גדי איזנקוט ויונה פוגל יודעים? סטורג' מציגה הערת עסק חי, מצוקת מזומנים ומוצר שפיתוחו טרם הסתיים

חברת אגירת האנרגיה הצעירה שמבקשת להתמזג לשלד בורסאי תחת הנהגת השניים, פרסמה בעקבות דרישת רשות ני"ע עדכונים מטרידים לגבי מצבה העסקי והפיננסי

גדי אייזנקוט ויונה פוגל / צילום: גלעד קוולרצ'יק, אביב חופי
גדי אייזנקוט ויונה פוגל / צילום: גלעד קוולרצ'יק, אביב חופי

לקראת אסיפת בעלי מניות חברת מדיוי, שעל סדר יומה אישור מיזוג פעילות האנרגיה של סטורג' דרופ, חברה פרטית שאמורים להוביל הרמטכ"ל במיל' גדי איזנקוט ומנכ"ל פז לשעבר יונה פוגל, עשויים עדכונים מטרידים אודות מצבה שפרסמה החברה המתמזגת להקשות על אישור העסקה.

אותם עדכונים שפורסמו בעקבות דיונים שנערכו מול סגל רשות ני"ע, חושפים את מצבה הפיננסי הקשה של סטורג'. בין היתר הם כוללים הערת "עסק חי" מצד רואי החשבון המלמדת על חשש לגבי יכולתה לשרת את התחייבויותיה, היעדר מקורות כספיים שיאפשרו לה לממש את תכניותיה העסקיות, ומוצרים טכנולוגיים שפיתוחם טרם הושלם ושההשקעה בהם עלולה לרדת לטמיון.

הזינוק של מדיוי מיוחס גם למיזוג

מדיוי תראפיוטיק היא כיום מעין שלד בורסאי, הנמצא בשליטתו של המנכ"ל מנחם כהן, שבידיו כ-43% מההון. כהן קיבל את השליטה בחברה במסגרת הסדר חוב משנת 2017, והכניס אותה לתחום הקנאביס, אולם עד כה היא לא ייצרה הכנסות משמעותיות. למרות זאת היא נסחרת בשווי המתקרב ל-80 מיליון שקל, אחרי זינוק של כ-155% מתחילת השנה.

חלק מהזינוק במניה מיוחס למיזוג אותו היא מקדמת בחודשים האחרונים ובמסגרתה תמוזג לתוכה פעילות סטורג', המפתחת מערכות אגירת אנרגיה וקור. זאת תמורת הקצאת קרוב ל-70% מהונה של מדיוי לבעליה של סטורג', ובראשם שי כהן המנכ"ל, על בסיס הערכת שווי של 105 מיליון שקל לסטורג'.

הסכם המיזוג בין השתיים נחתם ואושר על-ידי דירקטוריון מדיוי כבר בחודש פברואר והשלמת המהלך מאז הייתה כפופה לכמה תנאים, בהם אישור בעלי המניות, אולם מועד האסיפה נדחה כבר כמה פעמים בשבועות האחרונים נוכח הערות רשות ני"ע.

לקראת ההשלמה המתוכננת של מיזוג סטורג' למדיוי, בחודשים האחרונים סיכמה סטורג', בכפוף להשלמת המיזוג, על מינויו של איזנקוט, לתפקיד יו"ר החברה ועל מינויו של פוגל לתפקיד סגן היו"ר. פוגל גם חתם על הסכם להשקעה של 250 אלף שקל בסטורג', הכפוף להשלמת המיזוג. 

"מותנית בהשגת מקורות מימון"

איזנקוט (61) מכהן כיום כדירקטור בחברות הציבוריות וילאר וצור שמיר, ובתפקידו כיו"ר סטורג', בהיקף של 35 שעות חודשיות, צפוי ליהנות מתמורה חודשית של 30 אלף שקל, דומה לתמורה לה יהיה זכאי פוגל.

כעת, בחוות דעת ודוח סקירה המחליפים דוחות קודמים, מציינים רואי החשבון של סטורג' בין היתר, כי פעילותה "כרוכה בהוצאות כספיות גדולות ובדרגה גבוהה של סיכון כספי ואי-ודאות", וכן כי המשכיותה "מותנית בהשגת מקורות מימון".

לצד הערת "עסק חי" שמצרפים לדוחות סטורג' רואי החשבון, ממשרד ליאון אורליצקי ושות', הם מציינים כי "אין לחברה מקורות כספיים המאפשרים לה לממש את תוכניותיה העסקיות ולפרוע את התחייבויותיה".

עוד מפורטים בעדכונים האחרונים כמה סימני אזהרה, בעקבות בחינה חוזרת של הנהלת סטורג', בהם מציינת החברה בין היתר, כי מאז הקמתה חתמה על חוזים לפיתוח וקבלת שירותים "אשר יצרו לה התחייבויות כספיות, כאשר אין בידיה מקורות כספיים זמינים".

עיקר פעילותה של סטורג', שהתאגדה בסוף שנת 2020, מתרכז בפיתוח שתי מערכות אגירת אנרגיה - מערכת אגירה באוויר דחוס לייצור חשמל במתקנים סולאריים, ומערכת אגירת אנרגיה תרמית לאספקת קירור ומיזוג אוויר במבנים. החברה מדגישה, כי "פיתוח מוצריה טרם הושלם ובהתאם היא אינה משווקת, מוכרת או מייצרת את מוצריה".

"ההשקעה עלולה לרדת לטמיון" 

כן מוסיפה סטורג', כי החברה "מתחילה בימים אלה בהיערכות ראשונית לקראת הקמת דגם אב טיפוס לכל אחת ממערכות האגירה של החברה", ובשלב הנוכחי "אין לה מוצרים טכנולוגיים מוכחים" וכן אין לה יכולת להעריך את "המועד המשוער לסיום פיתוח מוצריה או האם פיתוח זה יצליח".

נוכח חוסר הוודאות לגבי סיום הפיתוח של מוצריה של סטורג', וכן חוסר וודאות לגבי הצלחת שיווקם, "עלולה השקעת החברה בפיתוח מוצריה לרדת לטמיון"

נוסף לשלל ההערות לגבי מצבה הכספי, העדכונים בדוח החדש נכללים גם בחלק המתייחס למצב השוק ולמתחרות. בין אלה סטורג' מזכירה את חברת אוגווינד, העוסקת באגירת אנרגיה על-ידי אוויר דחוס ונסחרת בבורסה בשווי של כ-1.6 מיליארד שקל, וכן את חברות האנרגיה הבורסאיות ג'נסל (שווי של 1.1 מיליארד שקל) וצ'קראט'ק (שווי שוק של 170 מיליון שקל).

ימים ספורים לפני העדכונים שפרסמה כעת מדיוי, היא עדכנה על הסכם שנחתם מול לאומי פרטנרס וחברת האנרגיה הירוקה דוראל להקצאת מניות סטורג' תמורת השקעה של 6 מיליון שקל, וכן על שיתוף פעולה אפשרי בין סטורג' לבין דוראל, בקשר להפצת המערכות שסטורג' מפתחת.

עוד בין המשקיעים בסטורג' גם קרן אקויטרה (Equitra), ובין בעלי המניות שלה לאחר המיזוג צפויים להיות משרד עו"ד פרל כהן צדק לצר ברץ, ואהרון רבינוביץ.