אמזון דורשת שיו"ר ה־FTC לא תבחן העסקה עם MGM: ביקורתית ולא באה בראש פתוח

העסקה לרכישת אולפני MGM על ידי ענקית הסחר בהיקף של כ־8.5 מיליארד דולר צריכה לעבור בדיקת הגבלים עסקיים • אמזון מעוניינת שיו"רית נציבות הסחר הפדרלי הטרייה והנחשבת לביקורתית מאד כלפיה לא תהיה מעורבת בבדיקה בשל התבטאויות עבר שלה

לינה קאן, יושבת-הראש החדשה של ה-FTC / צילום: Reuters, Sipa USA
לינה קאן, יושבת-הראש החדשה של ה-FTC / צילום: Reuters, Sipa USA

אמזון ביקשה מנציבות הסחר הפדרלית (FTC) כי יושבת-הראש החדשה, לינה קאן, תפטור עצמה מחקירת ההגבלים העסקיים של החברה בשל היותה מבקרת ידועה שלה. הסוכנות הרגולטורית בודקת את הצעת הרכישה של אמזון לאולפני MGM בשווי 8.45 מיליארד דולר.

בחודש שעבר הודיעה אמזון על העסקה האמורה עם אולפני MGM. מטרת המהלך היא חיזוק פלטפורמת הסטרימינג אמזון פריים, בשוק שמוצף כיום בכמה יריבות קשות כגון וולט דיסני ונטפליקס. ל־MGM יש ספרייה של יותר מ־4,000 סרטים, כולל סדרת סרטי ג'יימס בונד, וקטלוג טלוויזיה שכולל את "יומנה של שפחה", "ויקינגים" ועוד.

חברות המבצעות מיזוגים בקנה מידה גדול צריכות להגיש את העסקאות לבחינת הגבלים עסקיים של הממשל האמריקאי. ה־FTC חולקת את הסמכות בסוגיה זו עם משרד המשפטים. בעבר הסכימו נציבות הסחר ומשרד המשפטים לחלק ביניהם חקירות לגבי התנהלות ארבע ענקיות הטכנולוגיה הגדולות. על פי החלוקה, משרד המשפטים לקח את אפל ואלפאבית (חברת אם של גוגל) וה־FTC בודקת את פייסבוק ואמזון.

קאן עצמה זכתה לתשומת לב ציבורית לראשונה לאחר פרסום מאמר שכתבה כאשר הייתה סטודנטית למשפטים באוניברסיטת ייל היוקרתית, בשם "פרדוקס ההגבלים העסקיים של אמזון". במאמר היא טענה שהרגולטורים מתחום ההגבלים העסקיים נכשלו בריסון קמעונאית האינטרנט הגדולה.

מאז היא כתבה עוד מספר מאמרים המפרטים את השימוש לרעה לכאורה של החברה בכוחה המונופוליסטי. כמו כן, קאן שימשה חברת צוות מרכזית בוועדה של בית הנבחרים בנושא הגבלים עסקיים שניהלה חקירה במשך 16 חודשים על פלטפורמות הרשת הגדולות. קאן, פרופסורית בת 32 הציעה בשנה שעברה שהמחוקקים יתערבו וירסנו את ענקיות הטק הגדולות.

בעתירה של אמזון נכתב כי יו"ר ה־FTC החדשה "טענה בהזדמנויות רבות כי אמזון אשמה במונופוליזם ויש לפרק אותה". לטענת החברה הצהרות אלה משאירות בכל אדם סביר את הרושם הברור שהיא כבר החליטה מראש שאמזון אשמה בסוגיות המהותיות בתחום ההגבלים העסקיים.

"בהתחשב ברקורד הארוך שלה של הצהרות מפורטות נגד אמזון, ואמירותיה החוזרות ונשנות כי אמזון הפרה את חוקי ההגבלים העסקיים, ניתן להסיק בבירור שהיא כבר לא יכולה לשקול את הגנות ההגבלים העסקיים בראש פתוח", כתבה אמזון במכתב בן 25 העמודים שהוגש אמש ל־FTC.

חברות המבצעות מיזוגים בקנה מידה גדול צריכות להגיש את העסקאות לבחינת הגבלים עסקיים מצד הממשלה. ה־FTC חולקת את הסמכות בנושא הגבלים עסקיים עם משרד המשפטים, ושני המשרדים האלה מפצלים ביניהם את העבודה של בדיקת עסקאות הנמצאות על הפרק.

בוועדת הסנאט שאישרה את המינוי שלה לפני כשבועיים, קאן נשאלה על ידי הסנאטורים האם היא צריכה להוציא עצמה מעיסוק בתביעה של ה־FTC נגד חברות הטכנולוגיה בגלל עבודתה בעבר בחקירות ההגבלים העסקיים של בית הנבחרים. קאן ענתה שתתייעץ עם אנשי המועצה האחראים על אתיקה במידה והשאלה לגבי הוצאתה מעיסוק באחת התביעות העתידיות תעלה על הפרק. הבקשה של אמזון כעת בהחלט מעמידה את קאן בפני הדילמה הזו.