הביטקוין מדדה לכיוון עוד "חורף קריפטו"

המכירות המסיביות האחרונות במטבע הדיגיטלי מצביעות אולי על תחילת תקופה של מסחר שישאיר את ערכו סטטי באופן יחסי

הביטקוין עדיין רחוק מלהגיע לשפל / צילום: Shutterstock, Volodymyr_Shtun
הביטקוין עדיין רחוק מלהגיע לשפל / צילום: Shutterstock, Volodymyr_Shtun

משקיעי ביטקוין חדשים הרגישו את ההתרגשות בראלי האחרון של המטבע הדיגיטלי. כעת, הם חשים בכיוון השני של הנסיעה הזו.

הביטקוין עלה מ-5,000 דולר במרץ לכמעט 64 אלף דולר עד אפריל 2021. אחר כך צנח עד למחיר של 29,002 דולר; ביום שישי סגר המטבע על מחיר של 32,212 דולר ליחידה.

עד כמה שמצב המכירות האחרונות של המטבע חמור, הוא לא קרוב לשפל של המטבע בהיסטוריה בת 12 השנים שלו.

מאז 2012, הביטקוין עבר 14 אירועי מכירות של יותר מ-30%, שישה של יותר מ-50% ושלושה של יותר מ-80%, על פי מידע מחברת Visual Capitalist.

לאחר המכירות הגדולות ביותר היו תקופות ארוכות של מסחר שהותיר את ערך המטבעות סטטי יחסית. זו מחזוריות שזכתה לכינוי "חורף הקריפטו".

באוקטובר ונובמבר 2013, הביטקוין עלה במחירו פי 10 ואז ירד ב-87% עד ינואר 2016. ב-2017, המחיר עלה כמעט פי 20 ואז ירד ב-84% במהלך השנה שלאחר מכן. הביטקוין לא שיחזר את השיא הקודם שלו עד סוף 2020.

הביטקוין מונע בעיקר על ידי סנטימנט המשקיעים והתיאבון לסיכון, כך אמר פיטר הנקס, אנליסט בחברה DailyFX. מרגע שנכס המונע מגורמים אלה מתחיל ליפול, קל לו יותר להמשיך לרדת, אמר הנקס.

"אני חושב שביטקוין בהחלט צפוי לעוד הפסדים כאן", אמר הנקס. לאחר שהרף של 30 אלף דולר נצלח כלפי מטה, המדרגה הגדולה הבאה היא 20 אלף דולר, אמר. "אם ירד מתחת לזה, אז חורף הקריפטו חזר".

הראלי בכל מחזור הונע בידי קבוצת רוכשים, וכל מכירה ראתה רבים מהם עוזבים את השוק. זה עלול לקרות שוב. הבעיה הגדולה ביותר של הביטקוין אינה הפשיטה של ממשלת סין על מטבעות הקריפטו או הציוצים השובבים של אלון מאסק, כך אמר האנליסט ניקולאוס פניגירצוגלו מהבנק ג'י פי מורגן. הבעיה שלו היא שכסף עובר מסוג הנכסים הזה לתחומים אחרים.

"יותר מחודש אחרי התרסקות הקריפטו של ה-19 במאי, קרנות ביטקוין המשיכו לדמם" כתב בדו"ח. "משקיעים מוסדיים, הנוטים להשקיע דרך מכשירים שנתונים לרגולציה כמו קרנות ביטקוין הנסחרות בבורסה או חוזים עתידיים, עדיין לא מראים תיאבון רב לקנות את התבשיל של הביטקוין".

לגבי השבוע שנגמר ב-18 ביוני, הייתה בקרנות קריפטו זרימה החוצה של 79 מיליון דולר, על פי חברת ההשקעות CoinShares. זה היה שבוע שלישי רצוף בו כסף יצא מהמטבעות, והביא את סך בריחת ההון מהביטקוין ל-211 מיליון דולר. מדובר במשיכת המזומנים הגדולה ביותר במטבע מאז פברואר 2018.

קרנות ביטקוין בלבד, כך ציינה החברה, סבלו משבוע שישי רצוף של זרימת כסף החוצה: 89 מיליון דולר בשבוע שעבר, ו-246 מיליון בסך הכל בשלושה השבועות הראשונים של יוני.

רבים בשווקים עדיין מאמינים שהכסף המוסדי יחזור, אם כי זה עשוי לקחת יותר זמן מהצפוי, כך אמר סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX. עדיין, הרבה חברות בתחום עבדו יפה במחזור האחרון והן בעמדה טובה להתמודד עם ירידות. והוא עדיין צופה שמשקיעים מוסדיים נוספים יופיעו בסופו של דבר.

"בסך הכל, אני חושב שמהמטבע איבד הרבה פחות ומצבו פחות עגום מאשר בירידות קודמות", אמר.