עסקת ענק לאנלייט: רוכשת חברת אנרגיה מתחדשת מארה"ב לפי שווי של 433 מיליון דולר

במסגרת העסקה, תרכוש חברת האנרגיה המתחדשת הישראלית את חברת קלנרה, לרבות פורטפוליו הפיתוח שלה, כלל יכולותיה והידע שלה • מייסדי קלנרה יישארו עם החזקות מיעוט של 9.9% מהמניות וימשיכו לכהן בתפקידי ניהול בכירים בחברה ובדירקטוריון • מנכ"ל אנלייט גלעד יעבץ, יכהן כיו"ר

מנכ"ל אנלייט, גלעד יעבץ / צילום: אנלייט
מנכ"ל אנלייט, גלעד יעבץ / צילום: אנלייט

עסקת ענק לחברת האנרגיה המתחדשת הישראלית אנלייט, שדיווחה על רכישת 90.1% ממניות חברת האנרגיה המתחדשת האמריקאית Clēnera (קלנרה) לפי שווי חברה של 433 מיליון דולר. 

קלנרה הוקמה בשנת 2013 על ידי שני מייסדים, המשמשים כמנכ"ל וסמנכ"ל התפעול שלה, ולהם ניסיון משותף עשיר בשוק האנרגיות המתחדשות האמריקאי וביכולות הליבה לאורכה של שרשרת הערך בתחום הסולארי. מאז היווסדה, קלנרה יזמה, הקימה ומכרה בהצלחה פרויקטים לייצור חשמל מאנרגיה סולארית בארה"ב בהיקף של כ-1.6 ג'יגוואט.

במסגרת העסקה, תרכוש אנלייט את החזקותיהם של המוכרים, לרבות פורטפוליו הפיתוח, כלל יכולותיה של קלנרה והידע שבבעלותה. שני המייסדים יישארו עם החזקות מיעוט של 9.9% ממניות קלנרה וימשיכו לכהן בתפקידי הניהול הבכירים בחברה ובדירקטוריון שלה, כאשר בתפקיד היו"ר יכהן מנכ"ל אנלייט, גלעד יעבץ.

תשלומים בכפוף לקצב הפרויקטים

אנלייט, המתנהלת כבר כמה שנים ללא גרעין שליטה, נסחרת בת"א בשווי של 6.2 מיליארד שקל, אחת משתי החברות הגדולות בתחומה וזאת לאחר שהניבה למשקיעים תשואה של 850% בחמש שנים.

תמורת הרכישה, היא מדווחת, מורכבת מתשלומים התחלתיים ומתשלומים עתידיים מותני ביצועים, הפרוסים עד לשנת 2025 בכפוף ובהתאם לקצב התממשות הפרויקטים. התשלומים ההתחלתיים צפויים לעמוד על 158 מיליון דולר.

יתרת התמורה, בסך מקסימלי של עד 232 מיליון דולר, תשולם במנגנון הדרגתי מבוסס ביצועים, אשר הולך ופוחת בהתאם לשנת הפעלתם המסחרית של הפרויקטים, עד לשנת 2025, כאמור. כלל התשלומים יהוו סך מקסימלי כולל של כ-390 מיליון דולר לפי שווי חברה כולל של כ-433 מיליון דולר.

"לקלנרה התמחות ויתרון בשווקים"

לדברי אנלייט, קלנרה מקדמת פורטפוליו פיתוח משמעותי בפריסה גיאוגרפית רחבה על פני 20 מדינות ברחבי ארה"ב, עם התמחות ויתרון ראשוניות בשווקים בעלי פוטנציאל צמיחה גבוה במרכז-מערב ארה"ב, וכן במדינות נוספות במזרח ארה"ב. צבר הפיתוח הנכלל בעסקה מורכב מכ-50 פרויקטים סולאריים גדולים בשלבי פיתוח שונים בהיקף של כ-12 ג'יגוואט (במונחי הספק DC), חלקם פרויקטים משולבי אגירת אנרגיה בהיקף מצטבר של כ-5.5 ג'יגוואט שעה.

מתוך פורטפוליו הפיתוח, נחתמו עד כה הסכמים למכירת החשמל (PPA) עבור פרויקטים בהספק של כ-700 מגוואט DC וכ-600 מגוואט שעה של אגירה, ומתנהל מו"מ מתקדם לחתימה של הסכמים כאמור בהספק של כ-1 ג'יגוואט DC נוספים (סה"כ כ-10 פרויקטים), לתקופה ממוצעת של 20 שנה ממועד הפעלת הפרויקטים עבור מלוא החשמל המיוצר בפרויקטים אלו.

על פי הערכת אנלייט, פרויקטים בהיקף של כ-200 מגוואט צפויים להגיע לשלב ההקמה במהלך הרבעון הראשון של שנת 2022. כמו כן, מעריכה אנלייט כי על פני השנים 2022-2025 צפויים להבשיל לכדי הקמה פרויקטים נוספים בהיקף של 3.5-4 ג'יגוואט מתוך פורטפוליו הפרויקטים שבפיתוח.

במקביל תפעל קלנרה להתקדם בפיתוח של פרויקטים נוספים בהיקף גדול יותר, שצפויים להבשיל בשנים שלאחר מכן. באנלייט מדגישים, כי הרכישה אינה כוללת את הפרויקטים שהוקמו טרם חתימת הסכם הרכישה ונמכרו לצדדים שלישיים. קלנרה פועלת ממדינת איידהו שבצפון מערב ארה"ב, היא מעסיקה כ-80 עובדים ומצויה במגמת צמיחה מהירה.

"סנרגיות חזקות בין שתי החברות"

לדברי גלעד יעבץ, מנכ"ל אנלייט, "לאחר בחינה מעמיקה של השוק האמריקאי זיהינו בקלנרה את מה שחיפשנו: מייסדים בעלי יכולת ניהול פנטסטית, גישה חדשנית ומובילת שוק, פעילות קיימת בסדר גודל משמעותי וצומח, ותרבות ארגונית דומה לזו של אנלייט. אנו מאמינים ששילוב יכולות אלה יחד עם יתרונותיה של אנלייט יביא ליצירת גוף מוביל בסדר גודל בינלאומי בתחום האנרגיה המתחדשת וייצור סינרגיות חזקות בינינו".

יעבץ הוסיף, כי הוא מאוד אופטימי לגבי שיעור הצמיחה העצום הצפוי בשוק האמריקאי בתחום האנרגיות המתחדשות בשנים הבאות והעשורים הקרובים. בהתאם לפרסומים, סך צריכת החשמל מאנרגיה סולארית בארה"ב לשנת 2020 עמד על 2.3% מתוך כלל הצריכה, כאשר עד לשנת 2050 צפוי התחום הסולארי לצמוח במהירות ולהגיע לכ-47% מסך הייצור ממקורות מתחדשים, שיהוו 29% מסך ייצור החשמל כולו בארה"ב.

לאחר השלמת הרכישה של קלנרה, צפוי פורטפוליו אנלייט הכולל לגדול משמעותית ולעמוד על היקף של כ-16.8 ג'יגוואט (במונחי הספק DC) וכ-7.5 ג'יגוואט שעה אגירת אנרגיה. החברה מעריכה כי הדבר יוביל להאצה נוספת בהיקף הצמיחה שלה, בד בבד עם המשך הגידול שלה בשאר שווקי הפעילות בעולם.