"המטרה היא לא לפשוט רגל": אלון מאסק מדבר על הפרויקט השאפתני שלו

חברת SpaceX כבר שיגרה יותר מ־1,500 לוויינים לחלל, הקימה 12 מתקני קרקע בעולם והחתימה יותר מ־69 אלף לקוחות • אך למרות ההישגים מאסק מודה שבכל הנוגע ל־SpaceX המטרה העליונה שלו היא קודם כל שלא ייגמר הכסף לחברה

אלון מאסק / צילום: Shutterstock
אלון מאסק / צילום: Shutterstock

אלו שנים טובות לאלון מאסק - נראה שכל מה שהוא עושה או השקיע בו בשנים האחרונות, מצליח לו. חברת SpaceX שעד לפני כמה שנים נראתה כמו פנטזיה פרועה, כבר שיגרה יותר מ־1,500 לוויינים לחלל, הקימה 12 מתקני קרקע בעולם והחתימה יותר מ־69 אלף לקוחות.

בנוסף, יש לה גם תוכניות להרחיב את כיסוי הרשת הייחודית שלה לכל העולם - להוציא הקוטב הצפוני והדרומי - עד החודש הבא. למרות ההצלחות הללו, שאין עוררין על הישגיותן, אלון מאסק הודה אמש שבכל הנוגע ל־SpaceX המטרה העליונה שלו היא קודם כל שלא ייגמר הכסף.

"המטרה שלנו היא לא לפשוט רגל", אמר מאסק בכנס המובייל העולמי בברצלונה. המיליארדר ששוויו על פי פורבס עומד על 167.7 מיליארד דולר, התייחס לכך שכל ניסיון קודם להקים רשת אינטרנט המבוססת על לוויינים במסלול נמוך הסתיימה בכישלון, פשיטת רגל או מעבר ממודל מבוסס לקוחות למודל מבוסס חברות.

ואולם מכיוון שלכמחצית מהאנושות אין גישה יציבה לאינטרנט, הרעיון עשוי להיות מה שנקרא "גיים־צ'יינג'ר" לחברה או ארגון שיצליחו לכסות את העולם כולו. האפשרויות הכספיות הן בלתי נגמרות.

SpaceX החלה לשגר לוויינים לרשת סטארלינק (Starlink) ב־2019 והאיצה במהירות את קצב השיגור. מדובר בניסיון לעשות שימוש באלפי לוויינים המקושרים זה לזה וטסים במסלול נמוך - מתחת לגובה של אלף קילומטר - שמטרתם לכסות את העולם בחיבורים לאינטרנט מהיר מכל מקום ומבלי להסתמך כמעט על תשתיות פיזיות.

רק בחצי השנה האחרונה שיגרה החברה לחלל 780 לוויינים. סטארלינק נפרדת מתוכנית Dragon, שמטרתה להביא אנשים וסחורות לתחנת החלל הבינלאומית או תוכנית Starship, שנועדה יום אחד להביא אנשים לירח או למאדים.

למרות ביקוש חזק לשירותי סטארלינק וביקורות מבטיחות בתחילת הדרך, עסקי האינטרנט של SpaceX, עדיין לא ברור אם המיזם הזה יצדיק את עצמו פיננסית ויצליח - כך חשף מאסק. לדבריו, העמדות (טרמינל) שלקוחות סטארלינק צריכים על מנת להתחבר לרשת עולות ל־SpaceX 1,000 דולר, וכעת היא מוכרת אותן ב־500 דולר.

"כמובן שמכירת טרמינלים בחצי מחיר לא בדיוק מושכת כשמגדילים את קנה המידה למיליונים", אמר מאסק שהוסיף גם כי הם מנסים לפתח טרמינלים מתקדמים יותר שיעלו פחות.

לא מדובר במשהו שמאסק ו־SpaceX לא ידעו עליו מראש. המחירים הגבוהים של הטרימנלים, היה בדיוק הדבר ממנו הזהירו המומחים כשהחברה החלה לדבר על בניית מערך הלווינים. כבר בשנות ה־90 היו חברות שניסו לבנות מערל לווינים כזה. כולן נעלמו.

אלא, שהמירוץ הפרטי לחלל שתפס תאוצה בעשור האחרון, במיוחד לאחר הזינוק הדרמטי בשווין של החברות של מאסק וג'ף בזוס, חברות פרטיות חדשות זינקו על הרעיון. ביניהן אפשר למצוא גם את אמזון של בזוס, ו־OneWeb שבין המשקיעים בה אפשר למצוא את קוקה קולה, קבוצת ויקגי'ן, קוואלקום, איירבוס.

ולמרות החששות מפשיטת רגל, מאסק - אופטימיסט נצחי כנראה - אמר שהוא צופה שיהיו לסטארלינק "500 אלף לקוחות" בתוך 12 חודשים. כך או כך, הוא צופה להפסיד בין 5 ל־10 מיליארד דולר בהשקעות בסטארלינק לפני שהפרויקט יתחיל להיות רווחי. וגם אז היא תהיה חייבת, לדבריו, "להמשיך להשקיע המון על מנת שלא להפוך ללא רלוונטית בגלל השינויים התדירים בטכנולוגיה.

אם הפנטזיה של מאסק תתממש - והוא לא יפשוט רגל - ההשקעות בפרויקט עשויות לצמוח ל־20־30 מיליארד דולר. גם למגה־מיליארדר כמו מאסק, "זה המון כסף", לדבריו.