חודש חיובי לחברות הישראליות בוול סטריט: מדד גלובס-פרומתאוס עלה ב-7.7% ועקף את מדדי ההשוואה

חודש יוני היה עמוס באירועים עבור חברות ישראליות שהצטרפו למסחר בוול סטריט, וגם החברות שכבר נסחרות שם סיכמו חודש חיובי • בעוד שמדד גלובס-פרומתאוס שעוקב אחר החברות האלה נסק - מדד ת"א 125 ירד קלות, והנאסד"ק עלה ב־5.5%

טקס פתיחת המסחר של חברת מאנדיי / צילום: נאסד"ק
טקס פתיחת המסחר של חברת מאנדיי / צילום: נאסד"ק

חודש יוני היה חודש עמוס באירועים עבור חברות ישראליות שהצטרפו למסחר בוול סטריט. במקביל, החברות שכבר נסחרות שם סיכמו חודש חיובי: מדד גלובס-פרומתאוס, שעוקב אחר החברות האלה, נסק בחודש יוני ב־7.7%. באותה התקופה, מדד ת"א 125 נותר כמעט ללא שינוי עם ירידה של 0.4%, ומדד נאסד"ק עלה ב־5.5%.

תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים עלה ב־2.8%, בעוד מדד ת"א ביומד ירד ב־1.8% ומדד נאסד"ק טכנולוגיה הוסיף לערכו 8%. אחת המניות הבולטות בביצועיה החודש בתת המדד היא ננוקס , שמנייתה טיפסה ב-28% והיא נסחרת כעת בשווי של 1.5 מיליארד דולר. ננוקס מפתחת מכשירי דימות רפואי עם טכנולוגיה של ננו-פיקסלים מה שמאפשר למכשירים להיות ניידים וזולים משמעותית מהקיים בשוק. כמו כן, החברה מפתחת בנוסף מוצר נלווה מבוסס ענן, שמאפשר גישה נוחה לרופאים ובעלי מקצוע נוספים למטרות אנליזה של הבדיקה ומערכות בינה מלאכותית שמבקשות לעזור לבעל המקצוע לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר בזמן הקצר ביותר. החברה הגישה ביוני בקשה לאישור המוצר שלה ל־FDA במסלול 510K - מסלול שמאפשר לקבל אישור רגולטורי בהסתמך על אישור שניתן למוצרים דומים בעבר, ונחשב כמסלול מעט מקל יותר.

תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה זינק ביוני ב-10.3%, בעוד מדדי ת"א ונאסד"ק טכנולוגיה עלו ב־3% ו־7.6% בהתאמה. החברה הבולטת ביותר בתת המדד הייתה נייס , שהוסיפה לערכה 11% ושוויה כעת הוא 16 מיליארד דולר. נייס מפתחת מערכות מחשוב מקומיות ובענן לניהול לקוחות בשלושה תחומים עיקריים: שיפור חווית הלקוח, העלאת הבטיחות והשירות לארגונים ציבוריים כמו כוחות הצלה ומשטרה, ומניעת הונאות פיננסיות ושמירה על ציות לרגולציה. לאחרונה החברה זכתה במכרז של משטרת פילדלפיה והיא תספק לה את הטכנולוגיה שלה לשיפור השירות לאזרח, ולשיפור התהליכים במרכזי השיחות. הודעה זו, יחד עם מגמת השיפור בנתוניה הפיננסיים של החברה, תמכו בעלייה במחיר המניה בחודש האחרון.

 
  

מאנדיי סיפקה פתרונות בזמן הקורונה

אחת החברות שנוספו לאחרונה למדד גלובס-פרומתאוס היא  מאנדיי   (Monday.com) שהונפקה בנאסד"ק בחודש יוני 2021 לפי שווי של 6.8 מיליארד דולר. החברה הוקמה ב-2012 על-ידי רועי מן וערן זינמן. עד להנפקה, החברה גייסה מעל 230 מיליון דולר ועוד טרם מועד ההנפקה בוול סטריט, הגיעה לשווי מוערך של מעל שני מיליארד דולר. החברה מעניקה שירות ליותר מ־120 אלף לקוחות ומעסיקה כ-800 עובדים.

בחברת פרומתאוס מציינים כי מאנדיי מפתחת ומשווקת פלטפורמה לניהול פרויקטים ולאוטומציה של תהליכי עבודה עבור חברות וארגונים. הפלטפורמה עובדת על בסיס של שיתוף מידע בין המשתמשים השונים, כך שצוותים ומנהליהם יכולים לעדכן ולקדם משימות בזמן אמת ולתקשר בצורה נוחה ויעילה הן מהמשרד והן מהבית. כמו כן, הפלטפורמה בעלת יכולת אינטגרציה לעשרות תוכנות נוספות (דוגמת excel, slack, dropbox ועוד), עובדה המאפשרת אוטומציה באמצעות הגדרת תהליכים שיתרחשו באופן אוטומטי עם קרות אירועים מסוימים.

לדברי מחלקת המחקר של פרומתאוס, מאנדיי לא מחזיקה בקניין רוחני על טכנולוגיה ייחודית או מורכבת ויתרונה נעוץ בממשק הנוח והידידותי שלה, המאפשר לפתוח פרויקטים ולבצע שינויים והתאמות באופן אינטואיטיבי ופשוט וללא צורך בידע טכנולוגי משמעותי. לדברי אייל שבח, שותף בפרומתאוס וראש מחלקת הטכנולוגיה בפירמה, התבססותה של מאנדיי על ממשק ידידותי למשתמש אינה מפתיעה, שכן פיתוח התוכנה החל בתוך חברה אחרת, גם היא חלק ממדד גלובס-פרומתאוס -  Wix   - שבעצמה מפתחת פלטפורמה שנועדה להנגיש ולפשט תהליכים הקשורים לבניית אתרי אינטרנט שבעבר היו נגישים למתכנתים בלבד. Wix עודדה בזמנו את פיתוח התוכנה של מאנדיי על-ידי מן, עובד Wix דאז. היא קיבלה מניות במאנדיי ואף הייתה ללקוחה הראשונה של החברה.

נחזור להווה. מגפת הקורונה הביאה עמה קשיים ואתגרים לחברות ברחבי העולם אך במקרה של מאנדיי, כך לפי מחלקת המחקר של פרומתאוס, הדבר היווה הזדמנות מיוחדת. חברות רבות נאלצו לעבוד מהבית והזדקקו לכלי שיאפשר להן לתקשר ולנהל תהליכים ללא נוכחות פיזית במשרד. מאנדיי הייתה שם כדי להעניק פתרון אפקטיבי וכתוצאה מכך ביצעה החברה קפיצת מדרגה משמעותית גם בתוצאותיה הפיננסיות: מאנדיי צמחה במעל 100%, מהכנסות בסך 78 מיליון דולר ב-2019 לכ-160 מיליון דולר ב-2020. גם ב-2021 הצמיחה המרשימה ממשיכה כאשר ברבעון הראשון, החברה רשמה הכנסות בסך כ-59 מיליון דולר בהשוואה לכ-32 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, צמיחה של כ-84%. מאנדיי פועלת על פי מודל SaaS (Software as a service), כלומר היא מפיקה את הכנסותיה ממכירת מנויים לשימוש בפלטפורמת החברה, כאשר המחיר נקבע בהתאם למשך תקופת ההתחייבות ולהיקף השירותים שיעמדו לרשות המשתמש.

על אף צמיחתה המרשימה, החברה נכון להיום אינה רווחית. הדבר נובע בעיקר מהוצאות שיווק ומכירה גבוהות מאוד, שלבדן עולות על סך ההכנסות בכל אחד מהרבעונים שחלפו מאז אמצע 2019. למשל, ברבעון הראשון של 2021 הוצאות השיווק והמכירה של מאנדיי עמדו על 63 מיליון דולר בעוד סך ההכנסות הסתכם ל-59 מיליון דולר.

מחלקת המחקר של פרומתאוס מדגישה כי מאנדיי, שעודנה נחשבת לחברת צמיחה, קיבלה החלטה אסטרטגית להשקיע מאמצים ומשאבים רבים בהרכשת לקוחות חדשים, אף במחיר של הפסדים בטווח הזמן הקצר. בהנחה שהלקוחות יישארו עם החברה לטווח ארוך, החברה צפויה להפוך רווחית ולתפוס נתחי שוק דומיננטיים, כך שההשקעה בהרכשת הלקוחות תוכיח את עצמה. שווי החברה בהנפקה מעיד על אמונת השוק באסטרטגיית החברה.

זאת ועוד, מסבירים בפרומתאוס כי אף על פי שהחברה אינה רווחית והפסדיה אף גדלים משנה לשנה, שיעור ההפסדים מתוך סך ההכנסות קטן במשך הזמן, דבר המצביע על שיפור יחסי בתוצאותיה. יתרה מכך, מאז הנפקתה מחיר מניית החברה בבורסה הספיק לגדול בכ-44% כך ששווי השוק שלה עומד על סך 9.9 מיליארד דולר נכון לסוף יוני.

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות