תחזיות החוב בארה"ב מזנקות: הגירעון בשנת הכספים צפוי לעמוד על 3 טריליון דולר

משרד התקציב של הקונגרס צופה כי הגירעון בשנה הפיסקלית הנוכחית יגיע ל־3 טריליון דולר - קפיצה של 33% בהשוואה לתחזית הקודמת • ומה יהא על תוכנית התשתיות של ג'ו ביידן?

הדפסת דולרים בארה"ב / צילום: Shutterstock
הדפסת דולרים בארה"ב / צילום: Shutterstock

ארה"ב בדרך לגירעון עצום בגובה 3 טריליון דולר, לפי הערכה שפירסם היום (ה') משרד התקציב של הקונגרס (CBO). התחזית מתייחסת לסוף שנת הכספים 2021, שתסתיים בספטמבר. מדובר בהערכה גבוהה ב-33% מהתחזית האחרונה שפורסמה בפברואר.

הגירעון בארה"ב, כפי הנראה, יעמוד על כ-13.4% מהתמ"ג - הרמה השנייה בגובהה מאז 1945, והכל הודות להוצאות האדירות לצורך המאבק בהתפשטות הקורונה בשנת 2020. הערכת הגירעון בפברואר צפתה גירעון קטן ב-745 מיליארד דולר מזה שנחזה כעת.

הגירעון האמריקאי הסתכם בשנת 2020 ב-3.13 טריליון דולר, ונכון להיום, שמונה חודשים מאז שהחלה שנת הכספים הפיסקלית, הוא כבר עומד על 2.06 טריליון דולר. סך החוב הממשלתי הוא 28.3 טריליון דולר, מתוכם הציבור מחזיק 22.2 טריליון דולר.

"הפגיעה הכלכלית שנגרמה על ידי מגפת הקורונה והחקיקה שנחקקה בתגובה להתפשטותה ממשיכים להכביד על הגירעון (שהיה כבר גדול בסטנדרטים היסטוריים לפני המגיפה)", כתב המשרד בדו"ח.

יחד עם זאת, ה-CBO פירסם גם נתון חיובי: אומדן שלפיו התוצר המקומי הגולמי צפוי לקפוץ 7.4% עד סוף שנת 2021, ועוד 2.8% בשנה עד שנת 2025. כמו כן, בדוח מביעים אופטימיות על המשך ירידת שיעור האבטלה "עד שהוא ירד לכ-4% בשנת 2022 ויישאר שם מספר שנים", נכתב. בעניין האינפלציה, המשרד מעריך שמדד המחירים לצרכן יעלה השנה ב-2.8%.

בשבוע שעבר הודיע נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שיחד עם קבוצת סנטורים משתי המפלגות הושגה הסכמה לתוכנית תשתיות בהיקף של כטריליון דולר, לשיפוץ תשתיות התחבורה, המים והתקשורת. כעת, עם הזינוק בהערכת החוב, הבית הלבן יצטרך לעבוד קשה יותר כדי לקבל את אישור הקונגרס כולו.