בגין הפרות צו הלבנת הון: קנס של 350 אלף שקל על אקסלנס

ועדה מטעם רשות ני"ע הטילה את הקנס על חבר הבורסה בעקבות ביקורת שמצאה שורה של הפרות מטעמו • בין ההפרות שבוצעו: אנשי חבר הבורסה ענו על שאלות במקום הלקוח, לא בדקו תשובות סותרות שקיבלו משני בעלי חשבון ועוד • מחבר הבורסה נמסר: "מדובר בביקורת שנערכה בשנת 2018, ומאז פעלה החברה לשיפור עמידתה בהוראות"

אקסלנס / צילום: איל יצהר
אקסלנס / צילום: איל יצהר

חבר הבורסה אקסלנס נשואה שירותי בורסה נקנס על ידי הוועדה להטלת עיצום כספי של רשות ניירות ערך בסך 350 אלף שקל בגין הפרות צו הלבנת הון. העיצום הכספי הוטל בעקבות הפרות שהתגלו במסגרת ביקורת שערכה רשות ניירות ערך בחברה, כחלק מפעילותה השוטפת לפיקוח על עמידתן של החברות בהוראות בחוק. ההפרות היו בנושא קביעת מדיניות החברה בתחום הלבנת ההון, הליך הכרת בעל החשבון וקביעת רמת הסיכון שלו, בקרה שוטפת על הליך זה והצהרה על נהנה ובעל שליטה. הוועדה, למעשה, אישרה הסדר אכיפה שנכרת בעניין זה בין מחלקת אכיפה מינהלית ברשות ניירות ערך לבין חבר הבורסה.

על פי החוק, חבר הבורסה מחוייב לקבוע מדיניות בנושא הכרת בעל החשבון, מעקב אחר איומי הלבנת הון ומימון טרור הנובעים בין השאר מטכנולוגיות חדשות ובפרט אלה המאפשרות ביצוע עסקאות שלא פנים אל פנים, וכן התמודדות עם העברות אלקטרוניות שאינן מלוות בכל פרטי יום ההעברה. על פי דוח הביקורת, חבר הבורסה לא עדכן את מדיניות איסור הלבנת הון כך שלא נמצאה בה התייחסות מספקת לעניין כלים וניהול סיכונים לגבי מעקב אחר איומי הלבנת הון ומימון טרור הנובעים מפיתוח מוצרים ופרקטיקות עסקיות חדשות ומשימוש בטכנולוגיות חדשות.

כמו כן, על פי הדוח של הוועדה, החברה לא התייחסה לאופן ההתמודדות עם הערות אלקטרוניות שאינן מלוות בכל פרטי יוזם ההעברה. בדוח ישנה התייחסות לחשבון ספציפי, אשר לגביו לא ביצעה החברה הליך הכרת לקוח, למרות שהיא עצמה סיווגה את החשבון ברמת סיכון גבוהה, ושאירעו בו אירועים משמעותיים דוגמת פטירת הבעלים, העברת החשבון על שם בעלים חדש ומינוי אפוטרופוס.

"החברה לא מיסדה הליך נאותות מוגבר להכרת הלקוח כשמדובר בלקוח שסווג ברמת סיכון גבוהה או ברמת סיכון גבוהה מאוד מאוד. נמצאו שבעה חשבונות בסיכון גבוה שלא בוצע לגביהם הליך הכרת לקוח מוגבר. הליך הכרת הלקוח לא בוצע באופן נאות. משאלוני הכרת הלקוח שנמסרו לביקורת וכן מהאזנה לשיחות טלפוניות במסגרתן ביצעו עובדי החברה את הליך הכרת הלקוח מול בעלי החשבון, עולה כי חלק מעובדי החברה ביצעו את ההליך בצורה טכנית בלבד, מבלי להבין באופן מלא את מהות ההליך ומטרותיו. הלקוח לא נשאל שאלות רלוונטיות ומהותיות, עובדי החברה הסתפקו בתשובות כלליות וענו על שאלות במקום הלקוח, סומנו תשובות שאינן עולות בקנה אחד עם המידע הקיים על הלקוח, ולמרות זאת לא בוררה הסיבה לקבלת תשובות סותרות מבעלי חשבון שונים", נכתב בדוח.

מחברי הדוח מביאים דוגמה לפיה במסגרת חשבונות שהחברה סיווגה ברמת סיכון גבוהה, היא קיבלה תשובות סותרות משני בעלי חשבון שהם אחים לגבי מקור הכסף ומטרת ניהול החשבון, אך לא ביררה את פשר הסתירות ולא קיבלה אסמכתאות למקור הכסף. בדוגמה אחרת החברה לא ביצעה בדיקה לגבי קנס שקיבל לקוח. בדוגמה שלישית, הנוגעת ללקוח שהוא אזרח זר, החברה לא ביררה את הסיבה לוויתורו על האזרחות הישראלית ולסיבה שהוא פותח חשבון בישראל למרות שאינו מתכוון לסחור בניירות ערך ישראליים, וכן לא ביררה מה מקור הכסף והאם הינו מעסקיו בישראל או בחו"ל. דוגמה נוספת מתייחסת ללקוח אמיד שעסקיו פורסמו בתקשורת והוא אף נחקר בישראל בפרשיית שוחד שאף היא פורסמה בתקשורת. למרות זאת, החברה סימנה שהכנסותיו הן בין 0 ל-7,500 שקל לחודש והסתפקה בתשובה לפיה מקור הכספים בחו"ל, וזאת מבלי לברר פרטים נוספים.

בנוסף לכל אלה, נמצאו שני מקרים בהם רמת הסיכון שנקבעה לחשבון נמוכה מדי ואינה עומדת בקריטריונים לדירוג סיכון שהחברה קבעה לעצמה. כמו כן, היו מקרים בהם התקבלו הצהרות על נהנה בחשבון שלא היו מדויקות. כך למשל, באחד החשבונות התקבלה הצהרה על ידי לקוח כי אין מלבדו נהנה אחר בחשבון. מבדיקת הפעילות בחשבון עלה כי הפקדות ומשיכות מתבצעות מהחשבון של הלקוח ורעייתו באחד הבנקים. בהתאם לעמדת הרשות, במצב בו הכספים בחשבון שייכים הן ללקוח והן לרעייתו, נדרש היה להצהיר על אשת הלקוח כנהנית בחשבון ולאמת את פרטיה כנדרש.

בבואה לקבוע את סכום העיצום הכספי, בחנה הוועדה מספר שיקולים, לרבות העובדה כי מדובר בעיצום כספי ראשון שמוטל על החברה מכוח חוק איסור הלבנת הון. כמו כן, הצעדים המשמעותיים שהחברה נקטה לתיקון ההפרות, לשיפור עמידתה בהוראות הדין בנושא איסור הלבנת הון ולמניעת הישנות ההפרות. מנגד, בהקלות לחומרא, טענו בוועדה להטלת עיצום כספי כי מדובר בהפרות רוחביות אשר חלקן נמשכו פרק זמן ארוך.

מהחברה נמסר: "מדובר בביקורת שנערכה בחברה בשנת 2018, ומאז פעלה החברה לשיפור עמידתה בהוראות, לרבות השקעה בפיתוחים טכנולוגיים מהותיים והגדלת מצבת כח האדם. בעקבות דוח הביקורת ולאחר תגובת החברה, קיבלה הרשות לניירות ערך את טענות החברה ביחס לחלק מהטענות שהועלו ובסיכומו של האירוע הוסכם על קנס כפי שמופיע בהודעת הרשות.

אקסלנס תמשיך לעשות כל מאמץ על מנת לייעל ולשכלל את תהליכיה הפנימיים ביחס להוראות הדין ועושה ותעשה כל מאמץ שנדרש לשם כך".