משרד התקשורת והמשטרה נלחמים בתופעת הרשתות הפיראטיות בצפון

בכירים במשרד התקשורת פנו למשטרה וביקשו את עזרתה בתופעה שפשטה בצפון: גורמים שפועלים באופן לא חוקי מחברים אלפי בתים לרשתות שנפרסות באופן פיראטי ומספקים שירותי גישה לאינטרנט וכן שידורים לא חוקיים

פריסת סיבים אופטיים / צילום: Shutterstock
פריסת סיבים אופטיים / צילום: Shutterstock

משרד התקשורת מבקש את התערבות המשטרה כדי להילחם בתופעת הרשתות הפיראטיות בצפון. לגלובס נודע כי בכירים במשרד פנו למשטרה, והציגו בפניה את החומר שנאסף בנושא, כולל תמונות ותיעוד של הרשתות מכמה מוקדים. בכך מקבל הטיפול ברשתות התקשורת הפיראטיות בצפון עדיפות בסדר היום של משרד התקשורת, ובמיוחד על רקע הצהרותיו של שר התקשורת יועז הנדל שהתחייב לפעול בעניין.

עיקר פעילות הרשתות הפיראטיות היא ביישובים אבו סנאן, אום אל פאחם, ירכא, כיסרא סמיע, טירה, עלבון, מג'אר, מסעדה, בוקעתה, עין קיניא, מג'דל שאמס, יאנוח ג'ת, פקיעין, נחף, עין אל אסד, דייר אל אסד, מג'ד אל כרום, עראבה, סאג'ור ועוד. מדובר ברשתות שהוקמו בשנים האחרונות על ידי גורמים שפועלים באופן לא חוקי ומחברים אלפי בתים בצפון לרשתות שנפרסות באופן פיראטי על עמודי חשמל, עמודי בזק, תשתיות עירוניות וכיוצא בכך, ומספקים שירותי גישה לאינטרנט וכן שידורים לא חוקיים מערוצים שונים.

פריסת הרשתות, מעבר לעובדה שהיא לא חוקית, גם מסוכנת. במקרים לא מעטים המפעילים בונים בעצמם עמודים שעליהם הם מתקינים את הכבלים ומשם מחברים בתים בדרך לא חוקית. מיותר לציין שהם לא משלמים על כך, והרשויות המקומיות חוששות להתעסק איתם - מכיוון שבחלק מהמקרים מדובר בגורמים עבריינים.

בגלובס פרסמנו בעבר כי המפעילים הפיראטיים אף הציבו עמודים בתוך שמורת טבע, ודרכם הם מחברים בין יישובים סמוכים. חלק מהבתים המחוברים נבנו באופן לא חוקי.

לפריסה הפיראטית יש השלכות הרבה יותר עמוקות מאשר רק תחרות לבזק. הסיבה שהרשתות נפרסו היא לכאורה כדי להתמודד עם התשתיות הלקויות, אבל בזק היא החברה היחידה שמגיעה לאזורים אלה ומספקת שם אינטרנט. אלא שהבעיה היא שבמסגרת הרפורמה של משרד התקשורת, בגלל הפריסה של הפיראטים, בזק הסירה את אחריותה לאזורים הללו, והיא לא פורסת שם תשתיות סיבים אופטיים.

מדובר בבעיה ברמה הלאומית כיוון שאם בזק לא תפרוס שם סיבים אופטיים, מעמדם של המפעילים הפיראטיים רק יתחזק, כיוון שהאוכלוסייה המקומית נזקקת יותר ויותר לשירותי אינטרנט. הוט לא פרוסה באזורים האלה בכלל באדיבות הפטור שנתן לה משרד התקשורת, ולכן לתושבים אין הרבה ברירות מלבד להתחבר לרשתות פיראטיות או להסתפק בשירותי האינטרנט מבוססי הרשת הקיימת של בזק בנחושת.

שר התקשורת יועז הנדל אמר כבר בקדנציה הראשונה שלו במשרד שהוא מתכוון לפעול נגד התופעה, אך לא הספיק לעשות זאת. כעת, הוא מבטיח שיטפל בנושא משום שהוא לא רק בעיה של משרד התקשורת אלא בעיה הרבה יותר רחבה של משילות ואכיפת החוק.

הרפורמה של משרד התקשורת בתחום הסיבים האופטיים, שהוא מאמין שתפתור את הבעיה ותביא סיבים למגזרי המיעוטים - אין לה על מה להישען מלבד רצון טוב. קשה לראות גורם פרטי שייכנס לאבו סנאן ויפרוס שם תשתיות ויילחם במפעילים הפיראטיים כשבזק בעצמה לא עושה זאת. באופן די פרודקסלי, היחידים שעשויים לגלות עניין בפריסה של סיבים אופטיים באותם יישובים הם דווקא המפעילים הפיראטיים שאולי ירצו להלבין את פעילותם. אלא שאז הם ייתקלו ככל הנראה במשרד התקשורת שיתקשה לתת לגורמים עבריינים רישיון לעבוד באופן חוקי כשכל הרשת של היא לא חוקית מהבסיס.

ממשרד התקשורת לא נמסרה תגובה.