חוזרים מחל"ת? זה מה שחשוב לדעת

לאחר כשנה ורבע סוערות, הגיעה העת הרשמית לסיום החל"ת • למה כדאי לתת תשומת לב יתרה בזמן החזרה לעבודה, איך להתמודד עם הפנסיה, כיצד צריך להתייחס לתפקיד הישן-חדש, ומה לעשות עם הורידו לכם את השכר?

חזרה לעבודה / אילוסטרציה: Shutterstock
חזרה לעבודה / אילוסטרציה: Shutterstock

לאחר כשנה ורבע סוערות, הגיעה העת הרשמית לסיום החל"ת במימון המדינה, וחזרה לעבודה. לאילו זכויות כדאי לשים לב בתקופת החזרה?

זכויות סוציאליות ופנסיה: בתקופת החל"ת לא הופרשו לכם הפרשות סוציאליות כלל. עם החזרה לעבודה עליכם לבדוק כי כל ההפרשות הסוציאליות חוזרות. בכלל זה: צבירת ימי חופשה, צבירת ותק להבראה והפקדות לפנסיה ולקרן השתלמות. עקבו בחודשים הראשונים אחרי תלוש המשכורת ואחרי הדיווחים מהגופים הפנסיוניים, וראו כי כל הזכויות נצברות.

דמי ניהול: אם דמי הניהול בפנסיה ובקרנות ההשתלמות קפצו בגלל העדר הפקדות, וודאו שהם יורדים בחזרה עם חידוש ההפקדות. הסיכוי שזה יקרה מאליו הוא נמוך, עליכם לבדוק אקטיבית שזה קורה מול האיש הפנסיוני שנותן לכם שירות.

הגדלת ההפרשות הפנסיוניות: מכיוון שכשנה לא היו הפרשות לחיסכון הפנסיוני, נוצר פער שיפגע בעתיד בגובה הקצבה החודשית. כדאי לנקוט בדרכים לצמצומו. דרך אחת היא הגדלת חלקכם בהפרשות העובד לפנסיה ל-7%, ניתן לבקש לבצע זאת בכח האדם בחברה. דרך נוספת, בייחוד אם אתם צעירים, זה לבחון את האפשרות לעבור למסלול השקעות אגרסיבי יותר של כספי הפנסיה.

מיסוי: האם בתקופה זו חל שינוי במצבכם המשפחתי? התחתנתם? נולדו לכם ילדים? התגרשתם? ניצלתם את התקופה ללימוד תואר שני? עברתם דירה? להיבטים שונים של המצב המשפחתי ישנה השפעה על גובה המס שתשלמו. ידעו את כח האדם בחברה ובידקו האם אתם זכאים להטבות מס. בכל מקרה ודאו שיש עבורכם טופס 101 עדכני.

תפקיד: חזרה למקום העבודה אחרי תקופה ארוכה איננה פשוטה. תגלו שדברים השתנו, גם בארגון בו אתם עובדים, וגם בתעשייה עצמה שהתקדמה בתקופה זו. סביר להניח שגם אם חזרתם לאותו תפקיד, תדרשו לעיתים לעשות דברים שונים ממה שהייתם רגילים. היו גמישים ופתוחים, לימדו את הטכנולוגיות החדשות בתחומכם, ונקטו ביוזמה - התייחסו לכך כאל התחלה חדשה ובואו רעננים לעבודה.

שכר: ככלל, למעסיק אין יכולת באופן חד צדדי להחזיר אתכם לאותה משרה בשכר נמוך יותר, ללא הסכמתכם. מצב זה יאפשר לכם לפתוח בהליך על מנת להתפטר בדין מפוטר. זוהי לא זכות אוטומטית, וכדאי לבחון טוב כיצד להתנהל, על מנת לעשות זאת, ומהן זכויות האבטלה שיעמדו לרשותכם, אם בכלל, במצב כזה. מצד שני, אפשר לנהל מו"מ עם המעסיק על תנאי החזרה, ואולי אף על התפקיד. זוהי תקופה של שינויים, שמרו על ראש פתוח, לצד שמירה על זכויותיכם.