לידיעת השרה איילת שקד - ראשי ערים מהמרכז: לא נסכים להאריך את תוכנית תמ"א 38

השרים הבכירים מדברים על קידום מחדש של התוכנית הלאומית לחיזוק מבנים, אך הם צפויים לפגוש בחזית חדשה-ישנה • ראשי הערים ברמת גן, בת ים, גבעתיים, אור יהודה והרצליה מאיימים לא לקדם תוכניות חדשות, גם אם הממשלה תאשר זאת • צביקה ברוט: "הפתרון הוא להפחית בירוקרטיה בפינוי בינוי"

רן קוניק - ראש עיריית גבעתיים / צילום: איל יצהר
רן קוניק - ראש עיריית גבעתיים / צילום: איל יצהר

שרת הפנים איילת שקד נפגשה בתחילת השבוע עם מנכ"לית מינהל התיכנון דלית זילבר. אחד הנושאים המרכזיים שהיו על השולחן הוא חידושה של תוכנית המתאר הארצית לתיכנון מבנים, הידועה גם כתמ"א 38. בשלושה השבועות שחלפו מאז שהושבעה הממשלה, הצהירה שקד כי בכוונתה לבחון בחיוב את המשכה של התוכנית, האמורה להסתיים בחודש אוקטובר 2022. זילבר עצמה לא התבטאה בנושא, אך ידוע לכל כי היוזמה להפסקת התמ"א היתה שלה.

באופן מפתיע, המלחמה נגד התמ"א מגיעה היום מכיוון אחר - ראשי ערים של כמה ערים מובילות במרכז הארץ, שיוצאים בנחרצות נגד כוונת הממשלה להאריך את התוכנית.

על פי הודעת ראשי הערים רמת גן, בת ים, גבעתיים, אור יהודה והרצליה: "הארכת התוכנית על ידי הממשלה יוצרת מצג שווא בפני התושבים, כאילו ההתחדשות העירונית שלהם היא בהישג יד. האמת היא הפוכה: התמ"א תגרום לתהליך הפוך שיפגע באיכות החיים ויוריד את ערך הדירות בטווח הארוך. התמ"א מוסיפה אלפי יחידות דיור בכל עיר בלי להוסיף שטחים לצורכי ציבור כמו גנים ובתי ספר, היא מעמיסה על התשתיות ומוסיפה למצוקת החניה. בנוסף, היא פוגעת בקופה הציבורית כי היא מוסיפה רק שטחים למגורים".

ראשי הערים הודיעו כי אחת האפשרויות שהם שוקלים היא להכריז בעירם על הקפאת התמ"א באמצעות סעיף 77-78 לחוק התכנון והבנייה. מדובר בסעיפים המאפשרים לרשויות התכנון או לרשויות המקומיות להגביל הוצאת היתרים בשטחים ומבנים הנמצאים בתחום תוכנית מקודמת.

"תמ"א 38 זה כמו כמו ג'אנק פוד"

כרמל שאמה הכהן, ראש העיר רמת גן, שנועדה בעבר כ"בירת התמ"א", מצהיר כי הוא "מחויב לעשות כל מה שהוא יוכל כדי לדחות את רוע הגזירה": "מה שמשותף לכל ראשי הערים שחתמו על הפנייה לשרת הפנים ולשר האוצר היא ההבנה שתמ"א 38 עושה לערים רע. הייתה למדינה החלטה מבורכת לקבור את התמ"א ועכשיו פתאום באה החלטה להחיות אותה. הדבר מהווה איום על איכות החיים של התושבים שלנו, איום על התזרים הפיננסי שלנו. אני תמיד משווה את זה לג'אנק פוד. זה מהיר, זה טעים, זה שמן, זה מטוגן. אבל אם זה התפריט הקבוע שלך, אתה תשלם מחיר גבוה, אם תאכל את זה לטווח הארוך. רמת גן, שהיתה מחלוצת התמ"א מרגישה את זה היטב. יש לנו נזקים אדירים".

שאמה הכהן מסביר כי הכוח שלו, או האמצעי שבו ישתמש כדי לעצור אתה תמ"א הוא באמצעות אי-הנפקת היתרים: "תמ"א זה רק בניין, זה לא תכנון, וזה מייצר בעייתיות גדולה. אנחנו ידועים מה זה עושה לנורמה של התכנון בעיר. אנשים מפסיקים לתכנן, מפסיקים לחשוב רחב. מה זה עושה לענף הבנייה - זה הופך לסחר-מכר של חתימות. נכנסים גורמים לא מקצועיים".

יזמים מוכרים חלומות לתושבים"

צביקה ברוט, ראש העיר בת ים: "אנחנו ידועים שהארכת התמ"א לא תפתור את בעיות הדיור ותהיה בכייה לדורות, תפגע בדיירים עצמם וגם תפגע ברשויות.

"הסיבה המרכזית היא שהתמ"א, להבדיל ממתחמי פינוי בינוי, מהלכת קסם על תושבים ומאפשרת ליזמים למכור חלומות לתושבים, כאילו הפרויקט הזה יסדר את הילדים שלהם, כשבפועל מה שהם מקבלים זה תמורה, הגיונית כביכול, אבל בעייתית בהמשך".

למה בעייתית?
"התמ"א יוצרת העמסה משמעותית של יח"ד באזורים מסויימים, וזה אומר שכמה שנים שאחרי שהפרויקט יסתיים פתאום יצוצו בעיות של ביוב, היעדר חניה, היעדר מוסדות חינוך. מי שיגור שם יצרך ללכת לקצה השני של העיר כדי למצוא גן ילדים או ב"ס לילדיו. הרשויות מגיעות לשוקת שבורה כי אין לנו את היכולת לפתור את זה".

ואיזה פתרון יש לכם למרכזי הערים הוותיקות שהולכים ונהיים מוזנחים?
"בבת ים יש כ-60 אלף יח"ד קיימות. יש לנו עכשיו בצנרת קרוב ל-8.000 יח"ד בתמ"א. זה אומר סדר גודל של עוד עשרות אלפי תושבים, שאני לא יכול לתת להם גינות, מתנ"סים, גני ילדים. לכן, מה הפתרון? להוריד בירוקרטיה ממתחמי פינוי-בינוי. הפתרון הזה מאפשר לבנות יותר לגובה ולשחרר שטחים ליעודים ציבוריים. זה מאפשר להתמודד עם בעיית החנייה והתשתיות. כך שבסופו של דבר זה הדבר הנכון".

איך תעשו את זה בפועל?
"אני מתכוון לקדם בעיר שלי תוכנית עירונית לניוד זכויות. כלומר, אני מוכן להמשיך את התמ"א, אבל את תוספת יחידות הדיור לנייד למתחמים של פינוי-בינוי או לאזורים אחרים, שבהם אין העמסה גדולה. אחת המחשבות היא להכריז על העיר כולה לפי סעיף 77-78, ולשים ברקס לתמ"א".

"המדינה היא שהכריזה על סוף התמ"א"

רן קוניק, ראש העיר גבעתיים: "תמ"א 38 היא היא לא התחדשות עירונית אמיתית, אלא בנייה רעה, שמעמיסה על הערים הצפופות האלה עוד ועדו תושבים מבלי לפנות שטחים למבני ציבור, חינוך, מבלי לתת פתרונות תחבורה, וכמובן בלי היטלי השבחה שיאפשרו לערים לפתח את הערים. אנחנו קצת שכחנו אבל מי שהכריז על סוף התמ"א זה מדינת ישראל, שקבעה שהתמ"א נכשלה כישלון חרוץ והיא זו שתסיים את חייה ב-2022. אנחנו מתאגדים כדי שהמסר יובן. בערי מרכז ישראל התמ"א צריכה להיות אפשרות אחרונה, רק במקרים שבהם אי אפשר לעשות בנייה מתחמית".

מה תעשו במקומות שבהם אי אפשר לעשות התחדשות מתחמית?
"אנחנו עושים את זה באמצעות תוכנית מתאר עירונית, שמותאמת לכל עיר ועיר (כוונתו לתוכנית לפי סעיף 23). לא באוטומט. למרות שתוכנית המתאר שלנו לא מעודדת תמ"א, עדיין יש את האפשרות לכל בניין לעשות התחדשות בפני עצמו. כמובן, לפי הכללים שאנחנו קובעים".

איך תצליחו לעצור את התמ"א? מדובר בתוכנית ארצית ומחייבת.
"אני אעשה מה שעשיתי עד עכשיו. אנחנו כבר החלטנו בגבעתיים לא לדון בבקשות חדשות כל זמן שאין פתרונות למבני ציבור וחינוך ותחבורה. אם מישהו יכפה עלינו בחקיקה, אני לוקח את כל התוכניות, כל הגרמושקות, ומעביר את כל התוכניות. אעביר את זה למי שיהיה מוכן לקחת אחריות. בין אם זה יהיה שופט או שר. תמ"א 38 לא מתאימה לערי גוש דן".

17 שנות תמ"א הולידו אלפי יח"ד

תמ"א 38 חדרה למרחב העירוני בישראל לפני כ-17 שנים באיטיות, אך הפכה מאז למושג שכולם מכירים, וליעד נחשק. הרעיון היה שהיזם מחזק את הבניין, לעתים קרובות מוסיף מעלית, ממ"ד או מרפסת, משדרג את השטחים הציבוריים - ובתמורה מקבל זכויות בנייה לדירות נוספות.

נתוני הרשות להתחדשות עירונית מדצמבר 2020, מלמדים שרק חלק קטן מהפרויקטים שקודמו אכן מומשו: בשנים 2005-2020 הוגשו לרשויות התכנון 4,331 בקשות לפרויקטים של תמ"א 38, כלומר, חיזוק ועיבוי. מתוכן, עד היום אוכלסו רק 897 פרויקטים. כלומר, ב-15 שנים, נוספו רק 17,501 יח"ד.

הערים המובילות במימוש פרוייקטי תמ"א 38 נכון ל-2020 הן תל אביב (118), רמת גן (55), ירושלים (46), פתח תקווה (23), אשדוד (22), רעננה (14) ובת ים (13). הנתונים מתייחסים לפרוייקטים מטיפוס תמ"א 38/1 (תוספת ועיבוי) וגם תמ"א 38/2 (הריסה ובנייה מחדש).