מחצבות | בלעדי

חצץ במקום פחם: הפתרון של משרד האנרגיה למחסור בחומרי הבנייה

המחסור בחומרי מחצבה והיעד לגמילת תחנות הכוח מפחם, הביאו את האפשרות להשתמש במזח שבחדרה לצורך ייבוא חצץ • חברת החשמל: "בוחנים אפשרויות"

מזח הפחם, תחנת אורות רבין שבחדרה / צילום: Shutterstock
מזח הפחם, תחנת אורות רבין שבחדרה / צילום: Shutterstock

לגלובס נודע כי במשרד האנרגיה קיימו דיונים ראשוניים על האפשרות להשתמש במזח הפחם של תחנת הכוח אורות רבין של חברת החשמל בחדרה לצורך ייבוא חצץ לבנייה.
כיום שתי תחנות כוח של חברת החשמל פועלות באמצעות פחם: תחנת אורות רבין בחדרה ותחנת רוטנברג באשקלון. בשנת 2020 ייבאה חברת חשמל 4.1 מיליון טון פחם רק כדי להפעיל את התחנה בחדרה.

בהתאם להחלטת הממשלה מהשנה שעברה, עד 2025 התחנות יוסבו לעבודה על גז טבעי בלבד ויוגדרו כדו דלקיות (תישמר היכולת לעבוד בפחם במקרי חירום), ועל כן ייבוא הפחם יופסק כמעט לחלוטין, לנוכח זיהום האוויר שנגרם משימוש בפחם. לפי נתוני רשות החשמל, בשנת 2020 הפחם היווה 26% ממקורות ייצור החשמל בישראל, כ-20% פחות מבשנת 2015.

תחנת הכוח אורות רבין -  חדרה / צילום: איל יצהר
 תחנת הכוח אורות רבין - חדרה / צילום: איל יצהר

המבנה של מזח העגינה בחדרה מאפשר לו לקלוט ספינות של עד 170 אלף טון. העובדה שמדובר בתשתית ייחודית שתישאר ללא שימוש, הביאה את האפשרות המדוברת לשולחנו של משרד האנרגיה, טרום תקופתה של השרה הנכנסת, קארין אלהרר. נכון לעכשיו הדיונים לא כוללים את תחנת רוטנברג שבאשקלון.

אבל לתחנת אורות רבין יש מגרעות. לא ניתן לעשות בה שימוש בכל סוגי המטענים כמו בנמלים יבשתיים והגישה של משאיות אליו מוגבלת. לכן, הרעיון שנמצא כרגע על השולחן הוא לבחון אפשרות של ייבוא חומרי מחצבה בדגש על חצץ.

מחסור חומרי המחצבה

נכון להיום אין ייבוא של חצץ לישראל בכלל. לאחרונה חשף גלובס את טיוטת דוח ועדת פינס (על שם מנכ"ל משרד ראש הממשלה יאיר פינס) שטרם סיימה את עבודתה, ושהוקמה כדי לבחון את הכשלים והפתרונות לתחומי המחצבות בישראל, לנוכח המחסור הצפוי בשנים הקרובות - דבר שיוביל ללא ספק לעליית מחירים.

דוח מבקר המדינה לשנת 2020 מצא כי ב-2025 צפוי מחסור של 87-139 מיליון טון חומרי מחצבה (מרביתם חצץ) בהתאם לקצב גידול האוכלוסייה. דוח ועדת פינס העלה מספר פתרונות אפשריים, אך מתווה הייבוא לא הוזכר בגלל שתי סיבות עיקריות. הראשונה היא חוסר המוכנות של נמלי הים לפרוק סחורות כאלה. בישראל עושים שימוש בכל שנה ביותר מ-40 מיליון טון חצץ, מדובר בכמות שמהווה יותר ממחצית מכלל הסחורות שנכנסות בנמלי הים בשנה.

סיבה אחרת היא עלויות השינוע הימיות היקרות, עוד לפני העלאת המחירים הגלובלית השנה. לפי הערכות, עלויות הייבוא עשויות להגיע לפי שלושה מהמחיר המקומי של חומרי מחצבה, גם בשל השינוע הימי והיבשתי. במקרה הזה, יתכן ולנמל בחדרה יהיה יתרון כיוון שבאזור המרכז, שהינו צרכן כבד של חומרי מחצבה, פועלות מעט מחצבות.

נציין כי בניגוד לעבר, בשניים ממשרדי הממשלה הבכירים מכהנים כיום מנכ"לים שמכירים את הנושא מקרוב. פינס כאמור, סיים רק כעת לכהן בוועדה שבחנה את כשלי תחום המחצבות, ואילו מנכ"ל משרד האוצר החדש, בלינקוב, עמד בראש ועדה דומה בשנת 2015.

תגובת חברת חשמל

מחברת החשמל נמסר כי "כחלק מהרפורמה בחברת החשמל ובמסגרת הפיתוח העסקי, יצירת מנועי צמיחה חדשים בחברה, החברה בוחנת מגוון אפשרויות ושימושים למזח הפחם. מדובר על שתי התחנות הפחמיות, תחנות הכוח אורות רבין שבחדרה וברוטנברג שבאשקלון.

"חברת החשמל פועלת בשיתוף כלל הגורמים והרגולטורים הרלוונטיים ביניהם משרד האנרגיה. כיום המזחים פעילים לפריקת אוניות פחם בלבד".