות, עבדאללה בין זאייד, והשניים חתמו על הסכמים המחזקים את ההסכמים הכלכליים הקודמים שנחתמו בעבר, ושיאפשרו שיתופי פעולה נוספים • עוד אמר כי יש מתחת לרדאר קשרים עם מדינות שאין לישראל יחסים דיפלומטיים עימן

שר החוץ של האמירויות עבדאללה בין זאייד ושר החוץ יאיר לפיד / צילום: שלומי אמסלם
שר החוץ של האמירויות עבדאללה בין זאייד ושר החוץ יאיר לפיד / צילום: שלומי אמסלם

שר החוץ יאיר לפיד אמר בעת ביקורו באבו דאבי כי לביקור, ולדחיפה שנותנת הממשלה החדשה ליחסים עם מדינות המפרץ, מניעים כלכליים. בתשובה לשאלת גלובס אמר כי אנו בתקופה כלכלית קשה, וכי פוטנציאל הקשרים הכלכליים המסחריים והמדיניים עם האמירויות והמפרציות הוא עצום, ויסייע להתגבר על הקשיים הכלכליים.

לדברי לפיד, הסכמי אברהם יצרו מצב של "WIN WIN" והמטרה להרחיבם ככל שניתן, אולי גם למדינות אחרות באזור. הוא סירב לפרט, אך אמר כי יש מתחת לרדאר קשרים עם מדינות שאין לנו יחסים דיפלומטיים עימן. הוא סיפר כי רוב שיחתו בת 3 השעות עם שר החוץ של האמירויות, עבדאללה בין זאייד, נסבה בעיקר על ענייני כלכלה.

לפיד חתם על הסכמי מסגרת לשיתוף פעולה כלכליים בין המדינות עם עמיתו עבדאללה בין זאייד, הסכמים המחזקים את ההסכמים הכלכליים הקודמים שנחתמו כבר, ושיאפשרו שיתופי פעולה נוספים.

יאיר לפיד חתם על הסכמי מסגרת לשיתוף פעולה כלכליים עם שר החוץ של האמירויות עבדאללה בין זאייד / צילום: דני זקן
 יאיר לפיד חתם על הסכמי מסגרת לשיתוף פעולה כלכליים עם שר החוץ של האמירויות עבדאללה בין זאייד / צילום: דני זקן

בשיחה עם העיתונאים הישראלים הוסיף לפיד כי פגישותיו ושיחותיו עם אנשי הממשל האמריקאי העלו שגם הממשל הדמוקרטי רוצה לקדם הסכמים אלה, אך בניגוד לממשל טראמפ - לא על חשבון הפלסטינים.

על ענייני הקואליציה אמר כי עד כה זו הצליחה לנצח בכל ההצבעות, וגם אם תפסיד פה ושם, הממשלה לא תיפול. "יש לי יחסים צהריים טובים עם בנט והממשלה מתפקדת ומפרגנת", אמר שר החוץ וראש הממשלה החליפי.

בסוגיית הסכם קצא"א עם החבר'ה האמירתית לשינוע נפט מהאמירויות דרך נמל אילת אל אשדוד ומשם לאירופה אמר לפיד כי הנושא לא עלה בשיח עם עמיתו האמירתי. לדבריו, "צריך ללמוד את הנושא, אבל אנחנו לא רוצים לראות עוד אסון אקולוגי כפי שקרה כבר, ולא מעוניינים לפגוע בסביבה. יש לנו מעט מדינה לשמור עליה". 

תוקם ועדה כלכלית משותפת שתקדם את מימוש ההסכם

ההסכם שנחתם הוא הסכם לשיתוף פעולה כלכלי ומסחרי בין המדינית (Agreement on Economic and Trade Cooperation).
על פי ההסכם, הממשלות מחויבות לפיתוח היחסים הכלכליים וזרימה חופשית של סחורות ושירותים, כמו גם שת"פ בירידים, חילופי מומחים וידע, חילופי משלחות, שת"פ בתקינה ורגולציה, עידוד שיתופי פעולה של המגזר הפרטי, עידוד מו"פ, אגרו טכנולוגיות ועוד.

על שתי הממשלות לאשרר את ההסכם. ההסכם יישאר בתוקף לחמש שנים ויתחדש מאליו לפרקי זמן עוקבים של חמש שנים.

במסגרת ההסכם סוכם על הקמת ועדה כלכלית משותפת בראשות משרדי הכלכלה שתקדם את מימוש ההסכם ותבחן דרכים להגדלת הסחר והסרת חסמים לסחר.
משרדי הכלכלה של שתי המדינות יהיו מתאמי ההסכם.